Elk boutje, elke schroefdraad, elke koplamp: alle onderdelen van een wagen passeren op de een of andere manier langs de informaticasystemen van een autoconstructeur. Het is niet anders in het Mirafiori Motor Village in Turijn: telkens er een nieuwe Fiat Punto of een Alfa Romeo MiTo het einde van de assemblageband bereikt heeft, heeft die wagen al een heel it-parcours afgelegd. Geen kilometer op de teller, maar wel al een halve wereldreis achter de rug: het 'Fiat Unified Network' - de Italianen korten het graag af tot 'FUN' beslaat namelijk zo'n 40 landen. In totaal telt de Fiat Group 431 verschillende sites die deel moeten uit maken van FUN. Het merendeel ervan (net geen 300) is gesitueerd in Europa, het Midden-Oosten en Afrika.
...

Elk boutje, elke schroefdraad, elke koplamp: alle onderdelen van een wagen passeren op de een of andere manier langs de informaticasystemen van een autoconstructeur. Het is niet anders in het Mirafiori Motor Village in Turijn: telkens er een nieuwe Fiat Punto of een Alfa Romeo MiTo het einde van de assemblageband bereikt heeft, heeft die wagen al een heel it-parcours afgelegd. Geen kilometer op de teller, maar wel al een halve wereldreis achter de rug: het 'Fiat Unified Network' - de Italianen korten het graag af tot 'FUN' beslaat namelijk zo'n 40 landen. In totaal telt de Fiat Group 431 verschillende sites die deel moeten uit maken van FUN. Het merendeel ervan (net geen 300) is gesitueerd in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. De migratie van het 'oude' Fiat-netwerk naar het BT-netwerk gebeurt in eerste instantie site per site, verduidelijkt Stefano Candido, telecom and network director bij de Fiat Group. Elke 'FUN'-site wordt nadien gekoppeld aan het mpls-netwerk van BT Global Services. Het is dit netwerk en de bijbehorende diensten dat de wereldwijde Fiat Group draaiende moet houden. Voor het verzorgen van alle telecommunicatiediensten van de volledige groep (wan én voice), strijkt BT Global Services zo'n 450 miljoen euro op over 5 jaar. Naast de 431 'FUN'-sites zijn er nog eens 184 extra sites die niét in het FUN-netwerk moeten opgenomen worden, maar die wél gekoppeld worden aan het MPLS-netwerk van BT. Corrado Sciolla is als country manager van de Italiaanse afdeling van BT verantwoordelijk voor dit contract. "In dit global outsourcing-contract zijn in totaal ongeveer 60 landen betrokken. De traditionele telecommunicatiediensten (voice, data,...) van de Fiat Group worden gemigreerd naar een 'all ip'-netwerk van BT", verduidelijkt Sciolla. Daarbij worden steeds meer bestaande servicecontracten met andere partijen stelselmatig afgebouwd en mee onder de paraplu van BT Global Services gestopt. "Uiteindelijk is het de bedoeling om op termijn aan alle service-behoeften van Fiat te kunnen voldoen en hun enige telecommunicatie- en it-provider te worden", aldus nog Sciolla. Meer dan 80 procent van de 'third party contracts' van de groep zou ondertussen al ondergebracht zijn bij BT. Overigens doet de Italiaanse vestiging het bijzonder goed. BT Italia groeide qua omzet van 40 miljoen tot 1 miljard euro op twee jaar en een half. Voor Gilberto Ceresa, de cio van de Fiat Group, is het telecomgedeelte een essentieel element voor het slagen van zijn ict-missie. De business wil dat zijn ict-afdeling er in de eerste plaats voor zorgt dat er standaard diensten en applicaties komen; over geografische én sectoriële grenzen heen. De Fiat Group zit namelijk niet alleen in de automobielindustrie (Fiat, Lancia, Alfa Romeo), maar bijvoorbeeld ook in de transport- en agrarische sector (via Iveco-vrachtwagens en New Holland-landbouwvoertuigen). Ict moet bij Fiat ook voor de broodnodige ondersteuning zorgen én de groei van de groep helpen versnellen. En dan kom je bijna vanzelf uit bij dingen als kostenefficiëntie, gedetailleerde rapportages en verregaande synergie. Ceresa maakt er dan ook geen geheim van dat het contract met BT Global Services voor een flinke kostenbesparing moet zorgen: 30 procent in de Verenigde Staten en 20 procent in de andere landen. Daarnaast heeft BT er zich ook toe geëngageerd om steeds de nieuwste technologische evolutie op te volgen, en bestaande diensten te innoveren. Fiat wil het Unified Network nog verder uitbreiden. Groen licht is er nog niet gegeven, maar het ziet er wel naar uit dat het voice-gedeelte omgevormd zal worden tot één wereldwijd platform voor een unified communications architectuur, inclusief een integratie van vaste en mobiele telefonie (de zogeheten fixed mobile convergence). Fiat zal ook een pioniersrol vervullen in een technologisch proefproject met BT. In dat project moet het mogelijk worden om de parameters van het mpls-netwerk in real-time automatisch te laten aanpassen in functie van de toepassingen. Wil iemand bijvoorbeeld een videoconferentie starten in hoge definitie, dan worden de parameters geoptimaliseerd voor hoge bandbreedte en QOS (Quality of Service). Het contract tussen BT en Fiat loopt over 5 jaar. Volgens Francois Barrault, toen we hem spraken nog ceo van BT Global Services, bedraagt de gemiddelde duur van hun contracten tegenwoordig overigens 5 à 7 jaar. Kristof Van der Stadt