Syneton bracht eind mei de cloudversie uit van AdminPulse, een modulaire web based kantoorsoftware die de hele administratieflow efficiënter zou moeten maken. De software houdt de verschillende taken in een boekhoudkantoor bij en laat bijvoorbeeld een accountant toe om aan elk dossier een lijst taken te koppelen, en daar een tijd op te plakken.

Het Belgische Syneton startte in 2001 met een client-server model, en is nu marktleider in België voor dit segment. Zo'n tachtig procent van de accountantskantoren zouden van de software gebruik maken, maar voor eenmanszaken, start-ups en kleinere kmo's is het on-premise model niet langer een voor de hand liggende investering. De cloudversie moet in eerste instantie vooral voor hen een antwoord bieden. "Die bevat de key elementen van de on-premise software, " zegt Dina De Haeck, CEO van Syneton. "Ze is klaar om gebruikt te worden met basisfuncties zoals tijdsregistratie, workflowanalyse enzovoort."

Gidsen

Daarbij wordt de keuze ook bewust gemaakt om het geheel zo gebruiksvriendelijk mogelijk te houden, zodat klanten snel kunnen instappen. "We willen daarbij de klant ook echt begeleiden, " aldus Dina De Haeck. "Als je bijvoorbeeld lang stil staat, zal je een pop-up krijgen met een helpmededeling." Gebruikers krijgen ook indicaties, op basis van hun manier van werken in het verleden, over hoe lang een bepaalde taak meestal inneemt. Dat komt bijvoorbeeld van pas als er een nieuw personeelslid ingezet wordt, zegt Chris Vandecasteele, zaakvoerder van Vadecas & Partners, die de software al enkele jaren gebruikt: "Als ik facturatie doe met een nieuw personeelslid, dan moet ik weten hoe lang dat dossier voor die klant vorig jaar geduurd heeft. Een klant verwacht dat een factuur wat stijgt of daalt, maar die gaat het niet appreciëren als dat opeens verdubbelt. Niet iedereen werkt even snel, nieuwe personeelsleden gaan daar uiteraard wat langer over doen dan iemand die het dossier door en door kent, maar we kunnen hen zo wel een guideline geven."

De cloudsoftware zal de komende maanden nog worden uitgebreid, zegt Dina De Haeck. "Ze is nu vooral op kmo's gericht, omdat de grotere kantoren features nodig hebben die er nog niet in zitten." Met de lancering van deze 'simpele' versie wil Syneton vooral een gat in de markt opvangen. "De on-premise versie leent zich ook voor eenmanszaken, " aldus De Hacke, "maar die is vrij uitgebreid, en je hebt idealiter een opleiding nodig om er alle voordelen uit te halen. De cloudversie is heel gebruiksvriendelijk en je kan er meteen instappen."

Naar het buitenland

Tijdsregistratie? Takenlijsten? Dossierbeheerders? AdminPulse lijkt het soort beheersoftware dat ook breder inzetbaar is, maar Syneton wil in de eerste plaats de focus houden op accountancy. "We hadden de keuze, " zegt Dina De Haeck. "Ofwel ga je in België andere segmenten aanboren, ofwel ga je naar het buitenland. Wij hebben besloten buiten de grenzen kijken." Ook daar kan de cloudversie trouwens goed van pas komen. "Voor on-premise software heb je een team nodig van techniekers die ter plaatse kunnen gaan om alles te installeren, " aldus De Haeck. Niet dat het Syneton tegenhoudt om (ver) buiten de grenzen te kijken. "We zijn al in Luxemburg aanwezig, nu starten we in Zuid-Afrika met een lokale ploeg." Met de cloudversie wordt in eerste instantie gekeken naar onze buurlanden.