Vandaag heeft Bosch meer dan tweehonderd onderzoekers rond intelligentie voor IoT in huis. De afgelopen jaren zag het die transitie in drie stappen: de technologie onder de knie krijgen, gevolgd door een proof-of-concept (2014) en pilootprojecten (2015). Vervolgens volgt het digitaliseren van je bestaand ecosysteem. "Dat is de makkelijkste manier om producten te laten schalen, " aldus CEO Volkmar Denner. "We hebben er al een customer base. Die willen we uitbreiden met een digitale kant en IoT-gebaseerde diensten."
...

Vandaag heeft Bosch meer dan tweehonderd onderzoekers rond intelligentie voor IoT in huis. De afgelopen jaren zag het die transitie in drie stappen: de technologie onder de knie krijgen, gevolgd door een proof-of-concept (2014) en pilootprojecten (2015). Vervolgens volgt het digitaliseren van je bestaand ecosysteem. "Dat is de makkelijkste manier om producten te laten schalen, " aldus CEO Volkmar Denner. "We hebben er al een customer base. Die willen we uitbreiden met een digitale kant en IoT-gebaseerde diensten." Dat laatste is stap drie: toegevoegde waarde brengen. "Daarbij gebruiken we data van toestellen om een data lake uit te bouwen dat we kunnen inzetten voor machine learning en AI. Zo krijgen we een feedback loop om de producten te verbeteren. De data die we uit onze machines halen, komt terug als een software update waardoor ze 'vers' blijven voor hun gebruikers." Bosch zei de afgelopen jaren al dat het al haar toestellen geconnecteerd wil maken, om meer inzicht te krijgen in het gebruik maar ook om ze inzetbaar te maken in IoT-projecten. Daarvoor heeft het onder meer haar Bosch IoT Suite. Die toegevoegde waarde wil Bosch niet alleen genereren. Het sleutelwoord tijdens de Bosch Connected World conferentie is het ecosysteem, of beter gezegd de ecosystemen. Zo heeft het onder SAST, een interne start-up rond beveiligingscamera's, een open ecosysteem waar partners van het bedrijf apps in een digitale marktplaats kunnen publiceren, gebaseerd op het SAST besturingssysteem. E-bikesOok voor elektrische fietsen wil het bedrijf vooral graag een platform zijn. Hier heeft het zijn One Bike Cloud Ecosystem. Aan consumentenzijde kunnen daar mobiele apps worden verdeeld, maar ook speciale portalen en e-bike displays. Aan de zakelijke kant gaat het over services op maat, bijvoorbeeld rond klanteninteractie waar het bedrijf ook een ontwikkelaarskit wil aanbieden. Uiteraard is een ecosysteem een interessante strategie voor Bosch om zichzelf in het centrum van innovatie te plaatsen. Wie met succes een ecosysteem in een bepaalde niche kan uitbouwen, maakt zichzelf onmisbaar en zit vooraan als er nieuwe innovaties opduiken. Maar het bedrijf kijkt in beide richtingen en zal ook zelf meer ecosystemen opzoeken. "We willen zo open mogelijk zijn, " zegt Denner aan Data News. "Het zal afhangen van het domein en de partners. In automotive hebben we vandaag al relaties met bepaalde partners, daar zullen we eerder in een ecosysteem stappen. Maar rond e-bikes was er gewoonweg geen, dus daar willen we de pioniers zijn. We kijken naar beide delen van het verhaal, " aldus de CEO van Bosch.