Samen met NextiraOne bouwden de netwerkarchitecten van Brussels Airport een oplossing op basis van Avaya-technologie. Het gaat om een grote implementatie: een ontdubbelde core, 300 switches en ongeveer 5.000 contactpunten. Dat hoeft niet te verbazen. Op de luchthaven verloopt zowat iedere activiteit over het netwerk, van de luchtverkeersleiding en de screening van bagage en passagiers, tot de applicaties van luchtvaartmaatschappijen, bagagebehandelaars, cateringbedrijven, shops en andere partners. Al die activiteiten staan in het teke...

Samen met NextiraOne bouwden de netwerkarchitecten van Brussels Airport een oplossing op basis van Avaya-technologie. Het gaat om een grote implementatie: een ontdubbelde core, 300 switches en ongeveer 5.000 contactpunten. Dat hoeft niet te verbazen. Op de luchthaven verloopt zowat iedere activiteit over het netwerk, van de luchtverkeersleiding en de screening van bagage en passagiers, tot de applicaties van luchtvaartmaatschappijen, bagagebehandelaars, cateringbedrijven, shops en andere partners. Al die activiteiten staan in het teken van 18,8 miljoen reizigers per jaar, op 210 rechtstreekse vliegverbindingen. Brussels Airport organiseert zijn dienstverlening met 750 medewerkers, waarvan 62 ict'ers. Bij de keuze voor de combinatie van Avaya en NextiraOne opteerde Brussels Airport voor een managed service-model. Het bedrijf beschouwt het netwerk als een dienst die het van zijn leverancier afneemt. De netwerkcapaciteit vormt daarbij maar één aspect van het verhaal. Brussels Airport koos op de core voor 10 Gbit. Op het niveau van servers en werkstations gaat het om 1 Gbit en 100 Mbit. "We hebben voor die ruime capaciteit gekozen omdat de business steeds vaker applicaties gebruikt die veel bandbreedte vragen", zegt Luc Logghe, datacentermanager bij Brussels Airport. "Denken we maar aan de camerabewaking en de screening van bagage: applicaties die grote volumes hogeresolutiebeelden produceren." Belangrijker nog dan de capaciteit is de beschikbaarheid van het netwerk. In dat verband sloot Brussels Airport een sla af met NextiraOne. De monitoring van het netwerk gebeurt van op afstand, in het network operations center van NextiraOne. "We bekijken uiteraard nu al in welke richting het netwerk verder zal evolueren", zegt Rudi Hesters, hoofd ict-operations bij Brussels Airport. "We hebben daarbij onder andere interesse voor het principe van het virtuele netwerk, waar Avaya vandaag specifieke technologie voor ontwikkelt. Ook het beheer van de netwerktoegang en security staan hoog op de agenda, onder meer in het kader van 'bring your own device'." Een virtueel netwerk biedt het voordeel dat het de complexiteit van het netwerk scheidt van het management. Luc Logghe: "Wanneer we vandaag iets aan het netwerk willen veranderen, moeten we vooraf heel goed nadenken over de mogelijke impact die daarmee samenhangt." Een virtueel netwerk laat toe de aanpassingen grondig voor te bereiden, zonder directe gevolgen op operationeel vlak. Rudi Hesters: "Er is veel vraag naar nieuwe diensten die over het netwerk lopen. We hebben tot dertig netwerkaanpassingen per maand. Die virtuele aanpak zou het beheer van die veranderingen een flink stuk kunnen vereenvoudigen."Dries Van Damme