Sanderson is medeoprichter van The Future Laboratory, een Londens bedrijf dat trends voorspelt en bedrijven inzicht geeft in wat consumenten willen. Welk toestel of waarin u moet investeren kregen we helaas niet te horen. Wel heeft hij een visie over waar we naartoe gaan en hoe dat sterk lijkt op een model waar een Belgisch bedrijf mee bezig is.
...

Sanderson is medeoprichter van The Future Laboratory, een Londens bedrijf dat trends voorspelt en bedrijven inzicht geeft in wat consumenten willen. Welk toestel of waarin u moet investeren kregen we helaas niet te horen. Wel heeft hij een visie over waar we naartoe gaan en hoe dat sterk lijkt op een model waar een Belgisch bedrijf mee bezig is. Meer digitaal betekent meer gegevens. Dat zal ook meer mensen bezorgd maken om privacy. "Waar we de volgende tien jaar veel zullen zien in de digitale leefwereld is de privacy bump. Bekijk het als een vluchtheuvel waarvoor je twijfelt en vertraagt, maar eens je er over bent is het voorbij en vraag je je af waarom het er lag." Volgens Sanderson komt er een moment dat we het voordeel gaan inzien van gegevens te delen. Privacy zal niet verdwijnen en het commercialiseren ervan zal gebeuren. "Al zullen gebruikers zelf bepalen welke gegevens ze zullen prijsgeven. Een digital data driven society betekent ook dat er een gordijn over onze privacy zal hangen." Actief zijn op internet waarbij je zelf je privacy bewaakt, dat doet denken aan waar ondernemer Bruno Segers met IrisPact mee bezig is. Sanderson zegt dat we die keuze wel degelijk kunnen maken. "Je kan gewoon vertrekken bij Facebook, maar waar we naartoe gaan is dat mensen interageren met sociale netwerken, hun data delen met shops, datingsites enz.. maar via een filtersysteem waarbij de gebruiker bepaalt wat wordt prijsgegeven. Dit zal gebeuren met expliciete toestemming en je zal er zelfs voor worden betaald." Als concreet voorbeeld neemt hij de Nike Fuelband, een armband die meet hoe je beweegt, loopt, gewicht verliest enz... "Dat is allemaal relevant voor adverteerders en waarschijnlijk ga je die data vrijwillig verkopen aan een bepaald sportmerk. Maar het kan ook andere vormen aannemen. Ik bepaal wat ik met mijn gegevens doe." De uitspraken van Sanderson lijken mooi, maar hoe haalbaar is het commercieel gezien? Het internet begon ook als een concept waar iedereen zijn eigen server zou hebben en het netwerk onafhankelijk zou zijn. Vandaag kan dat wel, maar mensen kiezen voor de gemakkelijke oplossing zoals een Facebookprofiel. "We stappen naar sociale netwerken die zich heel anders gaan gedragen. Facebook gedraagt zich zeer lineair en werkt zeer specifiek in termen van interacties en vriendschappen. Ik voorspel dat we in de volgende twee tot drie jaar al een nieuwe generatie apps zullen zien die een nieuw type social networking introduceren die Facebook irrelevant zullen maken. Zoals Myspace dat vandaag was. Facebook is overigens op weg naar die daling. De gebruikers verouderen en de meeste gebruikers zijn geen twintigers maar dertigers. Maar hoe komt het toch dat sommige dingen wel of niet worden opgepikt? Zo is er al jaren een kleine buzz rond nfc, maar de consument moet er niet van weten. "We noemen dat de trend cradle. Als iets in een maatschappij wordt gegooid, valt het gewoon op de grond tenzij het wordt opgevangen. Dat was ook zo met mobile marketing. Al bij de eerste mobiele telefoons in de jaren tachtig en negentig. Maar de uptake was toen verwaarloosbaar. Mensen zagen hun telefoon als iets persoonlijk waar ze geen advertenties op willen. Als we doorspoelen naar 2010 dan is er 3G en is je telefoon een computer geworden met apps. Dan is het plots wel interessant want je hebt de app van je favoriete supermarkt die promoties geeft. En dan werkt mobile marketing wel, op de juiste plaats, op het juiste moment." Pieterjan Van Leemputten