Het bedrijf steunt op drie peilers: Het is servicepartner van UPS in de Noorderkempen en De Westhoek, is gespecialiseerd leverancier van fietsen en er is dedicated transport. "Aanvankelijk wilden we enkel weten waar onze chauffeur zat, zonder meer. Maar TomTom gaf hier de doorslag omdat er veel meer diensten mogelijk zijn. Zij bieden zowel track & trace als monitoring van het rijgedrag van de chauffeur", legt Aernouts uit.
...

Het bedrijf steunt op drie peilers: Het is servicepartner van UPS in de Noorderkempen en De Westhoek, is gespecialiseerd leverancier van fietsen en er is dedicated transport. "Aanvankelijk wilden we enkel weten waar onze chauffeur zat, zonder meer. Maar TomTom gaf hier de doorslag omdat er veel meer diensten mogelijk zijn. Zij bieden zowel track & trace als monitoring van het rijgedrag van de chauffeur", legt Aernouts uit. Die monitoring is niet overbodig. "Sommige chauffeurs verslijten hun banden op twintigduizend kilometer, anderen op tachtigduizend". Maar ook de communicatie gaat nu vlotter. "De klant kan zelf nagaan wanneer de levering aankomt. Ook onze eigen communicatiekost daalt, want alle orders worden rechtstreeks naar het scherm van de gps doorgegeven." Dat is vooral handig wanneer de planning wijzigt want zo hoeven er geen telefoontjes te gebeuren. Dat alles elektronisch gebeurt voorkomt ook dat chauffeurs elkaars route overlappen. Het rijgedrag van de chauffeur opvolgen gebeurt via een zwarte doos die de g-krachten meet. "Zo weten we wanneer er bruusk wordt geremd of te scherp wordt gestuurd. Want een chauffeur die dat de hele dag doet heeft uiteraard meer slijtage aan zijn voertuig." De resultaten zijn er volgens Aernouts. "Vroeger hadden we chauffeurs met honderd incidenten (gevallen van te bruusk remmen of sturen bijvoorbeeld, geen ongevallen, nvdr) per dag. Vandaag zitten ze op 2 of drie per dag. Het is trouwens niet zo dat chauffeurs die meer fouten maken sneller hun pakjes leveren." Je werknemers monitoren ligt natuurlijk gevoelig. Aernouts installeerde de toestellen twee maanden voor hun personeel werd ingelicht. "We hebben die gegevens uiteraard niet tegen hen gebruikt. Maar zo kregen we wel een goed zicht op de beste en slechtste chauffeurs en de kosten die daarmee gepaard gaan. Op jaarbasis verschilt dat vijf à zesduizend euro tussen de beste en de slechtste. Natuurlijk zijn dat beiden uitzonderingen, maar we streven naar een goed gemiddelde waarbij de kosten beperkt blijven." Die kosten zitten in het brandstofverbruik en het onderhoud. Maar ook de tijden bij de klant spelen mee. "Chauffeurs die drie tot vier minuten minder lang bij een klant blijven, hebben op een werkdag met meer dan twintig leveringen al snel een uur gewonnen", verklaart Aernouts. "Als zij niet weten dat het beter kan, dan kunnen wij hen ook niet laten verbeteren." Elke maand hangt het bedrijf intern de beste chauffeurs uit. Negatieve reacties zijn er volgens Aernouts nog niet geweest. De installatie van de zogenaamde black box zelf duurt ongeveer een uurtje door een installateur ter plaatse of op verplaatsing. Vervolgens kan je via je abonnement online volgen waar elk voertuig zit. Er wordt geen software geïnstalleerd, alles gebeurt online. "In dit prijsmodel betaal je éénmalig voor de hardware. Je kan die ook huren maar we merken dat driekwart van onze klanten de toestellen koopt", vult Gert-Jan Boom, marketing manager Benelux & Nordics van TomTom Business Solutions aan. "Vervolgens betaal je per maand per voertuig om het online op te volgen." Die investering varieert. "Bij ons lag de investering op iets meer dan driehonderd euro per voertuig. De UPS-wagens hebben enkel een blackbox. Maar wie distributie in de Benelux doet, heeft ook een eco-module die de co²-uitstoot meet en waarmee je ook kan communiceren. Die kosten negentig euro meer en ook het gps-toestel komt op zo'n 250 euro", aldus Aernouts. Daar komen ook de simkaarten bij om het signaal door te sturen. Voor de voertuigen met blackbox betaalt hij 12,5 euro per maand. De modellen met co²-module, communicatie en live traffic kosten 20 euro per maand.Pieterjan Van Leemputten