Circuspubliek beleeft magie met SAP

Dan gaat u eens een avondje uit, blijk dat u eens te meer in een verhaal vol technologische hoogstandjes bent terechtgekomen. Cirque du Soleil werkt al langer met SAP maar geeft de technologie sinds enige tijd ook een concrete rol tijdens de voorstellingen.

SAP heeft een lange historiek bij Cirque du Soleil. Het spektakelgezelschap gebruikt de software al sinds 2001 als backend. SAP zorgt er voor efficiëntie achter de schermen, onder meer voor de financiën en hr. “We gebruiken SAP Ariba voor het beheer van de inkoopprocessen”, zegt Frederic MacDonald, senior accountmanager in de hoofdzetel van Cirque du Soleil in Montreal. “We hebben allerhande materialen en voorraden – onder andere van kledij en rekwisieten – die we nauwgezet opvolgen. SAP helpt ons dat zo efficiënt mogelijk te doen.”

Veel van de medewerkers van Cirque du Soleil reizen vaak of zijn op tour. Hun kostennota’s beheren ze met SAP Concur. Daarnaast is SAP BusinessObjects onder meer bij de marketingafdeling in gebruik. “We houden gedetailleerde rapporten bij over de steden en locaties waar de shows plaatsvonden, wat de opkomst was enzovoort”, vertelt Frederic MacDonald. “Met BusinessObjects beschikken we over dashboards die de behaalde resultaten mooi weergeven. Zo hebben we de juiste informatie om nieuwe shows te plannen en de passende marketingacties op te zetten.”

Samen innoveren

SAP is bij het project betrokken als technologiepartner. Een SAP 4/HANA-server staat in voor de connectie tussen de mobiele app en de klank- en lichtconsoles van de show. De server verwerkt de data in real time en stuurt die door naar de systemen voor klank en licht. Op die manier is er een onmiddellijke interactie tussen de smartphones van het publiek en wat er op het podium te zien en te horen is. Frederic MacDonald: “Het is de eerste keer dat we een externe partner betrokken hebben bij het creatieve proces van een show. De respons is heel positief, dus wellicht gaan we hier in de toekomst mee door. De wereld van het live entertainment verandert heel snel, en daar levert technologie een mooie bijdrage aan. Als je samen kunt innoveren, zorgt dat voor het mooiste resultaat.”

Deel van de show

Cirque du Soleil beheert het grootste gedeelte van zijn SAP-infrastructuur in Montreal. Via de cloud hebben de medewerkers – afhankelijk van hun rol – makkelijk toegang tot de nodige applicaties. Toch gaat er sinds enige tijd een SAP 4/HANA-server mee op tour. Bij de voorstelling ‘Toruk’ meer bepaald, een spektakel dat Cirque du Soleil baseerde op de film ‘Avatar’ van James Cameron. ‘Toruk’ is momenteel op tour in Australië. “Toen ‘Avatar’ uitkwam, was iedereen onder de indruk van de 3D-effecten”, zegt Frederic MacDonald. “We vertaalden het verhaal naar een voorstelling. Maar bij ons gebeurt alles live op het podium. Alles is vanzelf al 3D (lacht).” Om even innovatief te zijn als de film, moest Cirque du Soleil iets anders bedenken.

Het innovatielabo C:Lab van Cirque du Soleil kwam met het idee om iets te doen met het feit dat bijna iedereen een smartphone op zak heeft. “Bij het begin van een voorstelling krijgt het publiek vaak de vraag om de telefoon uit te zetten”, zegt Frederic MacDonald. “Wij zetten dat idee op zijn kop en zochten een manier om het publiek nog meer bij de show te betrekken. De smartphone bleek daarvoor het ideale middel.” Cirque du Soleil ontwikkelde samen met SAP een mobiele app. “Via die app treedt de smartphone op als een verlengstuk van het spektakel.”

Dat gebeurt onder meer wanneer tijdens ‘Toruk’ het karakter Viperwolf op het podium omsingeld raakt. “Op dat moment ontvangen de gebruikers van de app een berichtje. Op het podium gaan de lichten uit, terwijl de lichtshow zich naar de tribunes verplaatst, op de schermen van de smartphones.” Voor de start van het spektakel roept Cirque du Soleil het publiek op om de app te downloaden. “Ongeveer één op drie bezoekers doet dat ook. Tijdens de pauze merken we meestal een piek in het aantal downloads.” Voor Cirque du Soleil kwam het er vooral op aan het juiste evenwicht te vinden. “We willen natuurlijk niet dat iedereen de hele tijd naar zijn telefoon zit te kijken. Het is heel belangrijk om de berichten op de juiste momenten uit te sturen. Niet te vroeg, zodat de mensen niet ongeduldig worden, maar ook niet te laat, zodat ze de cues niet missen.”

Dries Van Damme

“Vroeger stak het publiek brandende aanstekers in de lucht. Vandaag zijn het smartphones. Die bieden net iets meer mogelijkheden.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content