Het Nederlandse bedrijfje Fabchannel heeft in de voorbije jaren zowat het grootste online live muziekplatform ter wereld ontwikkeld. Met meer dan 800 volledige concertopnames die permanent online staan, wekelijkse live-uitzendingen van concerten uit de Paradiso in Amsterdam, en 850.000 actieve gebruikers is Fabchannel meteen ook één van de bekendste muzieksites ter wereld.
...

Het Nederlandse bedrijfje Fabchannel heeft in de voorbije jaren zowat het grootste online live muziekplatform ter wereld ontwikkeld. Met meer dan 800 volledige concertopnames die permanent online staan, wekelijkse live-uitzendingen van concerten uit de Paradiso in Amsterdam, en 850.000 actieve gebruikers is Fabchannel meteen ook één van de bekendste muzieksites ter wereld. CEO Justin Kniest presenteerde op het Video Advertising Congres zijn business-model voor de komende jaren, dat deels moet gaan drijven op gerichte online video advertenties, omdat de subsidies van de Stad Amsterdam niet meer volstaan om uit de kosten te geraken. Uiteraard moet het bereik van die video-advertenties ook duidelijk in beeld gebracht kunnen worden, waarmee de link naar Nedstat meteen duidelijk wordt. "Internauten kunnen sinds kort een embedded Fabplayer op hun blog of op hun Facebook of MySpace pagina zetten", aldus Kniest. "Daarbij kunnen ze een eigen playlist samenstellen met hun favoriete nummers uit ons archief. Maar na elk oneven nummer in de speellijst is een pauze van tien seconden voorzien, waar nu nog eigen beeld van Fabchannel staat." "Het is de bedoeling om dat blokje te vullen met al dan niet interactieve commercials", zegt de ceo. Via een knopje in de commercial kan dan bijvoorbeeld worden doorgeklikt naar een site van de adverteerder, of naar een langere versie van de commercial. In een later stadium kunnen er tijdens de songs in een hoekje ook teasers voor commercials verschijnen, waar de kijkers al dan niet op kunnen doorklikken. De eerste resultaten met commercials in Nederland laten een veel hogere click-ratio zien dan gewone banners. "Om te kunnen meten hoe de gebruikers juist omgaan met die advertenties, kunnen we eigenlijk niet anders dan gebruik maken van Stream Sense." Het spreekt voor zich dat de grote platenmaatschappijen, die de rechten op het verspreiden van beeld en geluid van hun artiesten met strenge hand bewaken, ook hun deel van de inkomstenkoek opeisen. Een 'shared revenu model', waarbij er afspraken met platenbonzen gemaakt worden over de verdeling van de opbrengsten, ligt voor de hand. Maar hoe kan je een juiste verdeelsleutel berekenen als je alleen maar kan achterhalen hoe vaak een filmpje van een bepaalde artiest opgevraagd wordt, terwijl je verder in het duister tast over het aantal minuten dat er gekeken wordt? "Daar wringt of wrong het schoentje", geeft Kniest toe. "We hadden in feite geen zicht op hoe lang onze gebruikers naar een bepaald fragment keken. Maar dankzij de software van Nedstat lijkt ook dat probleem van de baan te zijn." www.fabchannel.com