U legt uw vinger een minuut lang stil op de camera van uw smartphone en even later krijgt u een electrocardiogram (EKG) te zien. Het klinkt als sciencefiction, maar met FibriCheck is het werkelijkheid geworden. "Daarvoor hebben we de photoplethysmographytechniek gebruikt", zegt Lars Grieten, ceo van de start-up. Hij houdt meteen ook een vurig pleidooi voor de app : "Een kwart van wie ouder is dan veertig jaar loopt het risico om een beroerte te krijgen door de hartritmestoornis voorkamerfibrilatie. Dat zijn honderd miljoen mensen, wereldwijd. En als je weet dat één derde daarvan geen symptomen vertoont vooraf, kan het voor hen interessant zijn om hun hartritme toch te monitoren met deze simpele app op hun telefoon. Als ze dat twee keer per dag doen, he...

U legt uw vinger een minuut lang stil op de camera van uw smartphone en even later krijgt u een electrocardiogram (EKG) te zien. Het klinkt als sciencefiction, maar met FibriCheck is het werkelijkheid geworden. "Daarvoor hebben we de photoplethysmographytechniek gebruikt", zegt Lars Grieten, ceo van de start-up. Hij houdt meteen ook een vurig pleidooi voor de app : "Een kwart van wie ouder is dan veertig jaar loopt het risico om een beroerte te krijgen door de hartritmestoornis voorkamerfibrilatie. Dat zijn honderd miljoen mensen, wereldwijd. En als je weet dat één derde daarvan geen symptomen vertoont vooraf, kan het voor hen interessant zijn om hun hartritme toch te monitoren met deze simpele app op hun telefoon. Als ze dat twee keer per dag doen, heb je al meteen 700 maal meer data dan als ze slechts één keer per jaar naar de dokter gaan voor een elektrocardiogram dat hooguit een beeld geeft van dertig specifieke seconden. En het werkt gek genoeg ook goed voor de patiënt : 93 procent van de mensen die gevraagd is zichzelf tweemaal daags te monitoren blijft het ook gewoon doen. Dat is een erg grote patient compliance." FibriCheck heeft zijn wortels in een uit de hand gelopen onderzoek van een Limburgs ziekenhuis. Een student kreeg de opdracht iets rond hartritmestoornissen te doen en kwam met een product dat dus behoorlijk wat potentieel heeft. Begin 2014 werd FibriCheck - toen nog als Ompium - een spin-out op eigen benen. "Waarna een langdurig proces begon om onze app ook gecertifieerd te krijgen voor de medische markt", zucht operating officer Bieke Van Gorp. "We zijn nu slechts één van drie apps in Europa die een CE-certificering hebben en die dus echt diagnoses mogen stellen waarop dokters kunnen vertrouwen", zegt Grieten trots. Eindelijk is de app dus klaar om de markt op te gaan, wat rond november daadwerkelijk moet gebeuren. FibriCheck wilt het aan de dokter overlaten welke patiënten hun hartritme moeten monitoren. "De bedoeling is dat zij het voorschrijven aan hoogrisicopatiënten die de software vervolgens op hun telefoon installeren. Wie daarvoor betaalt kan vervolgens bekeken worden : of het ziekenhuis betaalt en rekent eventueel door aan de patiënt, of de patiënt betaalt rechtstreeks. Op termijn is het zeker de bedoeling om te werken met licentiecontracten, maar voorlopig rekenen we per app, per patiënt." Maar is er al niet AliveCor dat een gelijkaardige meet-het-zelfapp heeft ? "Klopt", zegt Grieten, "maar bij hen moet je ook nog een opzetstukje voor je telefoon kopen om te meten. Bij ons is dat niet nodig : je telefoon heeft standaard een camera, je kan zo beginnen. Dat maakt het voor veel mensen gemakkelijker in gebruik en zorgt voor een grote schaalbaarheid en toegankelijkheid." "Gezien we nu een Europese goedkeuring hebben, mikken we in de eerste plaats op de Europese markt", zegt Van Gorp. "Hoe we klanten gaan werven zal echter afhangen van land tot land, gezien de verschillende modellen van verzorgingsstaat. Wat we wel zien is dat mond-aan-mond daarbij belangrijk zal zijn : nu al zijn er patiënten die hun dokter vragen of ze de app mogen gebruiken. Het is de bedoeling om in elk Europees land een aparte business developer aan te werven om met belangrijke klanten - potentiële early adopters - contact te leggen." FibriCheck werd opgericht met een angelronde die zo'n 300,000 euro opbracht. Daar kwamen langzamerhand nog wat grants bij van het IWT, EIT Health, VLAIO, iMinds en Bayer Healthcare. "Nu zijn we een nieuwe kapitaalronde aan het afwerken waarin we bij Europese VC's ongeveer 1,5 miljoen euro hebben bij elkaar gekregen", zegt Van Gorp. "Daarmee willen we nu accelereren in andere landen. We moeten nu de shift maken naar een marketing mindset en daarvoor zullen we ook andere mensen nodig hebben." Matthieu Van Steenkiste