Data News: Hoe is BSB ontstaan?
...

Data News: Hoe is BSB ontstaan?Jean Martin: BSB werd in 1995 opgericht door drie mensen met heel wat ervaring in adviesverlening aan banken. Het aandeelhouderschap van toen is grotendeels hetzelfde gebleven. De onderneming werd gebouwd op twee grote pijlers: sterk blijven in ons vakgebied en technologieën toepassen die destijds vernieuwend waren maar nu vanzelfsprekend zijn geworden, met name. Net en Java. We zijn begonnen met dienstverlening en hebben vervolgens geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling en geleidelijk aan ook in producten. Vandaag vloeit 50 procent van onze activiteit voort uit onze producten en 50 procent uit de diensten. Een evenwicht dat in de toekomst bewaard zou moeten blijven en dat ik heel belangrijk vind. In 2008 plant u een beursgang op Alternext. Om voor de hand liggende redenen?Onze producten worden steeds Europeser, mondialer. Dankzij onze middelen en het opgehaalde kapitaal zouden we twee of drie producten binnen de vijf jaar in de Europese top vijf willen plaatsen. Vandaag stelt ons bedrijf 180 personen tewerk, waarvan 115 in België en 60 in Luxemburg, en er is een commerciële antenne in Parijs waar we al 11 klanten hebben. Op termijn willen we onze aanwezigheid in Europa versterken via distributienetwerken, te beginnen met Hongarije en Portugal. Bovendien willen we de ontwikkelingssnelheid van onze producten aanzienlijk opvoeren en tegen eind 2008 150 ontwikkelaars in dienst hebben, in plaats van 50 nu. We hebben al 46 personen gerekruteerd sinds het begin van het jaar. Overigens, en dat kan misschien vreemd klinken, hebben we geen grote moeilijkheden om personeel te vinden. De bedoeling is tussen drie en vijf miljoen euro op te halen, waarvan meer dan 50 procent bestemd zal zijn voor de ontwikkeling van onze producten, 25 procent voor de uitbreiding van het distributienet, en de rest om de externe groei te financieren. We blijven uitkijken naar overnamedossiers. Bovendien biedt zo'n beursgang een houvast voor onze klanten. Het geld zal ten slotte ook kunnen worden gebruikt om de ontwikkeling van onze producten te financieren. Nu gebeurt 60 procent van de ontwikkelingen op vraag van de klanten en 40 procent op basis van strategische lijnen. Dat percentage zouden we graag omkeren. In België zouden we op termijn 300 à 400 werknemers kunnen hebben. Dit jaar verwachten we een omzet van 17 à 18 miljoen euro, met 1 miljoen euro winst voor rentelasten en belastingen. Over vier jaar moet die omzet verdubbeld zijn. Hoe ziet uw productaanbod eruit?Een paar maanden geleden hebben we onze oplossingen herdoopt. Soliam voor het beheer van financiële activa; is een volledig geïntegreerd 'front-to-back'- en 'back-to-front-office'-aanbod, gericht op privébeheer, holdings, institutioneel beheer, verzekeringsmaatschappijen en ziekenfondsen. Solife is een softwarepakket waarmee allerlei soorten levensverzekeringscontracten kunnen worden beheerd op individueel of collectief niveau, en dat de volledige levenscyclus van een contract dekt. Ten slotte is er Bank Suite, voor effectenbeheer voor grote accounts. Voor de eerste twee producten zijn er tientallen potentiële klanten, terwijl Bank Suite veeleer een nicheproduct is, maar voor grotere projecten. Hoe positioneert u zich ten opzichte van de concurrentie?Onze producten onderscheiden zich door hun technologie, zij staan verder dan producten die 20 of 30 jaar geleden werden ontworpen met ondertussen achterhaalde technologieën. Bovendien hebben we onze producten ontwikkeld met als kern het geïntegreerde beheer van de organisatieprocessen. Ten slotte zijn onze producten makkelijk inpasbaar in een bestaande it-organisatie dankzij samenwerkings- en interfacetechnologieën zoals J2EE of XML. 25 of 30 jaar geleden droomde een integrator ervan om bij een bank alle applicaties te mogen vervangen. Vandaag beperkt onze ambitie zich tot bepaalde systemen waar we heel sterk in zijn, zoals tak 23, en voor de rest samen te werken met de bestaande platformen. 'Packages' krijgen dus de overhand in de bankwereld?Vroeger vonden softwarepakketten een afzet in kleinere of middelgrote banken. Nu vervangen ze steeds vaker producten van bepaalde departementen in grote banken. De revolutie speelt zich vooral af op de verzekeringsmarkt, die vroeger altijd alles intern ontwikkelde en vandaag veel meer open staat voor 'packages'. Met Solife komen we op het goede moment, want er is geen ander dergelijk product op de markt. Voor Soliam en Solife hebben we in elk Europees land 100 tot 150 potentiële klanten ontdekt. De Europese markt blijft heel versnipperd en aan de consolidatieslag is nog geen einde gekomen.Marc Husquinet