Eind vorig jaar werd de specialist in managed networking en hosting services Easynet overgenomen door het Britse MDNX: een nobele onbekende in onze contreien. "Ook bij Easynet hadden we nog nooit van hen gehoord. Logisch, want zij zijn een Britse telecomgroep die enkel in het Verenigd Koninkrijk actief was, maar die wel internationale plannen had", vertelt Christophe Verdenne. Sinds de overname is Verdenne bij Easynet managing director van de 'Southern Europe' regio waaronder voortaan ook België ressorteert. Verdenne had sinds 2010 de Zuidelijke regio van Easynet (Frankrijk, Spanje en Italië) al onder zijn verantwoordelijkheid.
...

Eind vorig jaar werd de specialist in managed networking en hosting services Easynet overgenomen door het Britse MDNX: een nobele onbekende in onze contreien. "Ook bij Easynet hadden we nog nooit van hen gehoord. Logisch, want zij zijn een Britse telecomgroep die enkel in het Verenigd Koninkrijk actief was, maar die wel internationale plannen had", vertelt Christophe Verdenne. Sinds de overname is Verdenne bij Easynet managing director van de 'Southern Europe' regio waaronder voortaan ook België ressorteert. Verdenne had sinds 2010 de Zuidelijke regio van Easynet (Frankrijk, Spanje en Italië) al onder zijn verantwoordelijkheid. Nederland hoort trouwens bij 'Northern Europe' met Duitsland en Zwitserland. MDNX runde voor de overname al zes datacenters en beheerde de netwerken voor een 3.000-tal klanten, vooral in de overheidssector. In het Verenigd Koninkrijk blijft de naam MDNX trouwens behouden. In alle anderen landen blijft Easynet wel het merk waarmee managed services aangeboden worden. Easynet is vooral bekend omwille van de internationale netwerkbackbone en het eigen netwerk. "Onze strategie blijft ook na de overname dezelfde. We moeten het vooral van internationale, grote bedrijven hebben", zegt Verdenne. Wel worden voortaan drie business lines naar voor geschoven. Om te beginnen zijn dat alle diensten rond het netwerk: denk aan security en application performance. Een tweede pijler is hosting en cloud: of het nu een dedicated, publieke of hybride cloud is. En last but not least is daar nog unified communications. "Zeker in België zien we voor unified communications nog heel wat marktpotentieel", aldus Verdenne. Easynet werkt daarbij met 'standaard' bouwstenen die het gebruikt om een totaaloplossing aan te bieden die specifiek voor een klant gemaakt is. "Vroeger vroegen klanten ons om de punten met elkaar te verbinden. Nu moeten ze allemaal cloud-oplossingen zoeken, want de business vraag het hen", voegt sales & marketing director Michel Verwaerde toe. "De cio koopt geen producten meer uit een catalogus, want de business wil specifieke diensten in plaats van producten. Integratoren zitten ook in een identiteitscrisis, want operatoren willen een dienst en niet zomaar de ene of de andere technologie", zegt Verwaerde. Bij Easynet vergelijken ze it graag met een groot bouwproject, waarbij de cio maar beter de rol van architect op zich neemt. De rol van de cio dreigt immers uitgehold te worden door de budgetten die verspreid zitten over verschillende afdelingen waaronder ook marketing en hr. Door de architect te zijn over al die projecten, wint hij opnieuw aan relevantie. "De cio kan de cloud van het hele bedrijf zelf ontwerpen en de verschillende toepassingen daarin passen. Hij moet voor garanties, sla's en security zorgen", zegt Verwaerde nog. Waar de netwerkactiviteiten jarenlang het kloppend hart van Easynet vormden, wordt de aandacht dus nu over de drie pijlers verdeeld. Zo is er dus een aparte business unit voor unified communications, "met een apart team in elk land. We moeten er immers voor zorgen dat deze nieuwe unit even hoog gaat vliegen als onze netwerkactiviteiten vroeger", zegt Christophe Verdenne. Eind juni wordt daarom een nieuw platform gelanceerd dat de investeringen van klanten in telepresence, webex etc. kan combineren. "Nogmaals, het gaat ons over bouwstenen. Over het combineren van bijvoorbeeld SAP met Google. Maar ook het combineren van mpls en internet. Bouwstenen dus in zowel networking, hosting als communicatie", aldus Verwaerde. Tegen september/oktober zullen ook de Belgische klanten gemigreerd worden. Easynet hoopt om op die manier sneller te kunnen werken, ook over internet, en om de klant tevreden te stellen. "QoS blijft in ons dna zitten. Zonder QoS is er voor een klant immers geen reden om voor ons te kiezen", besluit Verdenne. Kristof Van der Stadt