B&D, gespecialiseerd in BI-adviesverlening en -integratie, relatiebeheer en e-business, heeft sinds kort een specifiek aanbod van managed services voor marketingonderzoek. Feit is dat de BI-hulptools in deze onderneming nauw verbonden zijn met haar corebusiness. Met deze activiteit voegt B&D daar nu dus een dimensie van dataverwerking voor rekening van klanten aan toe.
...

B&D, gespecialiseerd in BI-adviesverlening en -integratie, relatiebeheer en e-business, heeft sinds kort een specifiek aanbod van managed services voor marketingonderzoek. Feit is dat de BI-hulptools in deze onderneming nauw verbonden zijn met haar corebusiness. Met deze activiteit voegt B&D daar nu dus een dimensie van dataverwerking voor rekening van klanten aan toe. In de praktijk komt het erop aan de proprietary en non-proprietary databases te verenigen (en B&D hamert erop dat het in geen geval eigenaar wordt van die data), en ze daarna pas te verrijken met nieuwe data (eventueel via externe databases) om daar contactgegevens uit te halen, leads te genereren enz. "Het is vooral belangrijk de marketingbehoeften en de business van de klant goed te kennen en te begrijpen, om hem daarna segmenteringen, analyses enz. voor te stellen", aldus practice manager Dominique Atlan. Om de databases van de klanten te verrijken, maakt B&D gebruik van SQL- en SAS-tools. Het bedrijf benadrukt overigens zijn respect voor de privacy en waarborgt de vertrouwelijkheid van de klantgegevens. B&D weigert bovendien te werken voor klanten die op erg verwante markten actief zijn. "Het voordeel van deze formule van managed services is dat wij de gegevens van de klant hosten en instaan voor de hardware- en softwareaspecten (ETL-extractie, mining, eigen taxonomietool enz.) en voor het personeel (zowel technici als marketingspecialisten). Het samenbrengen van resources is trouwens een van de sterke punten van dit aanbod." De marketing kan hier een direct antwoord op haar vragen vinden, terwijl de interne it vaak meer bekommerd is om het operationele aspect. B&D overweegt bovendien meteen een multi-channelaanpak (papieren mailing, e-mailing, telefoon enz.). Voor de hosting van de klanttoepassingen beschikt B&D intern over een serverzaal. Daarnaast kan een beroep worden gedaan op de infrastructuur van zusterbedrijf Eolas in Grenoble. Op dit ogenblik staat een team van zes mensen in voor de formalisering van het aanbod dat vanaf de komende weken effectief gecommercialiseerd wordt. Voor de groep is dit een primeur, en België hoopt - als het een succesverhaal wordt - het competentiecentrum van de groep te worden. "Met onze aanpak kan de return 2 tot 7 keer groter worden dan bij een klassieke mailing", beweert Dominique Atlan. B&D heeft al een eerste klant weten te strikken. Audi Belgium was op zoek naar "een partner die aan zijn globale marketingbehoeften beantwoordt. Met nadruk op consultancy", aldus Dominique Atlan die nogmaals de multi-channelaanpak beklemtoont. Behalve de automobielsector wil B&D in een eerste fase de distributiewereld bewerken om daarna eventueel de banken en verzekeraars aan te pakken. "Wij streven niet zozeer naar een groot aantal klanten, maar naar een rendabiliteitsdrempel." Atlan hoopt over anderhalf jaar met veel meer naambekendheid te kunnen uitpakken.Marc Husquinet