"In het kader van ons strategisch denkproces van eind 2007 hadden we de marktsegmenten gekozen waarin we willen opklimmen naar de Europese top 5", verduidelijkt Jean Martin, ceo van BSB Group. Sinds haar uitstap uit de banksector spitst het bedrijf zich voortaan toe op vermogensbeheer met Soliam, en recenter ook op levensverzekeringen met Solife. "Een markt die zich in hetzelfde stadium bevindt als de banksector een twintigtal jaar geleden: er wordt afstand gedaan van oplossingen op maat ten gunste van softwarepakketten."
...

"In het kader van ons strategisch denkproces van eind 2007 hadden we de marktsegmenten gekozen waarin we willen opklimmen naar de Europese top 5", verduidelijkt Jean Martin, ceo van BSB Group. Sinds haar uitstap uit de banksector spitst het bedrijf zich voortaan toe op vermogensbeheer met Soliam, en recenter ook op levensverzekeringen met Solife. "Een markt die zich in hetzelfde stadium bevindt als de banksector een twintigtal jaar geleden: er wordt afstand gedaan van oplossingen op maat ten gunste van softwarepakketten." De vennootschap hoopt tegen 2012 deze doelstelling te bereiken om in de top 5 te geraken. "We winnen nu meer dan 2 op de 3 aanbestedingen en onze naamsbekendheid breidt zich als een olievlek uit. Temeer omdat Gartner Solife bij de challengers plaatste op de Europese markt". BSB mikt dan wel op softwarepakketten, dit betekent echter niet dat ze de diensten uit het oog verliest (in tegenstelling tot sommige concurrenten), vooral op de Belgische en Luxemburgse markt. "Softwarepakketten en diensten kennen een verschillende economische cyclus", volgens de baas van BSB. Voor 2011 wil BSB eerst zijn industrieel model meer naar voren brengen. "We doen zelf de ontwikkelingen van onze producten en we financieren ze intern, zonder af te hangen van onze klanten. Zo blijven we een stap voor op onze concurrenten." Een andere strategie die wordt toegepast is de daling van de installatiekosten van de softwarepakketten. "De verhouding tussen de aankoopprijs en installatiekosten kan bij ons gaan van 1 tot maximaal 3, tegenover 1 tot 6 bij de concurrentie", verduidelijkt de baas van BSB nog. De kwaliteit van de softwareontwikkelingen gaat ook (nog) worden verbeterd. "We kunnen nog verder gaan en we streven naar nul gebreken." Tot slot blijft het bedrijf haar pijlen richten op technologie. Zo was BSB de eerste in Europa die de Flex-technologie van Adobe gebruikte om de nieuwste ria-evoluties (rich internet applications) te integreren in Soliam. "Al 4 jaar besteden we 40% van onze inkomsten aan de ontwikkeling van onze producten, tegenover 15 tot 20% bij de concurrentie." En zeer binnenkort zal BSB in Luxemburg een afzonderlijk bedrijf oprichten dat oplossingen zal bieden volgens een SaaS-model. De software zal draaien op de ClearStream-infrastructuur en wordt in eerste instantie voorgesteld aan Luxemburgse bedrijven vanwege de wetgeving (een eerste klant heeft reeds getekend). "Tegen 2013 of 2014 zal 30 tot 40% van onze inkomsten gegenereerd worden door cloud", aldus nog Martin. Om zijn doelstellingen te bereiken, zal BSB blijven investeren in diensten. Diensten die rechtstreeks worden aangeboden in de landen waar het bedrijf aanwezig is, terwijl er ongetwijfeld partnerschappen zullen worden gesloten met de grote integrators. Ook de internationalisering zal sneller gaan. Naast een rechtstreekse aanwezigheid in België (38% van de omzet), in Luxemburg (19% van de omzet), in Frankrijk (37% van de omzet) en in Ierland (een software factory), gaat de onderneming voor het eind van het jaar hulpkantoren openen in Zwitserland, Groot-Brittannië en Rusland, terwijl er al wordt gedacht aan Dubai en andere Europese landen, en uiteindelijk aan de Verenigde Staten en Azië. En het personeelsbestand zou moeten volgen, want BSB hoopt 500 tot 1.000 werknemers aan te werven tegen eind 2011 of begin 2012. "Dan zullen we even groot zijn als onze Amerikaanse concurrenten. Momenteel is onze grootste concurrent drie keer zo groot als wij." Momenteel zijn er volgens BSB 350 en 500 actoren voor zijn Soliam-aanbod, "waarvan er 30 tot 40 ongeveer even groot zijn als wij. Over 5 jaar zullen er nog maar een vijftigtal bestaan." En voor Solife tellen we een vijftigtal actoren op deze markt die zich volop aan het vormen is, waarvan een tiental met een pan-Europese visie." "Deze omvang gaan we bewerkstelligen via interne groei,", benadrukt de baas van BSB nog. "Maar we zouden ook een of meerdere concurrenten kunnen overnemen, niet zozeer voor hun technologie, maar voor de klantenbasis die ze hebben opgebouwd." Een eerste dossier zou trouwens binnenkort concrete vorm kunnen krijgen. Op langere termijn gaat BSB zich binnenkort wijden aan zijn strategisch plan voor 2012-2015, waarbij meerdere pistes worden overwogen. "We zouden tot 10 keer groter kunnen worden dan nu in Europa alleen al", besluit Jean Martin vol vertrouwen. Marc Husquinet" Al 4 jaar besteden we 40% van onze inkomsten aan de ontwikkeling van onze producten, tegenover 15 tot 20% bij de concurrentie."