In 2004 besloot The Brussels Airport Company zijn verouderd it-systeem te vervangen. De modernisering van de op NT4 gebaseerde infrastructuur leek logisch, zeker omdat het serverpark dringend aan vernieuwing toe was. Verschillende scenario's werden onder de loep genomen en uiteindelijk werd eind 2004 geopteerd voor Citrix.
...

In 2004 besloot The Brussels Airport Company zijn verouderd it-systeem te vervangen. De modernisering van de op NT4 gebaseerde infrastructuur leek logisch, zeker omdat het serverpark dringend aan vernieuwing toe was. Verschillende scenario's werden onder de loep genomen en uiteindelijk werd eind 2004 geopteerd voor Citrix. De implementatie van Citrix bleek echter complexer dan voorzien. Het grote aantal te migreren toepassingen die vaak slecht gedocumenteerd waren - of waarvan de programmatuur zelfs helemaal zoek was - gooide roet in het eten. Bovendien diende de oude infrastructuur behouden te blijven om er verder gebruik van te maken, parallel met de ontwikkeling van de nieuwe omgeving. De eerste maanden na de ingebruikname van de Citrix 'cluster' staken tal van stabiliteitsproblemen de kop op. Die werden vooral veroorzaakt door het feit dat bepaalde toepassingen tegelijk toegang zochten tot het geheugen en de processors. Volgens projectverantwoordelijke Nico Verschueren zijn die problemen vandaag echter van de baan. Het luchtvaarbedrijf schafte ook 28 HP ProLiant servers aan terwijl de 'clients' deels werden vervangen door desktops en laptops en deels door 'thin clients'. "We dachten aanvankelijk dat we het voor 80 procent konden redden met 'thin clients' maar dat cijfer is stelselmatig gezakt tot 35 procent om vlotter te kunnen inspelen op de specifieke behoeften van de gebruikers", verduidelijkt Verschueren. De Citrix 'cluster' kan nu 300 tot 350 gebruikers gelijktijdig bedienen en The Brussels Airport Company telt in totaal om en bij de 750 medewerkers. Voorts werd ook het volledige serverpark vervangen, waaronder de message servers, de printservers, de toepassingsservers, enz. Het it-departement is bijzonder tevreden met de keuze voor Citrix, zeker in het licht van het vlotte beveiligingsbeheer en de gestroomlijnde moderniserings- en standaardiseringsmogelijkheden, maar er wordt wel overwogen om van de XP-versie naar versie 4.5 over te schakelen. Daarmee moeten toewijzingsproblemen van geheugen en CPU kunnen worden opgelost. Zo wil Nico Verschueren overstappen naar meer standaard configuraties van Citrix - omwille van deadlines en complexiteitskwesties waren bepaalde oplossingen die oorspronkelijk in gebruik werden genomen immers niet gestandaardiseerd. De it-mensen van Brussels Airport Company zijn zo goed als heel 2005 zoet geweest met de implementatie van Citrix maar dat neemt niet weg dat nog een hele serie andere grote projecten op stapel werden gezet. Zo werd gestart met de uitrol van de erp-software van Microsoft Dynamics. Om LiveLink van OpenText dat niet langer aansluit op de omvang van het bedrijf te vervangen, wordt de implementatie van een nieuwe oplossing voor het beheer van de bedrijfsdocumenten voorbereid. Voor de Unix-systemen van de luchthaven heeft het bedrijf 2 Sun 25K machines aangeschaft ter vervanging van de twee 15K-versies (waarvan het leasingcontract afliep en de onderhoudskosten allicht exponentieel zouden gaan toenemen). De nieuwe, interactieve website die deze zomer werd gelanceerd, ging evenmin ongemerkt voorbij - de servers raakten door het grote succes bij het publiek op bepaalde momenten overbelast. Het ontwerp en de ontwikkeling van de site werden overigens toevertrouwd aan The Reference. Na een paar interne wijzigingen is de website nu volstrekt stabiel. Het nog constant groeiende aantal bezoekers kan moeiteloos worden opgevangen. In het zog daarvan voert The Brussels Airport Company een upgrade uit van zijn interne netwerk. Het beheer daarvan wordt toevertrouwd aan NextiraOne. "We zullen 100 Mbit/s naar de 'desktop' kunnen garanderen tegenover 10 Mbit/s nu en de 'server backbone' zal een snelheid halen van 1 Gbit/s, de 'backbone' 10 Gbit/s. Onze keuze viel op materiaal van Nortel en de implementatie gebeurt door NextiraOne" , verduidelijkt Rudi Hesters. Het bedrijf denkt eraan om volgend jaar Office 2003 in te ruilen voor het surplus aan functionaliteiten van Office 2007, en dat is een jaar eerder dan voorzien. Het it-team van het bedrijf werd in het zog van de in 2006 uitgetekende nieuwe ict-strategie fors afgeslankt en telt vandaag nog 60 informatici. "We concentreren ons voortaan op beproefde technologieën die zoveel mogelijk standaard zijn", laat Hesters nog weten. "95 procent van de projecten wordt voortaan geïnitieerd door de business, dat was 5 jaar geleden nog helemaal anders." Enkele van die businessspecifieke projecten zijn de implementatie van een 'fast lane' met het inlezen van barcodes op de instapkaart, de komst van de luchtvaartmaatschappij Jet Airways, de vervanging van de informatieborden in de ontvangsthal van de luchthaven, het invoeren van nieuwe technologie voor de reclame in de gangen, enz. "Van it wordt steeds vaker verwacht dat ze proactief inspeelt op behoeftes", benadrukt Hesters. "En dat moet met een budget dat de afgelopen 3 jaar stabiel is gebleven." Vermelden we nog dat het bedrijf een paar zaken heeft uitbesteed zoals de ondersteuning voor de 'check-in'-infrastructuur (Unisys), de 'helpdesk' (Serco), de interne 'backbone' (NextiraOne) en de 'firewall' (vroeger Ubizen, nu Verizon). Marc Husquinet