"Tot voor kort beschikten we over 5 datacenters, verspreid over meerdere sites. Eén van onze prioriteiten was dus de consolidering en virtualisering van onze applicatieservers, ook al met het oog op een beter 'disaster recovery'-beleid", verduidelijkt Eric Wilmot, vice-president Information Technology bij Brussels Airlines.
...

"Tot voor kort beschikten we over 5 datacenters, verspreid over meerdere sites. Eén van onze prioriteiten was dus de consolidering en virtualisering van onze applicatieservers, ook al met het oog op een beter 'disaster recovery'-beleid", verduidelijkt Eric Wilmot, vice-president Information Technology bij Brussels Airlines. De fusie met Virgin Express en de verhuis van Brussels Airlines vormden een goede aanleiding om de infrastructuur volledig te herbekijken. Een aantal servers waren trouwens aan het eind van hun levenscyclus. De ruim honderd bestaande servers krijgen nu onderdak in een nagelnieuw datacenter in Zaventem. Tegelijk werd in de gebouwen van Interxion een 'disaster recovery'-center geïnstalleerd, met synchronisatie via beveiligde glasvezelkabel van 1 Gbit/s. Die 'disaster recovery'-infra-structuur is slechts voor 70 procent identiek aan de bestaande in het primaire datacenter. Voor zijn servers richtte Brussels Airlines zich tot Sun dat al een bevoorrecht leverancier was (voor de hardware van de webregistratie) maar waarvan de Sparc Solaris-toestellen afgeschreven waren. Er werd nu gekozen voor systemen met de nieuwe T2-processor, meer bepaald biprocessor- en quadriprocessortoestellen met elk 4 'sockets'. "Onze keuze voor Sun-technologie heeft vooral te maken met doorgroeimogelijkheden op VMware en met de stevigheid en betrouwbaarheid van de hardware in een omgeving zoals die van Brussels Airlines. Vergeet ook niet dat er al langer een productief partnership bestond tussen Sun en onze maatschappij", verklaart account manager Geert Mertens. In het verlengde hiervan zullen de servers dankzij VMware-technologie op de x4000-reeks van Sun gevirtualiseerd worden. Een veertigtal Windows-servers zal in 'stand-alone' worden bewaard voor legaattoepassingen. Voorts werd een san geïnstalleerd op basis van een 6140-server, met bijhorende back-up."In vergelijking met meer specifieke servers, zonder virtualisatie, biedt VMware een echte meerwaarde", stelt de it-baas van Brussels Airlines op onze vraag naar de kostprijs van de VMware-licenties. Die meerwaarde ligt met name bij de vereenvoudiging van de operaties en bij de consolidering. De implementering was voor rekening van ABSI dat managed services aanbiedt tegen een vast maandtarief. Ook ABSI was eerder al partner van Brussels Airlines voor de frontend van de webapplicaties."ABSI heeft zich met de jaren geprofileerd als een solide partner die een doorgedreven expertise heeft ontwikkeld, vooral op Sun-machines en -besturingssystemen", voegt Eric Wilmot eraan toe."Brussels Airlines heeft uiteraard toegang tot zijn datacenter, maar ABSI staat in voor de werking." Eric Wilmot geeft geen exacte cijfers maar beweert dat de nieuwe infra-structuur een TCO-besparing van 40 procent oplevert ten opzichte van de vroegere."De huidige kostprijs is trouwens voorspelbaar, en dat is niet onbelangrijk." Het contract met Sun en ABSI dekt een periode van 5 jaar en komt momenteel op kruissnelheid."De nieuwe infra-structuur zou begin november volop operationeel moeten zijn", zegt Eric Wilmot die tot nu toe nog op geen enkel specifiek probleem botste . "De planning zit op schema, maar het blijft een kritiek project gezien het 'business continuity'-aspect. Het projectbeheer is toevertrouwd aan ABSI en onze interne gebruikers worden in elke fase van de migratie bij de acceptatietests betrokken. Er zitten ook twee voltijdse architecten op." Geert Mertens voegt er - als kers op de taart - nog aan toe dat de Sun-servers 'groen' zijn. Dat moet het energieverbruik ten goede komen: ze 'vreten' minder en geven ook minder warmte af. Marc Husquinet