Uit een recente IBM Global CEO studie blijkt dat meer dan 70 procent van de ceo's van plan is meer aandacht te schenken aan externe partnerships en collaboratie buiten de klassieke bedrijfsmuren. "Het is duidelijk dat het collaboratielandschap op een paar jaar tijd compleet gewijzigd is", zegt Rennie. "Niet alleen komen steeds meer leveranciers naar voren met collaboratietoepassingen maar ook de bedrijfswereld zelf begint alsmaar vaker vragende partij te zijn voor tools d...

Uit een recente IBM Global CEO studie blijkt dat meer dan 70 procent van de ceo's van plan is meer aandacht te schenken aan externe partnerships en collaboratie buiten de klassieke bedrijfsmuren. "Het is duidelijk dat het collaboratielandschap op een paar jaar tijd compleet gewijzigd is", zegt Rennie. "Niet alleen komen steeds meer leveranciers naar voren met collaboratietoepassingen maar ook de bedrijfswereld zelf begint alsmaar vaker vragende partij te zijn voor tools die dergelijke samenwerking kunnen bevorderen". Een van IBM's speerpunten op dat vlak moet Vulcan worden, volgens Rennie "the future of collaboration" en een "converged user experience" - alle mogelijke informatie uit verschillende collaboratievormen wordt beschikbaar gesteld via een Notes-client, webbrowsers en mobiele apparaten. Vooral deze laatste categorie is fel in opmars: RIM heeft onlangs nog nieuwe software aangekondigd voor zijn BlackBerry's ter ondersteuning van Lotus Quickr en Connections, IBM heeft zijn eerste toepassing voor de iPhone gelanceerd, Lotus Notes Traveler Companion, en er is ook een client voor Android-toestellen in de maak. IBM heeft ook Lotus Sametime, zijn geïntegreerde suite voor unified communications en collaboration, verder uitgebreid met ondermeer online meetings en betere audio- en video-integratie. Een stap die ongetwijfeld in de smaak zal vallen van KBC waar men volop bezig is met de roll-out van Lotus Sametime en Quickr. "Gefaseerd wel", zegt Geert Tilborghs, business analyst messaging and collaboration bij KBC. "In een eerste fase enkel voor onze ict-ploeg, dat zijn toch al gauw 3.400 mensen, en daarna stap voor stap voor de rest van onze 60.000 gebruikers. Weet je, er zit een massa kennis bij onze medewerkers die niet in documenten opgeslagen is, en dus zochten we een manier om die kennis meer aan de oppervlakte te brengen en beschikbaar te maken voor iedereen. Dat gaan we nu doen met messaging en collaboration tools van IBM". Niet echt verrassend want met ruim 145 miljoen gebruikers wereldwijd zou Lotus Sametime volgens Osterman Research de absolute marktleider zijn. En eind vorig jaar kwam IBM daarmee voor het tweede jaar op rij in het leidershoekje van Gartner's Magic Unified Communications Quadrant terecht.Frans Godden"De bedrijfswereld zelf begint alsmaar vaker vragende partij te zijn voor tools die samenwerking kunnen bevorderen".