Business & Decision wil meer Vlaamse klanten

© DN

Business & Decision verbreedt zijn actieterrein. Tot nog toe lag de klemtoon van het bedrijf vooral op de financiële sector en de overheidsinstellingen in de Brusselse regio. Vanuit een nieuw kantoor in Antwerpen wil het andere sectoren aanboren, ook in Vlaanderen. De komende drie jaar mikt Business & Decision in Antwerpen op honderd aanwervingen.

In 2013 ging de ICT Woman of the Year-award van Data News naar Ada Sekirin. Nochtans was ze in de sector op dat moment veeleer een nobele onbekende. Business & Decision, het bedrijf waarvan zij de Belgische tak leidt, liet zich toen omschrijven als het best bewaarde geheim van de Belgische ICT-sector. Het groeide de voorbije jaren in België uit tot de marktleider in consultancy rond data: mining, analyse en rapportering.

“Sinds twee jaar voeren we een nieuwe strategie”, zegt Ada Sekirin. “We ondersteunen klanten bij hun digitale transformatie, met hun data als vertrekpunt.” Het bedrijf is intussen vijfentwintig jaar actief rond business intelligence. “Werken met data zit in ons DNA. Maar het werkterrein evolueert voortdurend. De context wijzigt. Vroeger vormden de transactionele data doorgaans de basis van ons werk. Vandaag is het terrein veel breder. Denk bijvoorbeeld aan data uit digitale interacties die afkomstig zijn uit machine-to-machinecommunicatie.”

Pragmatische aanpak

Tegelijk gebeurt de analyse van al die rijke datasets in real-time. “Actie en reactie zijn heel nauw met elkaar verbonden”, vervolgt Sekirin. “De actie die op de analyse volgt, gebeurt vrijwel meteen en is concreet. De analyse van data biedt vandaag een middel waarmee een bedrijf zijn business heel gericht kan sturen.” Het is op die twee polen dat Business & Decision inzet: de analyse van data en de digitale kanalen om met de resultaten van die oefening de business op koers te houden. “Met name de rol van dat tweede luik is binnen onze nieuwe strategie heel belangrijk. Het gaat om digitale transformatie die we met onze expertise rond data ondersteunen.”

Werken met data zit in ons DNA. Maar het werkterrein evolueert voortdurend

Doorheen de jaren is Business & Decision in België uitgegroeid tot een bedrijf met 420 medewerkers. “We gaan voor een praktische benadering”, legt Ada Sekirin uit. “We vertalen de bedrijfsstrategie van een klant in een pragmatische business case.” Concreet biedt Business & Decision een formule waarbij het bedrijf een datalabo opzet en daarin binnen twintig werkdagen een business case uitwerkt. Het bouwt daarbij niet alleen een roadmap rond data, maar ook een concreet uitvoeringsplan. “We zijn niet het type consultants dat alleen maar mooie slideshows maakt”, lacht Ada Sekirin.

Lokale toets

Tot nog toe bevond het Belgische actieterrein van Business & Decision zich hoofdzakelijk in de Brusselse regio. Dat is historisch zo gegroeid. In Brussel staan alle grote banken, verzekeringsmaatschappijen en publieke instellingen die een kleine twintig jaar geleden als eerste met business intelligence van start gingen. “Daardoor hebben we ons doorheen de jaren minder op sectoren als logistiek, transport, industrie en consumentengoederen gericht”, legt Sekirin uit, “gewoon omdat die in Brussel veel minder vertegenwoordigd zijn.” Vanuit een nieuw kantoor in Antwerpen wil ze nu wel meer van dat soort klanten binnenhalen, ook Vlaamse. “We merken dat die bedrijven van hun partners toch een zekere nabijheid verlangen, een bepaalde local flavour ook.” Daarnaast is de opening van het Antwerpse kantoor ook een middel om de arbeidsmarkt tegemoet te komen. “Er zijn nu eenmaal getalenteerde profielen die liever niet elke dag naar Brussel pendelen. Ook hen willen we een alternatief bieden.”

Om het kantoor in Antwerpen uit te bouwen trok het bedrijf Luc Mertens aan, die eerder ervaring opdeed bij RealDolmen. Over drie jaar wil Business & Decision in Antwerpen een team van honderd medewerkers paraat hebben. Met onder meer Havenbedrijf Antwerpen, Digipolis, SD Worx en AS Adventure heeft het bedrijf in Antwerpen intussen al verschillende grote referenties. “Het is de bedoeling die portefeuille verder te verbreden”, zegt Ada Sekirin. Daarvoor heeft Business & Decision nieuwe medewerkers nodig: masters en bachelors in informatica, maar even goed wetenschappelijke profielen (in functie van data science), ingenieurs en economisten.

Voeling met ict

“We hebben ook al marketeers en masters geschiedenis aangeworven. Die mensen brengen vaak een andere visie mee, wat heel interessant kan zijn. Vandaag komt eigenlijk iedereen met een masterdiploma in aanmerking. De belangrijkste voorwaarde is dat je de juiste voeling hebt met ICT en business.” Vorig jaar plukte Business & Decision 44 graduates min of meer van de schoolbanken. “We willen de samenwerking met universiteiten en hogescholen ook in Vlaanderen beter gaan uitbouwen”, aldus Ada Sekirin. “We nemen in september en oktober een vrij grote groep schoolverlaters aan, die we eerst een doorgedreven opleiding aanbieden. Na twee maanden vertrekken ze naar een eerste project.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content