Lampiris bedient in België 650.000 residentiële aansluitpunten voor gas en elektriciteit bij 400.000 klanten, naast 350.000 aansluitpunten op de professionele markt in Frankrijk. Goed vijf jaar geleden - toen het klantenbestand nog een stuk kleiner was - werkte Lampiris al met een datawarehouse in SQL, met Microsoft Excel als frontend. In 2011 ging Hans Baeten bij Lampiris aan de slag als business intelligence manager. "In een eerste stap wilde ik de business laten zien dat er veel toegevoegde waarde schuilt in de data waarover het bedrijf beschikt", vertelt hij. Een proof of concept met QlikView trok de business over de streep. "Met die tool voor data-analyse presenteren we dagelijks de actuele cijf...

Lampiris bedient in België 650.000 residentiële aansluitpunten voor gas en elektriciteit bij 400.000 klanten, naast 350.000 aansluitpunten op de professionele markt in Frankrijk. Goed vijf jaar geleden - toen het klantenbestand nog een stuk kleiner was - werkte Lampiris al met een datawarehouse in SQL, met Microsoft Excel als frontend. In 2011 ging Hans Baeten bij Lampiris aan de slag als business intelligence manager. "In een eerste stap wilde ik de business laten zien dat er veel toegevoegde waarde schuilt in de data waarover het bedrijf beschikt", vertelt hij. Een proof of concept met QlikView trok de business over de streep. "Met die tool voor data-analyse presenteren we dagelijks de actuele cijfers." Vanuit die eerste ervaring groeide het hele verdere businessintelligencetraject. Lampiris bouwde intern een heus businessintelligenceteam uit. Dat fungeert als centraal aanspreekpunt voor de andere business units. "Eind 2015 hebben we een opsplitsing gemaakt", zegt Hans Baeten. "Vijf medewerkers staan in voor operationele business intelligence. Zij focussen op de productie van rapporten." QlikView vormt daarbij het startpunt. Het genereert onder meer rapporten voor de ondersteuning van statusmeetings op directieniveau. Het zijn voornamelijk statische dashboards, gevalideerd door de business. Intussen nam Hans Baeten de leiding over de datastrategie en data-innovatie. "De doelstelling is de business zelf de mogelijkheid te bieden om toegevoegde waarde te vinden in beschikbare data." Die visie sluit goed aan bij de filosofie van Lampiris om via een horizontale structuur de medewerkers heel concreet bij de werking van het bedrijf te betrekken en aan te zetten om ideeën te delen en initiatief te nemen. Lampiris gebruikt hiervoor Qlik Sense, een tool uit dezelfde familie als QlikView, maar dan gericht op selfservice datavisualisatie. "Hier is het uitgangspunt dat de business zelf met een datamodel aan de slag gaat. In vergelijking met QlikView biedt Qlik Sense een zandbak aan, waarin de business zelf de vrije hand heeft. Ze kan er zelf oefeningen in opzetten, om dan later eventueel via QlikView in een dashboard te gieten." Het gebruik van Qlik Sense past binnen de opendatastrategie van Lampiris. Samen met Qlik-partner Credon uit Tessenderlo linkt het bedrijf zijn interne gegevens - onder meer demografische data - aan open data die via de overheid beschikbaar zijn. Hans Baeten: "Uiteraard beschikken we intern over heel wat gegevens, te beginnen met demografische data over gas- en elektriciteitsaansluitingen. Daarnaast beheren we een groot volume klantgegevens." Door die informatie te combineren met open data, ontstaan er opportuniteiten, onder meer op het vlak van marketing. "We verkopen niet alleen gas en elektriciteit, maar ook pellets, hout, isolatie, onderhoudsdiensten voor verwarmingsketels enzovoort", zegt Hans Baeten. "In plaats van op goed geluk ons complete adressenbestand aan te spreken, kunnen we nu veel gerichter te werk gaan." Voor een actie rond pellets, bijvoorbeeld, kan het bedrijf op basis van interne informatie en open data het profiel opstellen van de klant die mogelijk interesse kan hebben. "Zo vermijd je dat je mensen aanspreekt die in een huurhuis wonen, of op de zesde verdieping van een appartementsgebouw." Het grote voordeel van Qlik Sense is dat de data makkelijk toegankelijk zijn voor de business. "Collega's van marketing of sales hoeven dus niet meer telkens bij ict aan te kloppen om een bepaalde analyse uit te voeren of een rapport te bouwen." Dries Van Damme