Marc Husquinet Marc Husquinet is redacteur van Data News.

SLM Computerland, dat bijna 30 jaar geleden werd opgericht, laat het box moven achter zich en ontpopt zich tot dienstenleverancier. Hardware, de basis waarop het bedrijf groot is geworden, wordt geleidelijk losgelaten. Met als belangrijkste troef de productiviteitstool TeamForce.

Er is heel wat water door de Maas gevloeid sinds Michel Poncelet in Luik zijn eerste microcomputerwinkel ‘Computerland’ opende. Die merknaam veranderde daarna in SLM Computerland, ‘Société Liégeoise de Micro-informatique’. Het bedrijf heeft geleidelijk de bocht naar diensten genomen en lanceerde nu 4 jaar geleden een strategisch plan waarmee het zich wil omvormen tot een it-dienstenleverancier die focust op infrastructuur en softwareontwikkeling.

Orderboekje

Het bedrijf rekent op een omzet van 24,5 miljoen euro in 2009. Dat is 3,5 procent minder dan vorig jaar, maar met een stijging van 12 procent in de diensten. Andere redenen tot tevredenheid zijn de stevige financiële onderbouw (investeringen uitsluitend met eigen middelen en lokaal aandeelhouderschap) en een stabiel personeelsbestand en dat ondanks de crisis: ongeveer 110 medewerkers (met een zeer laag verloop), waarvan een dertigtal ontwikkelaars in .Net en een vijftigtal consultants, ingenieurs en technici.

Computerland start 2010 overigens met een goedgevuld orderboekje, vooral dankzij een honderdtal recurrente contracten en een zeer groot contract voor het Waals Gewest dat werd binnengehaald in partnership met NSI: 25 personen van beide bedrijven zullen 18 maanden lang bezig zijn met de migratie van 400 servers en 8.000 pc’s. Het bedrijf hoopt binnenkort 5 tot 12 mensen te re-kruteren voor deze opdracht.

TeamForce

Computerland heeft de voorbije jaren ingezet op de ontwikkeling van zijn TeamForce-aanbod, goed voor een investering van 30 manjaren. De voorbije zomer werd de oplossing voorgesteld in de vorm van een softwaresuite die steunt op eerder ontwikkelde applicatiemodules en die documentbeheer, projectbeheer en de organisatie van klantensupport dekt. “Het product werd volledig herschreven in .Net en profileert zich als een soort erp-oplossing voor leveranciers van diensten aan klanten, maar met een erg makkelijke parametrering”, vat algemeen directeur Jean-Paul Cornil samen.

In de praktijk dekt TeamForce 6 processen (resources, informatie, organisatie, business, productie en heel specifieke processen,) en 24 modules voor de optimalisering van projecten, contracten en prestaties van een onderneming, uitgaande van de vermindering van de werkingskosten, de vereenvoudiging en uniformisering van de organisatieprocessen en de integratie van diverse gebruiksklare diensten om een proces te optimaliseren (productie, HR-management, documentatie, commercieel beheer enz.). Ander sterk punt van TeamForce is de openheid van het pakket. “Externe ontwikkelaars kunnen er maattoepassingen op enten”, aldus nog Jean-Paul Cornil. Hij verwijst bijvoorbeeld naar het Luxemburgse Octopus dat een mobiele BI-oplossing aanbiedt. Het Teamforce-aanbod bestaat al in 3 talen en wordt nu nog verder werk gemaakt van het distributienetwerk.

Naast de bestaande klanten die geleidelijk naar het eengemaakte aanbod zullen migreren, hoopt Computerland ook grotere klanten te verleiden. TeamForce kan ook met een huurformule en hosting aangeboden worden dankzij de virtuele servers waarover Computerland beschikt in het Wallonie Data Center in Villers-le-Bouillet (voor een groot stuk bezet door Belgacom). Met deze oplossing kan aan klanten een volledig geheel worden aangeboden dat de infrastructuur (gevirtualiseerde servers, Win-aansluiting en zelfs ip-telefonie met Escaux) en de bijbehorende diensten (vooral operationeel beheer) dekt in een SaaS-model. “Tot nu was de it-manager in een kmo een soort allrounder. Voortaan kan hij zich concentreren op de processen en diensten aan gebruikers, door het operationele te outsourcen”, beklemtoont Jean-Paul Cornil.

Perspectieven

Naast de commercialisering van TeamForce en infrastructuurbeheer wil Computerland nog meer evolueren naar integratie. Dat aspect ontbreekt nu nog in de portefeuille. Tegelijk wil het bedrijf voet aan de grond krijgen in Henegouwen (met een eventuele expansie naar Noord-Frankrijk). Een overname is dus niet uitgesloten. De stap naar Vlaanderen staat niet op het programma. Gevraagd naar het streven naar een ‘kritieke’ omvang vertrouwt Jean-Paul Cornil ons toe dat hij efficiëntie en rentabiliteit verkiest boven aanleunen bij een internationale groep, maar hij sluit de mogelijkheid toch niet helemaal uit. Tot slot denkt Computerland aan een naamsverandering naar aanleiding van zijn 30ste verjaardag (in maart). Het idee van een 4S (Software, Systems, Services & Solutions) ligt in poleposition…

Marc Husquinet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content