Marc Husquinet Marc Husquinet is redacteur van Data News.

Als tweede grootste wijnproducerende regio ter wereld is Bordeaux nu van plan om de wijnbouwtraditie te combineren met technologische innovatie. Zowel in de wijngaarden als in het bereidingproces of bij de verkoop van wijnen.

Zonder de technologische vooruitgang zou de wijnoogst in 2013 en 2014 door het matige klimaat veel slechter, zo niet onmogelijk zijn geweest bij een aantal wijnbouwers. Deze unanieme vaststelling van de professionals uit Bordeaux wordt bevestigd door Gilles Brianceau, directeur van Inno’Vin, de cluster van actoren uit de wijnbouw (100 leden). Bordeaux zorgt voor 15 % van de wereldproductie van wijn en is de 2de grootste wijnproducerende regio ter wereld. Met 7 miljard euro aan export is de regio goed voor 220.000 banen.

ALOMTEGENWOORDIGE TECHNOLOGIE

Zich bewust van de globalisering, het belang van duurzame ontwikkeling en de klimaatverandering, doen de actoren uit de wijnindustrie steeds meer een beroep op technologie en laten ze zich hierbij inspireren op de vooruitgang die in andere sectoren geboekt werd. Zo zien we nu drones opduiken die niet alleen de wijngaard in kaart moeten brengen (met gebruik van beeldverwerkingssoftware om de meest kwetsbare gebieden op te sporen), maar ook ingezet worden voor de meer verfijnde verspreiding van meststoffen of pesticiden. Deze drones zijn soms zelfs rechtstreeks verbonden met de tractor met behulp van gps/gprs-technologie.

Maar technologie is ook niet ver te zoeken in het bereidingproces van wijn, meer bepaald voor de continue of vertraagde analyse van stalen en voor de analyse van gist en bacteriën. We zien ook automatische sorteertafels verschijnen die verbonden zijn met optische sensoren. In de toekomst wordt het mogelijk om niet alleen te sorteren op basis van fysieke kenmerken (grootte van de vrucht, aanwezigheid van vreemde lichamen, enz.), maar ook van de rijpheid van de druif (anthocyaangehalte). In het wijnpakhuis worden er ook geavanceerde technologieën ingevoerd om het aroma van de druivensoorten te analyseren (we weten bijvoorbeeld dat de Sauvignon van Bordeaux wordt gekenmerkt door typische aroma’s van citrusvruchten, pompelmoes en exotische vruchten) door de moleculen van de aroma’s te identificeren om te begrijpen hoe deze moleculen gevormd worden en hoe hun onderlinge interacties plaatsvinden, of door de gisten te selecteren die deze aroma’s zullen helpen behouden.

Tot slot worden er sinds kort natuurlijk ook nieuwe technologieën gebruikt in het proces om wijn op de markt te brengen. Bijvoorbeeld om de consument te informeren en met hem te communiceren (websites), maar ook om de wijn op de markt te brengen. Eén van de belangrijkste onderzoeksgebieden is de bescherming van de wijnen dankzij verschillende track & trace-procedés. In dit licht worden de Bordeauxwijnen voortaan beschermd door een QR-code die de authenticiteit van de fles garandeert. Maar in de afgelopen jaren lanceerde het CIVB (Comité Interprofessionnel des Vins de Bordeaux – Interprofessioneel comité van Bordeauxwijnen) zijn app Smart Bordeaux, zodat de koper alles weet over de fles die hij zo graag wil kopen, maar ook kan nagaan of er geen sprake is van namaak. Zo wordt het CIVB op de hoogte gebracht als er een vervalste fles in omloop is – zodat het juridische stappen kan ondernemen tegen de fraudeur.

TOEKOMST

Sinds een jaar zit een vijftiental start-ups die gespecialiseerd zijn in digitale technologie die verbonden is met de wijn in de Bordeauxstreek, samen in Wine Startups. Deze jonge bedrijven bestaan minstens 2 jaar, maar zijn nu al goed voor 75 banen. Het maken van games, het beheren van een catalogus, interactief advies, online boekingen voor wijntoerisme: deze innovatieve bedrijven maken gebruik van het web, smartphones en sociale netwerken om de afstand tussen producent en consument te verkleinen. Een project dat de steun krijgt van de cluster Inno’vin.

Marc Husquinet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content