De column van hoofdredacteur Luc Blyaert in Data News is altijd wel het lezen waard. Beknopt, een actueel ict-thema, even de knuppel in het hoenderhok. Waarom niet, wordt tenminste gelezen.
...

De column van hoofdredacteur Luc Blyaert in Data News is altijd wel het lezen waard. Beknopt, een actueel ict-thema, even de knuppel in het hoenderhok. Waarom niet, wordt tenminste gelezen. Dit wil niet zeggen dat ik er altijd mee akkoord kan gaan. Zoals nu met zijn uitspraken over de sociale Twitterparadox en de droge opmerking dat de 'social cio' nog moet worden uitgevonden... Misschien heeft hij gelijk. Ik heb geen studie gemaakt over de sociale vaardigheden van de cio's voor zover een dergelijke studie een waarheidsgetrouw resultaat zou geven en voor zover het sociale aspect gemeten kan worden op basis van aanwezigheid op de sociale media. Maar wat me toch van het hart moet: hoe meer artikels ik lees over de verwachte competenties van de cio, hoe meer ik bij mezelf denk: "Help, moet ik dat dan ook weer allemaal doen, kunnen, beheersen en daar tijd voor vrijmaken?" De cio moet zeer technisch zijn, moet de business begrijpen, moet financieel inzicht hebben, moet goede relaties hebben met de leveranciers, moet zijn team kunnen aansturen (excuseer: coachen), moet (voor ik het dus vergeet) een aardig woordje Engels spreken want steeds meer 'meetings', 'release notes', en 'meeting notes' zijn in het Engels, zelfs bij Vlaamse bedrijven. De cio moet een sociaal netwerk onderhouden en hierin voldoende tijd investeren, moet natuurlijk continu bijscholen, moet altijd heel snel alle mails lezen en die liefst ook nog beantwoorden (want ondanks die sociale media stopt die mailstroom toch niet), en moet dan 's avonds nog actief zijn op LinkedIn, Facebook en Twitter. Want welke cio heeft daar overdag tijd voor? En laten we dan zeker de nieuwe hype Pinterest niet vergeten, waar we ons verhaal nog véél beter visueel kwijt kunnen. Ik vergeet wellicht nog enkele van die levensbelangrijke opdrachten. Ik heb een LinkedIn-account, ik heb een Twitter-account, zelfs een Facebook-account. Leuk is het wel ja, maar heel veel leerrijke dingen vind ik daar niet op. Niet dat ze niet nuttig kunnen zijn, want ik gebruik ze wel degelijk en de bedrijven hebben nog een lange weg te gaan om deze media op een gezonde manier in het bedrijfsproces in te schakelen. Maar mocht alle rommel erop verdwijnen, het nut zou toch iets groter worden. Mede om die reden publiceer ik daar zelf weinig of niet; ik vind ook niet dat ik daarvoor altijd genoeg interessante dingen te vertellen heb. Ik zal dus nooit in die top-50 prijken. Gelukkig maar, zo hou ik toch nog wat tijd over voor de echte sociale contacten. In 'real life' dus! Zouden die contacten niet minstens zo efficiënt zijn voor het bedrijf? HELGA DE NEVE, DIRECTEUR ICT AZ SINT-JAN BRUGGE-OOSTENDE