Wie Brepols zegt, denkt automatisch aan agenda's. Brepols Publi-shing in Turnhout is echter een academische uitgeve-rij die gespecialiseerd is in humane wetenschappen. Heel gespecialiseerde publicaties dus, met doorgaans kleine oplages. De uitgeverij was overigens een van de pioniers in het uitbrengen van materiaal op cd en vandaag verschijnen alsmaar meer uitgaven alleen op het internet. Een uitgeverij, mét internationaal karakter ook. "Zowat 96 procent van onze omzet halen we buiten België", legt it-manager Wim Borgers uit.
...

Wie Brepols zegt, denkt automatisch aan agenda's. Brepols Publi-shing in Turnhout is echter een academische uitgeve-rij die gespecialiseerd is in humane wetenschappen. Heel gespecialiseerde publicaties dus, met doorgaans kleine oplages. De uitgeverij was overigens een van de pioniers in het uitbrengen van materiaal op cd en vandaag verschijnen alsmaar meer uitgaven alleen op het internet. Een uitgeverij, mét internationaal karakter ook. "Zowat 96 procent van onze omzet halen we buiten België", legt it-manager Wim Borgers uit. Maar in tegenstelling tot wat je zou kunnen vermoeden, was dat internationale karakter niet de belangrijkste drijfveer om een complete unified communications-oplossing in huis te halen. De echte reden zat dichter bij huis, in het Begijnhof van Turnhout. "We zaten in het oude hospitaal van het Begijnhof maar het gebouw was eigenlijk uit zijn voegen gegroeid. We hebben daarom een tweede gebouw gerenoveerd - zowat aan de overkant van ons hoofdgebouw. Uiteindelijk was goede interne communicatie tussen die twee gebouwen onze primaire zorg", aldus Wim Borgers. Samen met de renovatie aan het tweede gebouw, werd een glasvezelverbinding in de grond gestopt en werd het eerste voip-ballonnetje opgelaten. Brepols is beginnen vergelijken en kwam al snel tot een drietal mogelijke oplossingen, waaronder in zee gaan met een traditionele partij als Alcatel-Lucent. "Hun voip-aanbod is volgens mij perfect valabel, maar we vroegen ons toch af waar de 'added value' precies zat. Uiteindelijk zouden onze bekende grijze dozen worden vervangen door andere grijze dozen, en dat was toch niet de bedoeling", expliceert Borgers. Een tweede systeem dat Brepols bekeek, was de opensource-oplossing van Escaux. "Die oogt mooi en biedt ontzettend veel mogelijkheden. Maar we zijn bij hen gevallen over de integratie tussen de clients en de server, die niet altijd even goed bleek. Zo zijn er bijvoorbeeld aparte programma's voor de softphones, waardoor deze unified communications-oplossing toch niet helemaal af leek." Uiteindelijk is de keuze op de Office Communications Server 2007 (OCS) van Microsoft gevallen. "Daarmee hebben we gekozen voor de meest eenvoudige oplossing voor de eindgebruikers. Je mag niet vergeten dat we samenwerken met onder meer filologen en historici: die mensen hebben doorgaans geen kaas gegeten van it, laat staan dat er bij hen veel interesse voor is. Dat nieuwe software er herkenbaar uitziet voor hen, is een niet te onderschatten factor", zegt Wim Borgers nog. Wim Borgers geeft wel toe dat aanvankelijk de vrees bestond dat de uiteindelijke kostprijs van de Microsoft-oplossing te hoog zou zijn. Het prijskaartje bleek volgens Borgers nog mee te vallen, zeker in vergelijking met een typische pbx voor kmo's. Wat daarbij zeker meespeelde is dat Brepols ervoor opteerde om géén aparte centrale meer te gebruiken en enkel de software van Microsoft te gebruiken. "Daar schrokken ze zelfs bij Microsoft van, want zij positioneren OCS vooral als een extra toepassing, een uitbreiding voor een bestaande centrale. We gebruiken zelfs een gevirtualiseerde server: officieel niet ondersteund door Microsoft, maar het werkt wel perfect. Voor onze internationale verbindingen gebruiken we een heel goede gateway van het Canadese NET (Network Equipment Technologies)." De combinatie van beide levert een aardige kostenbesparing op. Wim Borgers plakt er zelfs een getal op: "Sowieso sparen we al 500 euro per maand uit op de telefoniefactuur. Voor een kmo kan dat toch tellen. Vreemd genoeg bellen we ook veel minder dan vroeger, omdat de presence-technologie ervoor zorgt dat heel wat gemiste en onnodige oproepen nu wegvallen." In totaal zijn er zo'n 35 gebruikers aangesloten op de OCS. De meesten bellen via een softphone, met oortjes of via een usb-telefoon. De mensen die veel moeten reizen, hebben daarnaast ook een pda met Exchange push-mail - Presence zit er niét op. "Daarvoor zijn we eigenlijk aan het wachten op versie R2. Daarin zitten nog een aantal functies die we allicht wel zullen gebruiken om de samenwerking met buitenlandse auteurs te verbeteren. Database designs en online applicaties zijn dikwijls bijzonder moeilijk te bespreken over de telefoon." Overigens heeft Brepols het merendeel van het implementatiewerk zelf verricht. Van de gelegenheid werd wel gebruik gemaakt om het hele netwerk te vernieuwen. De 100 Mbit switches werden daarbij vervangen door 1 Gbit exemplaren van Nortel. Voor de installatie daarvan deed Brepols een beroep op het eveneens in Turnhout gevestigde Van Roey Automation dat meteen ook draadloze toegangspunten voor het netwerk mocht installeren.Kristof Van der Stadt