Halverwege de jaren '80 verliet Marco Stefanini de onderwijswereld om diensten inzake IBM-opleidingen te gaan geven aan grote ondernemingen. Opleidingen die hij nadien uitbreidde naar de wereld van het mainframe. Maar de zware crisis in Brazilië in het begin van de jaren '90 verplichtte hem om deze opleidingsactiviteiten praktisch stil te leggen. Hij besliste dan om zijn kans te wagen in outsourcing. Met een overweldigend succes, want zijn bedrijf zag zijn omzet stijgen van 100.000 dollar in '90 naar 700.000 dollar een jaar later. Maar een nieuwe crisis in '92 noopte hem af te stappen van het mainframe aanbod en zich te richten tot de pc. "En sindsdien is het bedrijf blijven groeien", verduidelijkt de oprichter en ceo ervan.
...

Halverwege de jaren '80 verliet Marco Stefanini de onderwijswereld om diensten inzake IBM-opleidingen te gaan geven aan grote ondernemingen. Opleidingen die hij nadien uitbreidde naar de wereld van het mainframe. Maar de zware crisis in Brazilië in het begin van de jaren '90 verplichtte hem om deze opleidingsactiviteiten praktisch stil te leggen. Hij besliste dan om zijn kans te wagen in outsourcing. Met een overweldigend succes, want zijn bedrijf zag zijn omzet stijgen van 100.000 dollar in '90 naar 700.000 dollar een jaar later. Maar een nieuwe crisis in '92 noopte hem af te stappen van het mainframe aanbod en zich te richten tot de pc. "En sindsdien is het bedrijf blijven groeien", verduidelijkt de oprichter en ceo ervan. Volgens Marco Stefanini zijn er 3 grote redenen voor dit succes: een grote volharding in alles wat hij onderneemt, een luisterend oor voor de klant, gekoppeld aan een extreme nederigheid, en een grote flexibiliteit. Een succes op de markt dat hem 5 jaar geleden aanzette om de internationale toer op te gaan. Volgens hem loopt de Braziliaanse informaticamarkt over van zeer hoogopgeleide specialisten op het vlak van techniek en business, vooral het bankwezen. En Brazilië is een land dat aan de spits van de technologie staat (zie kader). Na de Verenigde Staten in 2001 vestigde Stefanini zich halverwege de jaren 2000 in India, en nadien in Mexico. Maar hij beslist ook om zijn groei te versnellen door middel van overnames. Onder andere van Techteam, een bedrijf dat vooral gespecialiseerd is in it-ondersteuning (service desk, business process outsourcing en ontwikkeling van applicaties). Het bedrijf telt 2.100 medewerkers voor een omzet van 600 miljoen dollar en is aanwezig in 16 landen. In het begin van het jaar nam het bedrijf ook al het Amerikaanse CXI en het Colombiaanse I&T over. "We worden een wereldbedrijf met meer dan 13.000 medewerkers, waarvan 8.000 in Brazilië, ongeveer 2.000 in de Verenigde Staten en 1.200 en Europa, met Brussel als hoofdkantoor voor de Oude Wereld", gaat Marco Stefanini verder. En in Europa stelt het bedrijf 300 mensen te werk in Brussel, 500 tot 600 in Roemenië en een honderdtal in Polen. Om zijn doelstelling te bereiken en 1,3 miljard dollar te realiseren in 2013, tegenover 600 miljoen dollar in 2010 en een doelstelling van 750 miljoen dollar voor dit jaar, verwacht het bedrijf dat er nieuwe overnames zullen volgen. "Wanneer we een overname overwegen, nemen we zowel contracten als werknemers over", aldus Marco Stefanini. Want de ambitie is steeds om over terugkerende inkomsten te beschikken, de business te begrijpen, het land te kennen en rechtstreeks te werken met de grote organisaties en klanten. "Ons doel omvat meer dan een honderdtal bedrijven en we onderhandelen momenteel over 5 dossiers", vertrouwt Marco Stefanini ons nog toe. Hiervoor is de onderneming bezig met de invoering van een globaal proces en met het creëren van een unieke wereldwijde identiteit. Daarnaast blijft ze zich focussen op de grote ondernemingen en grote kmo's. Met als bijkomende troeven een meertalige ondersteuning (in 32 talen) en een delivery model dat gewaardeerd wordt door de landen en dat steunt op centra verspreid over de hele planeet (met een knipoog naar India, dat meer gecentreerd is op zijn eigen grondgebied). Op het vlak van activiteiten blijft Stefanini focussen op service desk, bpo en de ontwikkeling en het beheer van applicaties. Tegelijk wordt de crossselling bij bestaande klanten nog opgevoerd. Op langere termijn wil Marco Stefanini investeren in nieuwe innovatiedomeinen, omdat hij vindt dat it een gemak geworden is. "Het is van kapitaal belang om zich te richten naar vernieuwing", benadrukt hij. Andere onderzoeksdomeinen, gespecialiseerde niches, zoals bpo inzake biologie (een domein waarin ons land pionier zou kunnen zijn). Zijn bedrijf wil een langdurige groei voortzetten maar zijn huidige flexibiliteit en klantgerichtheid behouden. "We willen een soort van Embraer van de informatica worden." De vliegtuigbouwer - ook van Braziliaanse oorsprong - wil immers niet concurreren met Airbus en Boeing, maar zijn productgamma uitbreiden terwijl hij een identieke basis behoudt. "Embraer is een beetje ons model", besluit de baas van Stefanini.Marc Husquinet