BKM verstevigt positie met acquisities

© istock

Twee jaar vroeger dan gepland realiseert BKM uit Hasselt zijn doelstelling: de kaap van vijftig miljoen omzet ronden. ‘Wanneer het landschap verandert, kan je maar beter stevig in de markt staan.’

BKM ging in 1994 van start met een aanbod gsm’s, faxtoestellen, kopieermachines en telefooncentrales voor kmo’s. De naam van de zaak verwijst naar de voornamen van de oprichters. Daarvan zijn managing director Bart Soetaers en financieel directeur Marc Max vandaag nog altijd aan boord. “Via een combinatie van organische groei en gerichte overnames hebben we onze activiteiten uitgebouwd in vier domeinen”, legt Bart Soetaers uit.

Concreet gaat het om unified communications en collaboration, IT-oplossingen, document- en visuele oplossingen (waaronder printing) en connectiviteit. “We vertrekken van het principe van de one-stop-shop, waarbij BKM als centraal aanspreekpunt fungeert en zo toegang biedt tot diverse diensten.” Tot de referenties van BKM behoren klanten als Veritas, Studio 100, Sarens en Belisol. Met Attention IT (2008), Businesscom (2010) en Oratis (2015) voerde BKM de voorbije jaren al enkele overnames uit.

Bedrijven steunen dan wel erg op ICT, in de praktijk hebben ze er liefst zo weinig mogelijk omkijken naar

In 2016 versnelde het bedrijf zijn groei via de acquisitie van telecomspecialist en branchegenoot Hexacom uit Steenokkerzeel. Dankzij die overname groeide BKM door tot een speler met 29 miljoen euro omzet, 170 medewerkers en een portefeuille van 16.000 klanten. Met name de eigen cloud- en de connectiviteitsoplossing van Hexacom zorgden voor een belangrijke bijdrage aan het concept van de one-stop-shop. Een jaar na de overname van Hexacom kondigde BKM een volgende stap aan: de acquisitie van de Belgische verkoopafdeling van Mitel. Aansluitend stelden Bart Soetaers en Marc Max zich tot doel om tegen 2020 uit te groeien tot een speler met vijftig miljoen omzet. “Ik heb een economische achtergrond”, zegt Bart Soetaers. “Ik ben in de eerste plaats een ondernemer en IT-generalist, geen techneut.” Zijn visie op de markt is duidelijk: de consolidatie die momenteel plaatsvindt – met BKM als voorbeeld – is de weg naar verdere groei. “Alleen zo kunnen we in de markt onze plaats afdwingen, als een onafhankelijke speler, zonder banden met een operator.”

Overnamestrategie

Dankzij vier strategische overnames realiseert BKM zijn doelstelling van vijftig miljoen omzet twee jaar vroeger dan gepland. De overgenomen bedrijven zijn CC@PS (Westrozebeke, document- en printoplossingen, 10 medewerkers, 3,5 miljoen omzet), Data Unit (Diegem en Lummen, netwerk- en securitydiensten, 40 medewerkers, 13,7 miljoen omzet), Fonitel (Torhout, integrator voor telefonie en ICT, 15 medewerkers, 2,5 miljoen euro omzet) en VoXX (cloud voice via zeven resellers). Opmerkelijk: met de overname van Data Unit slaagde BKM erin een bedrijf los te weken van Engie Fabricom. “Met 230 medewerkers zijn we intussen ook een uitdager voor de grotere spelers”, zegt Bart Soetaers. Voor Mitel, Unify, Sharp en Huawei is BKM intussen de grootste Belgische partner.

Managing director Bart Soetaers en financieel directeur Marc Max van BKM: uitdagers van de grotere IT-dienstverleners.
Managing director Bart Soetaers en financieel directeur Marc Max van BKM: uitdagers van de grotere IT-dienstverleners.

Met het bredere aanbod speelt BKM bovendien slim in op de wijzigende behoeften van de klant. Bedrijven steunen dan wel erg op ICT, in de praktijk hebben ze er liefst zo weinig mogelijk omkijken naar. “Via ons centrale aanspreekpunt willen we de klant volledig ontzorgen”, vervolgt Bart Soetaers. Dat aanspreekpunt bevindt zich nu trouwens ook letterlijk een stuk dichter bij de klant. Dankzij de overnames krijgt BKM er immers een aantal nieuwe kantoren bij. Naast de vestigingen in Hasselt, Steenokkerzeel en Gent, is BKM dankzij Data Unit nu ook aanwezig in Diegem en Lummen. Via CC@PS en Fonitel krijgt het Limburgse BKM bovendien stevig voet aan de grond in West-Vlaanderen.

Naar de cloud

De recente overnames breiden de klantenportefeuille van BKM gevoelig uit. Tegelijk krijgt het bedrijf ook toegang tot nieuwe markten. “In dat verband is de acquisitie van Data Unit belangrijk, omdat we op die manier voor het eerst ook echt de markt van de corporate bedrijven op gaan.” Verder is het niet toevallig dat BKM – onder meer dankzij de overnames – vandaag ook voluit kan inzetten op het hybride verhaal. “Er zijn nog altijd heel veel ondernemingen die vasthouden aan hun on-premise IT-infrastructuur”, zegt Bart Soetaers. “Tegelijk is de verschuiving naar de cloud een duidelijke trend.” BKM is als dienstverlener van oorsprong sterk verankerd in het on-premise verhaal. De cloud zorgt in dat verband voor een bijkomende uitdaging. “Het gaat om een compleet ander model, waarbij met name volume erg belangrijk is. Ook in die context zijn de overnames belangrijk. Wanneer ook onze klanten meer en meer opschuiven richting cloud, is het essentieel dat wij stevig in de markt staan.”

Het juiste moment

De komende maanden staan vooral in het teken van de integratie van de overgenomen bedrijven. “Uiteraard blijven we ook uitkijken naar nieuwe opportuniteiten”, zegt Bart Soetaers. “De focus blijft daarbij op België en de vier domeinen die we nu afdekken. We willen in elke economische regio van het land dicht bij de klant zitten.” Dat is trouwens ook interessant voor de medewerkers van BKM. “Het blijft heel moeilijk om nieuwe medewerkers aan te trekken. Wanneer mensen in hun eigen regio kunnen werken – en dus niet langer naar Brussel of Antwerpen moeten trekken – dan geven ze daar de voorkeur aan.” Met de vier recente overnames haalt BKM alvast in één klap een pak nieuwe expertise in huis. Het blijft een belangrijke opdracht om die medewerkers de mogelijkheid te bieden ook nieuwe technologieën te bestuderen en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. “Ook wij zien uiteraard de start-ups die bezig zijn rond onder meer Internet of Things, chatbots en andere nieuwe technologieën”, zegt Bart Soetaers. “Momenteel wachten we nog even af. De kunst is om op het juiste moment in een nieuwe technologie in te stappen, zodat je die ook meteen aan de man kunt brengen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content