Dat hangt wat samen met de aantrekkingskracht van het brede spectrum aan activiteiten en technologieën. Zo bedient het CIBG het Brusselse gewest zelf, maar ook andere instellingen, van hulpdiensten tot gemeenten en ocmw's. Aan hen biedt CIBG zowel advies en begeleiding, als operationele ondersteuning (inclusief detachering van equipes) en complete diensten (zoals mail e.d.). CIBG kan daarbij zijn diensten en oplossingen bijzonder toespitsen op de noden van de 'klanten', met een nadruk op het gezamenlijk uitwerken van oplossingen en een synergie tussen openbare instellingen. Het betekent in ieder geval dat het CIBG ...

Dat hangt wat samen met de aantrekkingskracht van het brede spectrum aan activiteiten en technologieën. Zo bedient het CIBG het Brusselse gewest zelf, maar ook andere instellingen, van hulpdiensten tot gemeenten en ocmw's. Aan hen biedt CIBG zowel advies en begeleiding, als operationele ondersteuning (inclusief detachering van equipes) en complete diensten (zoals mail e.d.). CIBG kan daarbij zijn diensten en oplossingen bijzonder toespitsen op de noden van de 'klanten', met een nadruk op het gezamenlijk uitwerken van oplossingen en een synergie tussen openbare instellingen. Het betekent in ieder geval dat het CIBG zowel plaats heeft voor architecten en project managers, als ontwikkelaars en beheerders, en zij met moderne technologieën aan de slag kunnen. En niet onbelangrijk, in grote bedrijven zijn projecten vaak meer van hetzelfde, klinkt het, terwijl het CIBG wel vaker interessante initiatieven opzet, ook al gezien de verscheidenheid van klanten. Dat kan gaan van scholen helpen om multimediale systemen uit te bouwen tot het creëren van een digitale kaart van Brussel (voor nutsbedrijven etc). Maar CIBG kan ook zijn mannetje staan door een pragmatische keuze om de ict'ers onder te brengen bij Iristeam, een kostendelende vzw waar de klanten lid van zijn. Die vzw kan marktconforme verloningen, inclusief elementen als groepsverzekering, maaltijdcheques e.d. aan zijn werknemers bieden. Kortom, we bieden goede condities en het voordeel van Brussel is ook dat er zoveel ict'ers in Brussel zijn, klinkt Van Vooren bijzonder nuchter. Belangrijk is tevens de aandacht voor opleidingen, zowel met het oog op de noden van projecten, als de doorgroeimogelijkheden van de betrokken werknemers. Zo werd gewerkt aan de kennis van Prince II, terwijl ook meer dan 65 werknemers een Itil-certificatie behaalden. En ja, iedereen moet minstens één opleiding per jaar volgen, in 2010 goed voor meer dan 1.000 vormingsdagen. Een en ander moet de ict'ers ook interne doorgroeimogelijkheden bieden, en die zijn er want de organisatie groeide van 70 personen 10 jaar geleden tot de 200-plus groep van vandaag. Promoties worden altijd eerst intern voorgesteld, stelt Van Vooren, maar die kandidaten worden wel op dezelfde wijze als externe kandidaten beoordeeld. En niet onbelangrijk heeft het CIBG ook oog voor de noden van de arbeidsmarkt in Brussel. Zo staat men ook open voor stages door personen die bijvoorbeeld een bij- of omscholing bij Actiris hebben gevolgd. Daarbij kan worden gedacht aan het opvangen van piekbelastingen, zoals een roll-out van pc's. En dergelijke personen werden ook al nadien in vaste dienst genomen, als ze blijk gaven van een goede motivering en een bereidheid om verder te leren. Of het CIBG dan niet lijdt onder personen die menen hier te kunnen komen uitbollen? Toch niet, countert Van Vooren, want de selectie kijkt naast technische kennis ook naar andere skills en ingesteldheden. Overigens moet ook hier worden gepresteerd, want de klanten zijn niet verplicht bij het CIBG aan te kloppen. We moeten prijsgunstig in de markt blijven, wordt gedecideerd gesteld. Guy Kindermans