Bosal is een Nederlandse, beursgenoteerde automotivegroep. Het bedrijf levert producten aan klanten als Audi, Volkswagen en General Motors. Tot het gamma van Bosal behoren onder meer uitlaatsystemen, trekhaken en dakdragers. Bosal telt 5.500 medewerkers, wereldwijd verspreid over 34 productievestigingen, 5 onderzoekscentra en 18 distributiecentra. Bosal maakt gebruik van Anaplan, een cloudoplossing voor de modellering en planning van operationele ...

Bosal is een Nederlandse, beursgenoteerde automotivegroep. Het bedrijf levert producten aan klanten als Audi, Volkswagen en General Motors. Tot het gamma van Bosal behoren onder meer uitlaatsystemen, trekhaken en dakdragers. Bosal telt 5.500 medewerkers, wereldwijd verspreid over 34 productievestigingen, 5 onderzoekscentra en 18 distributiecentra. Bosal maakt gebruik van Anaplan, een cloudoplossing voor de modellering en planning van operationele activiteiten en financiën. Om zijn planningprocessen te standaardiseren schakelde het bedrijf EyeOn in, een adviesbureau dat zich heeft gespecialiseerd in supply chain- en financiële planning. Het gebruik van Anaplan bezorgt Bosal doorheen het hele bedrijf meer visibiliteit op het vlak van forecasting en planning. Het systeem levert prognoses tot op het niveau van de artikelnummers. Het ondersteunt op die manier de strategische supply chain planning van het bedrijf. Met Anaplan modelleert Bosal zijn processen. Het systeem werkt aan de hand van concrete bedrijfsdata, wat een basis biedt voor realistische prognoses. Zo kan Bosal zijn producten onderbrengen in verschillende categorieën. Het systeem liet Bosal onder andere toe om inzicht te verwerven in de specifieke acties die nodig zijn om per land de verwachte verkoopresultaten te behalen voor producten met een hoge maturiteit. Voor andere categorieën - zoals nieuwe producten, of producten die zich op het einde van hun levenscyclus bevinden - slaagde Bosal erin telkens andere, passende procedures op te stellen. Anaplan is een cloudoplossing. Via het internet hebben de managers van Bosal toegang tot het systeem. Zo hebben ze meteen een accuraat zicht op onder meer de prognoses en de verkoopcijfers. Het laat Bosal toe om snel te reageren op veranderingen in de voorraden of in de marktsituatie. De samenwerking met EyeOn en de implementatie van Anaplan hebben ervoor gezorgd dat Bosal zijn planningprocessen verder kon bijsturen. Met name de processen voor de introductie van nieuwe producten kreeg via Anaplan een compleet nieuwe invulling. Essentieel is daarbij dat Bosal bij de introductie van nieuwe producten alle betrokken partijen - waaronder de eigen verkoopafdeling - in reële tijd van informatie kan voorzien. Dries Van Damme