De cio moet de Micky Mouse zijn van het Walt Disney concern. Hij moet communiceren, voor de distributie zorgen (via diverse kanalen zoals bij Disney in film, boeken, gadgets, muziek) en tegelijk ook een educatieve spreekbuis binnen de onderneming zijn. "Hij moet de rol van it verduidelijken aan het topmanagement van de onderneming.", meent Richard Wyatt-Haines, auteur van het boek 'AlignIT, business impact through IT' Volgens hem is 'de tijd van de it-afdeling als een 'follower' voorbij. Vandaag is de it-afdeling een 'enabler' of speelt ze zelfs een leidende rol in de organisatie." Hij waarschuwt cio's ervoor dat ze een duidelijke focus moeten behouden, "maar deel die ook met de anderen. Laat de business de opportunitei...

De cio moet de Micky Mouse zijn van het Walt Disney concern. Hij moet communiceren, voor de distributie zorgen (via diverse kanalen zoals bij Disney in film, boeken, gadgets, muziek) en tegelijk ook een educatieve spreekbuis binnen de onderneming zijn. "Hij moet de rol van it verduidelijken aan het topmanagement van de onderneming.", meent Richard Wyatt-Haines, auteur van het boek 'AlignIT, business impact through IT' Volgens hem is 'de tijd van de it-afdeling als een 'follower' voorbij. Vandaag is de it-afdeling een 'enabler' of speelt ze zelfs een leidende rol in de organisatie." Hij waarschuwt cio's ervoor dat ze een duidelijke focus moeten behouden, "maar deel die ook met de anderen. Laat de business de opportuniteiten zien." Alignment tussen business & it is "zoals de eerste dans met een meisje, eerst wat onbehouwen, later wat vlotter en tenslotte lukt het heel goed en groeit er iets moois uit." Wyatt-Haines vindt echter dat het initiatief van de twee kanten moet komen, niet alleen van de it-zijde. Ook de business moet meer initiatief nemen. "Ik hoor zo dikwijls zeggen: 'Ik wist niet dat dit zou komen'. It verandert constant, maar ik zie weinig organisaties die deze flexibiliteit ingebouwd hebben." Wyatt-Hainess wil dat de cio een hongerige beer is die voortdurend op zoek gaat naar vernieuwing. "Telkens de ceo een consultant binnenhaalt, zou de cio moeten denken: 'verdorie, weer een opportuniteit gemist'. It-verantwoordelijken hebben de kennis, ze moeten die toetsen met collega's van succesvolle ondernemingen en universiteiten." Alexander Dewulf, ceo van Nuon, wijst er echter op dat cio's al te vaak te lang in de it-afdeling blijven hangen: "Ik denk dat het soms beter is dat een cio uit de business komt en dan doorgroeit naar de it-topfunctie. De strategie van het bedrijf moet immers vertaald kunnen worden naar de objectieven van de it-afdeling." Alexander Dewulf, die destijds nog aan het hoofd stond van Siemens IT Solutions & Services, vindt dat "it nog teveel focust op technologie", maar dat tegelijk "de business vaak onrealistische verwachtingen stelt." Voor Nuon is it echter cruciaal. "We staan eigenlijk dicht bij het Amazon model. Als it plat gaat, dan kunnen wij niet factureren, dan kunnen wij geen inkomsten halen." "Probleem is dat it op het niveau van het topmanagement pas aandacht krijgt als er iets mis gaat. Communicatie is dus bijzonder belangrijk," meent Erik Cuypers, head of communications, operations & it banking bij de ING groep. In zijn communicatiecel werken 50 mensen. In Nederland liep onlangs het 'my wife, your wife' programma door heel ING. In totaal werden 1.500 'business'-medewerkers voor een dag gewisseld met werknemers uit de it-afdeling. Ook in België heeft ING een gelijkaardig initiatief genomen, zij het onder een andere naam. "Je moet aandacht en belangstelling creëren," meent Erik Cuypers. Johan Conix van West Trax, een Duits-Brits bedrijf gespecialiseerd in erp-oplossingen pleit voor "het opnemen van meer mensen uit andere divisies in de it-afdeling." Uit de CIOnet enquête bij 50 Belgische cio's hebben immers drie op de vijf respondenten uitsluitend ervaring met de it-afdeling. "In de Verenigde Staten heeft 74 procent van de cio's toch op één of andere manier tijd doorgebracht in andere afdelingen." Uit diezelfde enquête blijkt trouwens dat mocht de Belgische cio kunnen veranderen van job, hij toch graag diezelfde rol wil blijven spelen, maar dan in een grotere onderneming (zie grafiek). Bijna één op de zes wil trouwens liefst zo lang mogelijk in dezelfde job blijven. Opvallend is dat niemand een baantje als financieel topman ambieert. Luc Blyaert