De steile opgang van de luchtvaartsector houdt ook de komende jaren aan. "Luchtvaart en economische groei gaan samen", zegt Eamonn Brennan, directeur-generaal van Eurocontrol, de internationale organisatie die instaat voor de centrale coördinatie van de luchtverkeersleiding in Europa. "Momenteel doen vooral de groeiende middenklasse in India en China de vraag stijgen. En nu de Europese economie opnieuw aantrekt, merken we ook hier dat mensen weer meer reizen." In 2016 vonden er in Europa 10,6 miljoen vluchten plaats. In 2024 zullen dat er al 12,4 miljoen zijn.
...

De steile opgang van de luchtvaartsector houdt ook de komende jaren aan. "Luchtvaart en economische groei gaan samen", zegt Eamonn Brennan, directeur-generaal van Eurocontrol, de internationale organisatie die instaat voor de centrale coördinatie van de luchtverkeersleiding in Europa. "Momenteel doen vooral de groeiende middenklasse in India en China de vraag stijgen. En nu de Europese economie opnieuw aantrekt, merken we ook hier dat mensen weer meer reizen." In 2016 vonden er in Europa 10,6 miljoen vluchten plaats. In 2024 zullen dat er al 12,4 miljoen zijn. Niet alleen de omvang, ook de aard van het luchtverkeer verandert. Twintig jaar geleden was dat verkeer voornamelijk opgebouwd rond hubs als Londen en Parijs. Maar de densiteit van het luchtverkeer is overal toegenomen, met veel meer point-to-pointvluchten. "Op een drukke dag in 2017 telden we in Europa tot 37.000 vluchten", zegt Eamonn Brennan. "Dat zijn er 10.000 meer dan twintig jaar geleden." Een drukke dag in 2030 zou tot 58.000 vluchten opleveren. "Maar dat is met de huidige manier van werken niet haalbaar." Vandaar de beslissing van Eurocontrol om het netwerk voor de luchtvaartdienstverleners te vernieuwen - en meteen ook beduidend te versterken. Het resultaat van die oefening is NewPENS (New Pan-European Network Service). Samen met 41 sectorpartners - voornamelijk nationale luchtverkeersleiders en de occasionele luchthaven - schreef Eurocontrol een openbare aanbesteding uit. BT haalde het contract binnen, goed voor een looptijd van tien jaar en een budget van 50 miljoen euro. De vorige netwerkdienst viel onder de verantwoordelijkheid van luchtvaartcommunicatiespecialist SITA. Het nieuwe netwerk verbindt honderd locaties in 47 landen. De gebruikers zijn alle partijen die bij de luchtverkeersleiding betrokken zijn, zoals luchthavens en luchtvaartmaatschappijen. Het netwerk zal instaan voor een veilige en kostenefficiënte datatransmissie. "De confidentialiteit en betrouwbaarheid van de data zijn bijzonder bedrijfskritisch", aldus Eamonn Brennan. In oktober start de transitie. De overstap naar het nieuwe netwerk moet tegen november volgend jaar afgerond zijn. Ook BT ziet hoe technologie de komende jaren een belangrijke drijfveer zal vormen bij de verdere ontwikkeling van de luchtvaart. Voor Eurocontrol draait het netwerk rond twee kernbegrippen: veerkracht en beschikbaarheid. " Always-on is de nieuwe standaard", zegt Bas Burger, CEO van BT Global Services. "We bieden een uptime van 99,999 %. Alle systemen moeten altijd beschikbaar zijn." Om aan de vereisten van Eurocontrol te voldoen bouwt BT NewPENS op zijn IP-netwerk, dat op een dual-core infrastructuur steunt: twee volledig van elkaar gescheiden netwerk backbones, doorheen heel Europa. BT ontwikkelde die infrastructuur in de eerste plaats voor klanten uit de financiële sector. "Tien jaar is best lang", zegt Bas Burger. "Maar die termijn is niet ongebruikelijk voor grote, complexe, internationale netwerken." Het contract is flexibel opgezet, klinkt het. Lees: Eurocontrol en partners betalen in functie van hun gebruik. Maar houdt zo'n lange termijn tegelijk niet ook een risico in voor Eurocontrol? Wat als BT morgen onverhoopt van het toneel verdwijnt? "Die vraag hebben we niet gekregen", lacht Bas Burger. "Het zal heus zo'n vaart niet lopen. En dan nog: het gaat om assets. Een netwerk bestaat uit glasvezelkabels en allerlei apparatuur. Zelfs mocht BT een probleem hebben, dan houdt het netwerk nog niet op te bestaan."