De voorbije jaren bestond er bij BNP Paribas Fortis voor de statutaire managers een kader voor bring your own device. Daar komt de bank nu op terug. Er waren operationele drempels, klinkt het, onder meer door de diverse besturingssystemen die in omloop waren. Veiligheidsrisico's en de extra druk op de ict-afdeling rond onderhoud en ondersteuning deden BNP Paribas Fortis beslissen om van byod af te stappen. Tegelijk startte de bank een groot project op om de mobiliteit van de medewerkers te verhogen. "We willen iedereen mobiel maken", zegt Kaat Bulté, program manager voor het nieuwe werken bij BNP Paribas Fortis.

In de eerste plaats besliste BNP Paribas Fortis om te standaardiseren op iOS. De 1.300 managers van het bedrijf kregen een iPhone, als vervanging van de vloot BlackBerry's waarvan de support in juni 2016 ten einde liep. Dat bleek echter maar het startpunt voor het project. In totaal rolde BNP Paribas Fortis zesduizend iPhones en vierduizend iPads uit. Econocom kreeg het project toegewezen. Het bedrijf staat in voor het volledige asset lifecycle management van de toestellen via een contract op basis van managed services. Econocom levert de toestellen, registreert ze op het mdm-platform (mobile device management), zorgt voor het beheer en de activering van de simkaarten, en vervangt de vloot na twee jaar. Econocom rondde de uitrol van de nieuwe toestellen af in iets meer dan zes maanden.

DICHTER BIJ DE KLANT

De mobiele toestellen vormen het middel maar zijn niet het doel op zich. "We spelen in op de vraag van de klant", zegt Philippe Gruden, large projects manager Distribution Channel & Customer Experience bij BNP Paribas Fortis. "Die wil een digitale en mobiele bank." Met een iPhone op zak moeten de medewerkers van de bank vlotter bereikbaar zijn. Een iPad maakt het makkelijk om op klantenbezoek met simulaties en digitale documenten te werken. "De klant komt minder naar de bankkantoren en zoekt contact via andere kanalen", vervolgt Philippe Gruden. "Telefonische bereikbaarheid is daarbij heel belangrijk."

Bij de keuze voor iOS gaf de beveiliging van de toestellen de doorslag. "Alle devices zijn standaard met code en vingerafdruk beveiligd", zegt Kaat Bulté. "Bepaalde cloudfuncties zijn geblokkeerd." De beschikbare apps bevinden zich in de enterprise appstore, in een container waarvan de bank de beveiliging zelf beheert. "We hebben ook werk gemaakt van een beveiligde tunnel voor data-uitwisseling", zegt projectmanager Alejandro Martinez Sanchez. "Het voormalige byod-programma hield daar te weinig rekening mee." Het neemt niet weg dat de bank de deur voor byod toch op een kier laat. Wanneer het op een veilige manier mogelijk is, bestaat de kans dat BNP Paribas Fortis in de komende twaalf tot vierentwintig maanden alsnog byod toelaat voor iOS en Android-toestellen. Kaat Bulté : "Byod kan in de toekomst een deel van de oplossing zijn om echt iedereen mobiel te maken." In het huidige project krijgt ongeveer de helft van de medewerkers van de bank een toestel.

GEEN SMARTPHONE ? ONDENKBAAR !

Rond het gebruik van iPhone en iPad heeft BNP Paribas Fortis duidelijke afspraken geformuleerd. Op een standaardmodel draagt de medewerker enkel het voordeel alle aard bij. Voor de iPhone-gebruikers is er een datalimiet van 2 GB. Alleen commerciële medewerkers krijgen een iPad met een simkaart van Proximus. De andere iPad-gebruikers surfen op kantoor via wifi. "Met het project willen we in de eerste plaats de klant tegemoet komen", aldus nog Kaat Bulté. "We bieden meer mobiliteit aan de medewerkers, waardoor we beter op de wensen van de klanten kunnen inspelen." Los daarvan speelt de bank met de toestellen ook in op de wensen van de eigen medewerkers. "Onze medewerkers, en dan vooral die van generatie Y, kunnen zich niet inbeelden dat ze op het werk niet over een smartphone of tablet zouden beschikken."

Dries Van Damme

"Onze medewerkers kunnen zich niet inbeelden dat ze op het werk niet over een smartphone of tablet zouden beschikken"