Certipost is een belangrijke speler op de markt voor elektronische communicatie, dat is in de distributiesector niet anders. De dochter van De Post digitaliseert documenten in de toeleveringsketen, en heeft klanten als Delhaize, Makro, Colruyt en Carrefour in de portfolio.

Vroeger verliep de communicatie tussen leverancier en distributeur vaak per telefoon of fax, en werden bestellingen manueel ingetikt. Vandaag verlopen die processen via het EDI (Electronic Data Interchange) systeem. Zowel retailers als groothandelaars doen hun voordeel met EDI, omdat het systeem de kans op fouten verkleint en de verwerkingstijd van het bestelproces verkort. Bovendien is integratie met erp-pakketten perfect mogelijk, waardoor verwerking en opvolging van de orders volledig automatisch kan verlopen.

“Maar opgepast: EDI mag dan wel een standaard zijn, de systemen die errond gebouwd werden verschillen van bedrijf tot bedrijf”, vertelt Michel De Maeyer van Certipost. “Makro gebruikt bijvoorbeeld een ander systeem dan Unilever, één van zijn toeleveranciers. Bovendien krijgt Makro ook leveringen van kleine tomatenkwekers, en die hebben geen zwaar erp of supply-systeem.”

Tot voor kort dienden er dus allemaal ‘one to one’-connecties opgezet te worden, op maat gemaakt en verschillend van leverancier tot leverancier. Daar gingen zware it-investertingen aan vooraf, want EDI is een ingewikkelde materie. Het communicatieplatform van Certipost zou een antwoord formuleren op dat euvel, door met één enkel B2B-toegangspunt te komen voor alle elektronische communicatie.

“Wij gaan de besteldocumenten ‘ophalen’ bij de distributeur en vertalen dat dan naar de Certipost XML”, gaat De Maeyer verder. “Eens dat achter de rug is, gaan we kijken naar de verschillende handelspartners, en vertalen we het document opnieuw naar iets dat ook leesbaar is voor hen.” Eigenlijk komt het er dus op neer dat de communicatie tussen de leverancier en de distributeur via één en dezelfde lijn verloopt, en dat de vertaalslag die hij vaak zelf moest uitvoeren, wegvalt. “Certipost verzorgt met andere woorden de outsourcing van het communiceren op e-supply documenten tussen distributeur en leverancier.”

Overigens ontwaart De Maeyer twee grote trends in de e-supply markt. “Enerzijds heb je het dematerialiseren van de papieren facturen, anderzijds is er track and trace. Het wordt belangrijk om te weten waar een stuk vlees juist vandaan komt. Dat gaat al zeer ver, want een leverancier kan via de SSCC-technologie (Serial Shipping Container Code) perfect nagaan welk vlees er juist in welke container zit, en welke vrachtwagen ermee rondrijdt.”

[FT]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content