In 2006 werd het informatiesysteem van de Campanile- en Première Classe-hotels gecentraliseerd op een server in Frankfurt met Opera Express, de toepassing voor hotelbeheer van Micros Fidelio. De groep Louvre Hotels beschikt in Parijs over een datacenter dat de administratieve taken waaronder Exchange voor zijn rekening neemt.
...

In 2006 werd het informatiesysteem van de Campanile- en Première Classe-hotels gecentraliseerd op een server in Frankfurt met Opera Express, de toepassing voor hotelbeheer van Micros Fidelio. De groep Louvre Hotels beschikt in Parijs over een datacenter dat de administratieve taken waaronder Exchange voor zijn rekening neemt. In dezelfde periode werd elk hotel van de ketens Campanile en Première Classe uitgerust met een pc-netwerk (meestal 4 tot 15 machines met printer) en twee routers, die elk via een adsl-lijn met het centrum in Frankfurt verbonden zijn (wanneer een van de verbindingen uitvalt, neemt de andere het over, weliswaar met een licht prestatieverlies). De groep heeft zich voor dit beveiligde ip/vpn-netwerk tot MyStream gewend, een operator van virtuele private networks. "Het voorstel van MyStream bood een hoop voordelen tegenover de grote klassieke operatoren," zegt Philippe Cadron, die verantwoordelijk is voor de ondersteuning. "Ten eerste levert MyStream ons een gebruiksklaar pakket. Het volstaat dat wij een adres en een telefoonnummer aanvragen en MyStream verzorgt de onderhandelingen met de onderaannemer, de technische oplossing, de implementatie en de support." Om een optimale redundantie te verzekeren, wordt er telkens met twee verschillende operatoren gewerkt, zoals Belgacom en HappyMany of EDPnet in België, waar de groep acht hotels uitbaat.Een andere troef van MyStream, vertelt Philippe Cadron, is de omvang van het bedrijf. "Het is een uiterst flexibele kmo. Het duurt bijvoorbeeld amper 4 weken om een lijn te activeren, wat bij een grote operator ondenkbaar zou zijn." Ook de reactiviteit en de proactiviteit vallen erg in de smaak. "Als er een lijn uitvalt, komt MyStream onmiddellijk in actie om het probleem van a tot z op te lossen. Het werkt erg snel." Dat voordeel is extra belangrijk omdat de hotels niet over een informaticaspecialist of netwerk beschikken, terwijl MyStream 7 dagen per week voor ondersteuning zorgt. Philippe Ca-dron legt ook de nadruk op de verhouding prijs/kwaliteit van het aanbod van MyStream. "Wij hebben een enkel contactpunt voor al onze problemen met lijnen en we betalen een forfait per hotel", zegt Cadron tevreden. Over de overlevingskansen van een kmo als MyStream zegt Cadron: "Het is een berekend risico. Bovendien kennen wij de clausules van het contract tussen MyStream en zijn operators." MyStream werkt al in acht Europese landen met de groep samen (behalve in Frankrijk, waar Campanile al jaar en dag een andere leverancier heeft die niet op internationale schaal kon volgen). Aan de internationale expansie van de hotelgroep komt voorlopig geen einde en MyStream wordt betrokken in de plannen voor onder meer naar Polen, Groot-Brittannië en Spanje. Ook vestigingen in Rusland en India worden overwogen.Marc Husquinet