Door de aanhoudende groei van Colruyt Group kwam het netwerkbeheer de voorbije jaren onder druk. "We voerden een swot-analyse uit", zegt Michel Deneyer, Team Lead Network Solutions bij Colruyt Group. "Daaruit bleek op zich een vrij goede automatisering op het vlak van netwerkbeheer, maar ook dat we aan vernieuwing toe waren." De voortdurende uitbreiding van het netwerk verliep nog altijd vlot, maar het beheer hinkte achterop. Tot dan had Colruyt Group daarvoor eigen tools ontwikkeld. Maar doorheen de jaren was er een gebrek aan interne kennis en documentatie ontstaan. Dat maakte het beheer van de connectiviteit van duizend servers, vierduizend switches, duizend routers en zesduizend access points stilaan te complex. Het netwerkbeheer nam almaar meer tijd in beslag, waardoor de kosten opliepen, wat niet langer in overeenstemming was met de laagstekostenstrategie d...

Door de aanhoudende groei van Colruyt Group kwam het netwerkbeheer de voorbije jaren onder druk. "We voerden een swot-analyse uit", zegt Michel Deneyer, Team Lead Network Solutions bij Colruyt Group. "Daaruit bleek op zich een vrij goede automatisering op het vlak van netwerkbeheer, maar ook dat we aan vernieuwing toe waren." De voortdurende uitbreiding van het netwerk verliep nog altijd vlot, maar het beheer hinkte achterop. Tot dan had Colruyt Group daarvoor eigen tools ontwikkeld. Maar doorheen de jaren was er een gebrek aan interne kennis en documentatie ontstaan. Dat maakte het beheer van de connectiviteit van duizend servers, vierduizend switches, duizend routers en zesduizend access points stilaan te complex. Het netwerkbeheer nam almaar meer tijd in beslag, waardoor de kosten opliepen, wat niet langer in overeenstemming was met de laagstekostenstrategie die Colruyt Group hanteert. "Daarop hebben we beslist om de markt op te gaan", zegt Michel Deneyer. "We hebben verschillende oplossingen met elkaar vergeleken, waarbij we kwaliteit, flexibiliteit, compatibiliteit en kosten hebben afgewogen." Intussen onderzocht Colruyt Group of een nieuwe eigen ontwikkeling een oplossing kon bieden. "Dat bleek al snel niet de juiste weg. Voor netwerkbeheer kun je met een eigen tool niet langer het verschil maken." De uiteindelijke keuze viel op Infoblox NetMRI, geïmplementeerd door SecureLink. Met elfduizend licenties tekende Colruyt Group daarbij meteen voor het grootste NetMRI-project in Europa. Voor Colruyt Group bestond de belangrijkste doelstelling erin het beheer van de switches en routers - en dan met name configuratie en change management - beter in de hand te hebben. "Voorheen waren we goed georganiseerd om de initiële installatie van nieuwe apparatuur te ondersteunen", legt Michel Deneyer uit. "Het was echter een heel arbeidsintensief karwei om achteraf nog wijzigingen aan te brengen. Met Infoblox liggen de kaarten anders. We kunnen de configuratie nu op grote schaal en perfect gecontroleerd bijsturen." Geautomatiseerde processen die vroeger makkelijk dertig minuten in beslag namen, zijn nu op dertig seconden tijd afgehandeld. Tegelijk kan Colruyt Group elk toestel perfect naar wens configureren. "Dat deden we vroeger ook, maar de documentatie over aanpassingen aan aparte toestellen bleef soms achterwege. Dat soort uitzonderingen kunnen we nu direct opvolgen en voorkomen dat er op termijn problemen mee ontstaan." Bijkomend voordeel is dat Colruyt Group via Infoblox een duidelijk zicht heeft op het gebruik van de netwerkpoorten. "We konden met name makkelijk de ongebruikte poorten opsporen. Door die te activeren - in plaats van te investeren in extra materiaal - slaagden we erin een mooie besparing te realiseren." In een volgende stap wil Colruyt Group de beschikbare data over het netwerkgebruik verder exploiteren. "Zo kunnen we niet alleen overbodige toestellen uit het netwerk verwijderen, maar ook vlotter wijzigingen in het netwerk uitvoeren." Op die manier heeft het efficiëntere netwerkbeheer een rechtstreekse impact op de uitrol van businessprojecten. "In onze winkels implementeren we een oplossing waarbij klanten betalingen uitvoeren via een app op de smartphone", zegt Michel Deneyer. "Het gebruik van die toepassing vraagt een aanpassing aan de netwerkinfrastructuur. Dankzij Infoblox slagen we erin die aanpassing snel en geautomatiseerd door te voeren." Infoblox NetMRI laat Colruyt Group toe een heel decentraal uitgebouwde netwerkinfrastructuur - verspreid over honderden locaties - op een centrale manier te beheren. Het project rond mobiele betalingen toont aan hoe er dankzij het efficiënte netwerkbeheer bij het ict-team van Colruyt Group meer tijd beschikbaar komt voor innovatieve projecten met een directe impact op de business. Op termijn wil Colruyt Group het netwerkbeheer in die mate automatiseren dat de ict-afdeling de aansluiting van een nieuw winkelpunt volledig van op afstand zal kunnen beheren, met één druk op de knop. Tegelijk zorgt het gebruik van Infoblox ook intern voor nieuwe mogelijkheden. "We maken het netwerk klaar om bring your own device te ondersteunen", aldus nog Michel Deneyer. "Infoblox laat ons toe om makkelijk de nodige ingrepen te voorzien." Dries Van Damme"In onze winkels implementeren we een oplossing waarbij klanten betalingen uitvoeren via een app op hun smartphone"