De voorbije 2 jaar ongeveer en sinds de verandering van ceo heeft Compuware zijn strategie herzien om zich te focussen op groeisectoren, waarin het bedrijf een leiderspositie hoopt te veroveren. Dit geldt natuurlijk voor het omgevingsbeheer MVS, waar "we 55% van de wereldwijde markt bezitten, en in België zelfs meer", verduidelijkt Geert Speltincx, algemeen directeur van Compuware Belux, die erop wijst dat de grote banken en verzekeringsmaatschappijen van het land klant zijn bij hen. De tweede ontwikkelingspijler ...

De voorbije 2 jaar ongeveer en sinds de verandering van ceo heeft Compuware zijn strategie herzien om zich te focussen op groeisectoren, waarin het bedrijf een leiderspositie hoopt te veroveren. Dit geldt natuurlijk voor het omgevingsbeheer MVS, waar "we 55% van de wereldwijde markt bezitten, en in België zelfs meer", verduidelijkt Geert Speltincx, algemeen directeur van Compuware Belux, die erop wijst dat de grote banken en verzekeringsmaatschappijen van het land klant zijn bij hen. De tweede ontwikkelingspijler is het project- en portefeuillebeheer met zijn product ChangePoint dat zowel wordt aangeboden in de vorm van een licentie (met name aan de Bank van de Post) als van een SaaS-model (met NMBS, TNT of Caterpillar als referenties). Het derde veelbelovende gat in de markt voor Compuware is service management. Met zijn product Vantage biedt Compuware een tool om de prestaties en beschikbaarheid van een applicatie te meten. "De verkoop van Vantage is in 2009 met 60% toegenomen en halverwege het boekjaar zaten we al aan de omzet die we vorig jaar over het hele jaar behaalden", voegt Speltincx er nog aan toe, die P&V, Fedict, de Christelijke Mutualiteiten en Delta Lloyd noemt als recente nieuwe klanten. "De servicekwaliteit speelt voortaan een doorslaggevende rol voor kritieke applicaties." "Tot nu toe maten we enkel de inside-outprestaties, geeft Speltincx toe. De overname in november 2009 van Gomez stelt ons in staat om een end-to-end-oplossing te bieden omdat we nu ook de prestaties van buitenaf naar binnen meten. Dit alles met een gemeenschappelijke boordtabel voor de twee producten." Door dus de Vantage appliances in het datacenter en de tienduizenden robots van Gomez in de backbones (tot de last mile) aan elkaar te koppelen, kunnen met behulp van een portal de end-to-end-prestaties van applicaties visueel worden weergegeven. Voor een gemakkelijker beheer kan men op elk niveau van de organisatie aan de hand van 'role based'-boordtabellen beschikken over relevante informatie en deze analyseren (cockpit voor de directie, beheerteam, operations). Ook kunnen de nodige maatregelen genomen worden om een probleem te corrigeren, omdat er werd voorzien in de integratie met de bestaande helpdesktools. "Vantage en Gomez waren volledig complementair. De klanten van de ene willen trouwens het product van de andere. Op dit vlak gebeurde de integratie erg snel omdat er ook voor de overname al aan werd gewerkt, wil Speltincx nog benadrukken. We vertrekken vanuit een helikopterperspectief, terwijl de concurrenten een bottom-upbenadering hanteren." Marc Husquinet