Pieterjan Van Leemputten

Data News bezocht dit voorjaar enkele start-ups in San Francisco waaronder Chartio, dat ontstond omdat de oprichter gefrustreerd raakte met lelijke data-dashboards.

Ik zat enkele jaren bij Ycombinator (een bekende accelerator, nvdr.) met een social media start-up. Maar uiteindelijk bracht ik dertig procent van mijn tijd door met analytics en veel van mijn vrienden in de start-up wereld deden hetzelfde. Maar die dashboards waren verschrikkelijk !”

Aan het woord is oprichter en ceo Dave Fowler. “Eigenlijk is bi niet gemaakt voor de cloud, en is het vooral interessant op enterprise-niveau. Voor kmo’s als wij waren er enkel slechte oplossingen, de user interface was slecht en enkel data scientists konden met de data overweg.”

Dat laatste wil Chartio veranderen. “Traditioneel gezien is de data-guy de bottleneck. Bij hem vraag je het rapport op, hij beheert de tools. Wij willen het mogelijk maken dat gebruikers zelf aan de slag kunnen met data en hun eigen charts en dashboards kunnen maken.” Dat betekent ook dat je bijvoorbeeld .csv-bestanden kan uploaden, of connectors hebt naar bepaalde bedrijfsapplicaties.

“We steken heel wat tijd in onze charting library. Vandaag genereren we meer dan vier miljoen grafieken per dag en we willen vaak voorkomende problemen zo veel mogelijk wegwerken. Welke labels toon je, hoeveel balkjes zijn zichtbaar, dat soort dingen willen we zo vloeiend mogelijk maken. Het is heel moeilijk om een chart te maken die er slecht uitziet. We willen er zo veel mogelijk een smart library van maken.

Vandaag kan het bedrijf een brede waaier aan klanten voorleggen. Onder meer Reddit, Asics, Shazam en Prezi gebruiken de analytics-tools van het bedrijf. “Een van onze klanten is een ticketsite die dankzij ons product ontdekte dat dertig procent van de aankopen uit het buitenland kwamen. Zo zijn ze meer gaan focussen op aanbiedingen voor buitenlandse bezoekers”, vertelt Fowler. “Indiegogo gebruikt ons dan weer om fraude te detecteren.”

Na de start in 2010 kreeg Fowler in 2011 het gezelschap van medeoprichter Justin Davis. Vandaag telt zijn bedrijf dertig mensen. “Onze groei is stabiel maar snel. Ons klantenbestand groeit maar we zijn nog wel enkele jaren verwijderd van een beursgang.” De data zelf wordt gehost via AWS en kan dus ook binnen de Europese grenzen blijven. “We zijn een volledig SaaS-product. Al sluiten we niet uit dat we voor een heel groot bedrijf kunnen praten over een on premise-oplossing.”

Wie Chartio wil proberen kan de tool twee weken lang gratis proberen. De volledige versie begint bij dertigduizend dollar per jaar voor tien gebruikers. “Maar de prijs per extra gebruiker is wel goedkoper, ook zijn er bijvoorbeeld viewer accounts”, waarmee je charts kan inkijken, maar niet bewerken.

“We zijn geen low cost speler, maar we mikken wel op een hoge meerwaarde. De bedoeling is om iedereen die met data werkt drie keer productiever te maken. We zijn veel meer dan een Excelsheet.”

Pieterjan Van Leemputten

“Voor kmo’s als wij waren er enkel slechte oplossingen. De user interface was slecht en enkel data scientists konden met de data overweg”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content