Tien jaar geleden, in 2003 riepen analisten en leveranciers van telefooncentrales van alle daken dat tegen 2007 in België enkel nog voip zou overheersen. In 2006 tijdens het VOIP Business Forum van Data News stelde Gartner dat iedereen nu wel snel tussen de 18 en 24 maanden zou overgeschakeld moeten zijn, want dat bedrijven anders niet mee zouden zijn. De realiteit was en is duidelijk anders. De voip-penetratie in België bedraagt vandaag amper 42 procent. Ter vergelijking, in Nederland is dat al 59 procent. Dat blijkt uit de jongste enquête van Computer Profile bij 2.700 Belgische commerciële en publieke instellingen met meer da...

Tien jaar geleden, in 2003 riepen analisten en leveranciers van telefooncentrales van alle daken dat tegen 2007 in België enkel nog voip zou overheersen. In 2006 tijdens het VOIP Business Forum van Data News stelde Gartner dat iedereen nu wel snel tussen de 18 en 24 maanden zou overgeschakeld moeten zijn, want dat bedrijven anders niet mee zouden zijn. De realiteit was en is duidelijk anders. De voip-penetratie in België bedraagt vandaag amper 42 procent. Ter vergelijking, in Nederland is dat al 59 procent. Dat blijkt uit de jongste enquête van Computer Profile bij 2.700 Belgische commerciële en publieke instellingen met meer dan 50 werknemers. In de Brusselse regio is inmiddels de kaap van de 50 procent penetratie gehaald, een toename met 4 procent nadat er in 2011 amper van groei sprake was. Wallonië kende procentueel de grootste groei en was ook duidelijk aan een inhaalbeweging toe. In Vlaanderen, waar zich traditioneel de meeste bedrijven bevinden, noteert men een penetratie van 42 procent. Volgens de onderzoekers is voip de jongste jaren vooral populair in het handelssegment (wholesale en retail) en de healthcare-sector. In de periode 2010-2013 werd behoorlijk geïnvesteerd in nieuwe voip-oplossingen. Er is een groei van liefst 60 procent opgetekend. De bouwsector is het slechtst bedeeld. Slechts een kwart van de bedrijven belt over voip. Het is opmerkelijk. De Amerikaanse leverancier Cisco, de eerste die de potentiële markt inschatte met de overname van Selsius Systems in het najaar van 1998, heeft bijna een kwart marktaandeel in ons land op het vlak van geïnstalleerde voip-oplossingen. Dat heeft het mede te danken aan belangrijke integratoren zoals Dimension Data. Het aandeel van Cisco is bijna twee keer groter dan de naaste concurrenten Avaya, Siemens en Alcatel-Lucent die 12 tot 14 procent van het geïnventariseerde park op de Belgische zakelijke markt bezitten. Siemens en Alcatel waren destijds de grootste leveranciers van traditionele telefooncentrales en hebben er ongetwijfeld nog steeds een grote impact. Beiden scoren vooral goed bij de publieke instellingen. Vraag is of ze er in slagen hun huidige klanten te behouden bij de transformatie naar een voip-installatie. De onderzoekers hebben wel Belgacom (Cisco, Alcatel-Lucent...) en Nextel (Alcatel-Lucent) in hun onderzoek opgenomen. Het aandeel van Cisco en Alcatel-Lucent kan dus iets groter zijn in de totaalgrafiek. Cisco en Siemens scoren meer dan het gemiddelde in Wallonië. Avaya is dan weer beter in Brussel en Vlaanderen. Alcatel-Lucent zou volgens de onderzoekers het dan weer minder goed doen in Brussel dan in de twee andere gewesten. Met 3 procent heeft het Canadese Mitel wel op vrij korte termijn een niet onaardig marktaandeel verworven. Het Waals-Brabantse Escaux zou ook 2,2 procent in de wacht gesleept hebben. Escaux is samen met Colt de leverancier bij onder andere dienstenleverancier Smals. Zoals de grafiek toont, is dit een verder erg versnipperde markt en is het de vraag of Microsoft (1,8 %) zijn Windows-gebaseerde voip-oplossing verder in de markt kan duwen. Dat zal zeker afhangen van het succes van het Lync unified communications platform.Luc Blyaert