Het Center for Creative Leadership is gespecialiseerd in de training en begeleiding van ceo's en andere topmanagers. Het doel bestaat erin de vaardigheden en capaciteiten van de cursisten verder te ontwikkelen - deels in groep, deels gepersonaliseerd - zodat ze hun organisatie beter kunnen leiden. De klanten van CCL zijn vooral grote, internationale bedrijven. CCL is een Amerikaanse organisatie, opgericht in 1970 en met hoofdzetel in North-Carolina. Daarnaast zijn er ook campussen in Californië, Colorado, Singapore en Brussel. In België heeft CCL ongeveer vijf...

Het Center for Creative Leadership is gespecialiseerd in de training en begeleiding van ceo's en andere topmanagers. Het doel bestaat erin de vaardigheden en capaciteiten van de cursisten verder te ontwikkelen - deels in groep, deels gepersonaliseerd - zodat ze hun organisatie beter kunnen leiden. De klanten van CCL zijn vooral grote, internationale bedrijven. CCL is een Amerikaanse organisatie, opgericht in 1970 en met hoofdzetel in North-Carolina. Daarnaast zijn er ook campussen in Californië, Colorado, Singapore en Brussel. In België heeft CCL ongeveer vijftig medewerkers. Verspreid over Europa komen er daar nog eens honderd bij. Philippe Meiresonne is IT Operation Manager Europe bij CCL. Een overstroming in de vestiging in Brussel zette hem aan het denken. "De elektriciteit viel uit. Er was geen internet meer en we verloren het contact met de hoofdzetel in de States. Na dat incident beseften we dat we nood hadden aan een sluitend plan voor disaster recovery en business continuity. Onze klanten zijn drukbezette leiders van grote organisaties. Wanneer ze een trainingssessie in hun agenda hebben ingepland, is het belangrijk dat we die ook kunnen leveren." Philippe Meiresonne zorgt in zijn eentje voor de it-ondersteuning van de honderdvijftig Europese medewerkers van CCL. Het spreekt dan ook voor zich dat hij voor zijn disaster recovery plan naar een partner op zoek ging. CCL haalde eerste Symantec Server Recovery in huis, om in geval van nood snel de eigen servers weer aan de praat te krijgen. "We wilden toch nog een stuk verder gaan", legt Philippe Meiresonne uit. "We huren ruimte in een datacenter van Belgacom. Daar ontdubbelen we de infrastructuur die we in ons kantoor in Brussel in huis hebben." Bovendien biedt Belgacom in het datacenter ook werkstations aan. Doet er zich een situatie voor waarbij het kantoor van CCL niet meer toegankelijk zou zijn, dan kunnen de medewerkers in het datacenter verder gaan werken - uiteraard met onmiddellijke toegang tot alle benodigde data. Door de samenwerking met Belgacom is het belang van de site van CCL in België sterk toegenomen. "We bevinden ons geografisch gezien pal in het midden tussen Amerika en Singapore. Mocht er zich een probleem voordoen in Singapore, dan hoeven de collega's daar niet te wachten tot de dag aanbreekt in de States. Vanuit Brussel kunnen wij dan sneller ingrijpen dankzij het kleinere tijdsverschil." Naast de dienstverlening rond het datacenter maakt CCL ook gebruik van Belgacoms Explore-netwerk. "We zochten een oplossing die flexibel met ons mee kan groeien, zonder grote investeringen. Via Explore kunnen we op termijn bijvoorbeeld makkelijk met videoconferencing werken. Dat is belangrijk in het kader van de persoonlijke begeleiding van klanten." Vandaag onderzoekt CCL alvast de mogelijkheden van voip.Dries Van Damme