De digitale revolutie woedt in volle hevigheid. Hoe kunnen bedrijven zich succesvol omturnen en welke leiderschaps-vaardigheden moeten daarbij aangescherpt worden ? De Summerschool van Vlerick probeert er een antwoord op te geven.

Op de Brusselse campus van Vlerick draait de airco op volle toeren, maar Andrea Prado, head of digital accelerator bij Philips, heeft het toch warm. Een dertigtal managers en ondernemers volgt er zijn uiteenzetting over hoe Philips zich van een tv- en lampenproducent omvormt tot een leider in e-health en welke platformstrategie daaraan te pas komt. Ze luisteren aandachtig en vuren regelmatig kritische vragen en bedenkingen op de man af. De Italiaan verliest er zijn cool niet door, en lijkt zelfs aangenaam verrast door het sérieux en de diepgang van de vragen.

Prado is een van het tiental sprekers op de zesde Summerschool van Vlerick. Er is afwisselend ook een Winterschool, maar het opzet is altijd hetzelfde : een hele week lang zonderen de deelnemers zich af van de buitenwereld om zich onder te dompelen in de wereld van cloud computing, big data, social software, analytics en de bijhorende businesstransformaties. De smartphones gaan uit en er wordt niet naar huis of naar het bedrijf teruggekeerd, iedereen verblijft op hotel.

PRAKTIJK VERSUS THEORIE

“Het is wel veel meer dan enkel naar sprekers luisteren”, zegt professor Stijn Viaene van Vlerick, een van de drijvende krachten achter de Summerschool. “Er worden ook cases toegewezen, groepswerken georganiseerd of oefeningen gegeven. We gaan zelfs dieper in op de theorie. Er is niks zo praktisch als goede theorie (lacht).”

Het soort mensen dat naar de Summerschool komt, is heel divers, aldus Viaene. “Het zijn lang niet alleen de ceo’s of cio’s. Het hoeven zelfs geen C-levels te zijn, ook een strategisch adviseur of een ‘enterprise architect’ is welkom. Wel moeten het mensen zijn die binnen het bedrijf een mandaat hebben om het digitale luik serieus uit te bouwen én in gang te houden. Ze moeten zich er ook van bewust zijn dat we hen tijdens die week serieus gaan uitdagen. Enkel luisteren is hier niet genoeg. Je moet uit je pijp komen, positie innemen en jezelf blootgeven.”

ALLES OP Z’N KOP

De deelnemers hebben ook gemeen dat ze zich allen bewust zijn van de enorme transformatie die digitaal met zich mee zal brengen de komende jaren. “Ze beseffen dat dit meer is dan wat opsmukwerk of enkel iets dat je voor je marketing kan inzetten”, zegt Viaene. “Dit gaat alles veranderen. Die horde hebben zij al genomen, anders zouden ze zich hiervoor geen week vrijmaken.”

Drieëndertig deelnemers heeft Vlerick voor deze editie kunnen strikken. Daarmee is de grens min of meer bereikt. “We willen elke deelnemer intensief en persoonlijk begeleiden en aangezien we maar met twee coaches zijn, zitten we daarmee ongeveer op ons maximum. Ik heb niet meer deelnemers nodig per editie, wel meer edities (lacht).”

SERIEUS NADENKEN

Bij de deelnemers heerst veelal hetzelfde sentiment : het programma is pittig, maar de moeite. “Ik krijg hopen van dit soort uitnodigingen, maar deze sprong er toch wel uit”, zegt Rudi De Greve, coo van Atradius Collections, een bedrijf gespecialiseerd in incasso’s en kredietverzekeringen. “De kwesties die je hier op je bord krijgt, zijn ook de zaken waarmee ik tegenwoordig in het bedrijf geconfronteerd wordt : wat wil je in de toekomst worden ? Focus je op je bestaande business of word je een platform ? Of misschien een service provider ? Hoe moet je al die data inzetten ? Dat heb ik hier geleerd : we moeten daar serieus over nadenken en strategische keuzes maken. En liefst nu, want over twee of drie jaar is het waarschijnlijk te laat.”

Frederic Petitjean

“Digitaal gaat alles veranderen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content