"In Limburg valt er nog veel business te rapen, maar we moeten een gezonde ambitie hebben," vertelt ma-naging director Bart Soetaers. Hij was in '94 samen met Marc Max de oprichter van BKM. Aanvankelijk waren ze één van de zogenaamde 'golden agents' van Proximus die toen behoorlijk geld verdienden aan de verkoop van Proximus gsm-abonnementen (ze kregen telkens een percentage van de maandelijkse belfactuur). BKM is nog steeds een belangrijke verdeler van Proximus, én van Belgacom. Het maakte een grote sprong toen...

"In Limburg valt er nog veel business te rapen, maar we moeten een gezonde ambitie hebben," vertelt ma-naging director Bart Soetaers. Hij was in '94 samen met Marc Max de oprichter van BKM. Aanvankelijk waren ze één van de zogenaamde 'golden agents' van Proximus die toen behoorlijk geld verdienden aan de verkoop van Proximus gsm-abonnementen (ze kregen telkens een percentage van de maandelijkse belfactuur). BKM is nog steeds een belangrijke verdeler van Proximus, én van Belgacom. Het maakte een grote sprong toen in 2001 zo'n tweeduizend bedrijfsklanten overgenomen werden van Aastra (toen nog Matra). Het telt vandaag 5.000 klanten met mooie referenties zoals de Provincie Vlaams Brabant, Febelco, Honda Europe, SGS Ewacs en General Biscuits. BKM, dat 76 medewerkers in huis heeft, verdeelt trouwens nog steeds de NeXspan centrales van Aastra, maar nam ook Avaya op in zijn gamma. Tele-fonie staat voor ongeveer de helft van de 10 miljoen euro omzet. Bart Soe-taers voorziet ook "dit jaar een groei met 20 procent." Die komt vooral van de data-oplossingen op basis van Cisco en Nortel. Begin dit jaar heeft BKM het databedrijf Attention overgenomen voor zo'n 1 miljoen euro. Daarmee haalde het referenties binnen zoals Studio 100, Carglass en EML Productions dat voor de infrastructuur zorgt bij grote festivals en optredens. Het Limburgse bedrijf richt zich vooral op kleine en middelgrote ondernemingen tot 250 eindgebruikers. "We hebben het niet over het totale aantal werknemers. Zo is CMB klant en die heeft een paar duizend medewerkers," haast salesmanager Kurt Simons zich eraan toe te voegen. "Eigenlijk willen we een one-stop-shop oplossing aanbieden, zowel op het vlak van telefooncentrale, netwerk, gsm als kantooroplossingen." BKM integreert tevens Microsoft, HP, Citrix, Fortinet en Barracuda antispamoplossingen. "Data staat voor een vijfde van onze omzet maar is onze grootste groeipoot," geeft Soetaers aan. Hij moet vaak opboksen tegen grotere spelers zoals Nextira One, Telelinq maar ook Belgacom zelf. "We zijn een exclusieve Explore-verdeler van Belgacom, maar het gebeurt wel es dat we om een zelfde klant vechten. We proberen dan een oplossing te vinden, maar dat lukt niet altijd," geeft Soetaers toe. Hij is ervan overtuigd dat er een grotere consolidatie in de sector komt en wil BKM sterker profileren "ook al zijn we niet te koop." Naambekendheid helpt bovendien bij het aantrekken van nieuwe werknemers: "HR wordt marketing. Gelukkig zijn er zoveel files naar Brussel. Daardoor kiezen toch steeds meer mensen voor een locale job. Dat helpt."Luc Blyaert