Cloud voor de midmarket
Op zijn Customer Day stelt GMI group zijn klanten (onder meer) voor aan Microsoft Dynamics 365, het nieuwe cloudplatform dat Microsoft op de zakenmarkt uitbrengt.
Een bedrijf dat anno 2018 zijn klanten adviseert over cloud? Toch wel, zegt Ludo van Baelen, co-founder en managing director van GMI group. “Het gaat hier meer dan enkel over cloud, maar over het huren van software. Als we globaal kijken, zeker in de midmarket waar wij ons op focussen, dan zie ik dat er nog veel vragen zijn over zo’n huurmodel in de cloud. Dan krijg je clichés: is dat wel veilig, hoe kan ik zeker zijn dat anderen niet meekijken met mijn data? Hoe zit het met upgrades?”
Extra informatie komt dus van pas, niet in het minst omdat ook GMI group steeds meer verschillende formules aanbiedt. Het bedrijf startte in 2005 met het leveren van ondersteuning voor ERP-software Navision, dat ondertussen onderdeel werd van Microsoft. Sinds dit jaar groepeert Microsoft een groot deel van zijn zakelijke bedrijfstoepassingen onder Microsoft Dynamics 365. Deze toepassingen worden aangeboden via een Software-as-a-Service (SaaS)-platform met een (kleine) on-premise sectie. “We zijn een software en services-bedrijf. Maar meer dan ooit leveren we diensten”, zegt van Baelen daarover. Zijn bedrijf levert die diensten vooral aan de bredere sector van bouw- en installatiebedrijven en aan bedrijven die actief zijn in handel en logistiek. In die markten blijft het huren van software groeien, zegt van Baelen: “De verkoop van hosted en cloud software wordt stilaan zelfs groter dan die van on-premise installaties. Dat is ook zo bij onze klanten. Het merendeel van nieuwe klanten schaft vandaag zijn software aan via een subscription. Ze huren dus hun software, zetten hem op eigen server of gaan hosten in een datacenter.
Een aanpassing voor de partners
Maar software huren zit anders in elkaar dan software aankopen. Nu Microsoft met zijn Dynamics 365, de ERP- en CRM-poot van zijn zakelijke software, als één SaaS-model gaat aanbieden, heeft dat ook gevolgen voor de partners die de software aanbieden, zegt Paul Faes, business applications lead bij Microsoft: “We hebben trouwe partners die vroeger allerlei customisations maakten in de bedrijfstoepassingen zelf. Daar komt nu verandering in.” Vanaf nu moeten partners namelijk add-on solutions ontwikkelen in het cloudplatform zelf. En dat vergt een andere aanpak, stelt Ludo Van Baelen. “Midmarket wil traditioneel nog zijn eigen stukje software. De voorbije jaren kon je met een standaardversie van Microsoft Dynamics NAV bijvoorbeeld niet alle bedrijfsprocessen van een typische bouwonderneming automatiseren. Je zit daar met problematiek van meetstaten, werfopvolging, typische verwerkingen voor bouwondernemingen die eigen zijn aan onze wetgeving. Allerlei extra functionaliteiten die standaard niet in de software zitten.” Zijn bedrijf biedt dan ook een eigen, gecertificeerde add-on aan die wel een volledige omgeving biedt voor de bouw- en installatiesector. In Dynamics 365 Business Central gebeuren die customisations via Power Apps, cloudsoftware van Microsoft om extra functionaliteiten te integreren. “Millenials hebben een andere mindset over aankoop of huur van bedrijfssoftware. Vergelijk het met een klassieke app store, waar je toepassingen gaat downloaden, zonder je de vraag te moeten stellen of er nog aanpassingen zullen nodig zijn.”
Tournée 365
Met een website (tournee365. be) wil GMI group, samen met enkele partners, meer duiding bieden over cloud, digitale economie en alles wat daarbij komt kijken. “Denk aan een technologie zoals kunstmatige intelligentie”, zegt van Baelen. “AI is in midmarket nog science fiction, maar dat zal niet lang meer duren. Daar moeten we als technologiehuizen op anticiperen. Een nieuwe grote taak van bedrijven als GMI is dan ook duiding, evangelisering via een platform waar men vragen kan stellen aan experts terzake.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier