Press Shop is een Belgische keten van 280 winkels in shoppingcentra, winkelstraten, ziekenhuizen, grote instellingen, enzovoort. Relay is de naam voor de winkels in luchthavens en trein- en metrostations. Press Shop biedt voornamelijk kranten en tijdschriften aan, naast onder meer boeken, rookwaren, snoepgoed, loterijproducten en telefoonkaarten. Het bedrijf realiseert een omzet van 190 miljoen euro. "Bij de winkels neemt de behoefte aan ict toe", zegt Jeroen Joosten, de financieel directeur v...

Press Shop is een Belgische keten van 280 winkels in shoppingcentra, winkelstraten, ziekenhuizen, grote instellingen, enzovoort. Relay is de naam voor de winkels in luchthavens en trein- en metrostations. Press Shop biedt voornamelijk kranten en tijdschriften aan, naast onder meer boeken, rookwaren, snoepgoed, loterijproducten en telefoonkaarten. Het bedrijf realiseert een omzet van 190 miljoen euro. "Bij de winkels neemt de behoefte aan ict toe", zegt Jeroen Joosten, de financieel directeur van Press Shop, "onder meer om online bestellingen te plaatsen, voor het gebruik van Bancontact en de toepassing voor telefoonkaarten. In de grotere winkels werken we ook met digital signage op plasmaschermen." Tot begin dit jaar verliep al die communicatie bij de winkels over een klassieke telefoonlijn. Press Shop wilde voor de winkels graag een ip-oplossing, maar beschikte intern niet over de knowhow om de beste optie te selecteren. Het bedrijf besliste externe expertise in te schakelen en nam ICT Architect in de arm. De taak van het jonge consultancykantoor bestond erin een optimaal design te creëren, een rfp uit te sturen op maat van Press Shop en de contractonderhandelingen te begeleiden. Opvallend daarbij is dat Press Shop voor de dienstverlening van ICT Architect niet betaalt. "Toch hebben we ongebonden voor de beste oplossing kunnen kiezen", aldus Jeroen Joosten. "ICT Architect had met de verschillende aangeschreven providers immers een soortgelijke overeenkomst gemaakt." Uiteindelijk ging de keuze naar Telenet, dat voor het vraagstuk van Press Shop een geïntegreerd mpls-netwerk neerzette. "Voor de analoge telefonie blijven we bij Belgacom, alles wat ip is, loopt nu over het mpls-netwerk." Het grote voordeel voor Press Shop is dat het bedrijf nu voor iedere winkel over een zelfde blueprint beschikt. Vroeger moesten de winkels voor iedere Bancontact-betaling inbellen via de klassieke telefoonlijn. Ook de verkoop van telefoonkaarten en het doorsturen van bestellingen verliep over die lijn. Vandaag gebeurt dat allemaal via het mpls-netwerk, waardoor de operationele communicatiekosten een stuk lager liggen. Doet er zich in een winkel een probleem voor met een toepassing, dan kan de ict-afdeling van Press Shop bovendien via het netwerk tussenkomen. ICT Architect blijft het project tijdens de hele contractduur verder opvolgen. "Dat bezorgt ons een heel comfortabel gevoel", aldus nog Jeroen Joosten. "Tegelijk houdt dat ook de provider scherp." Dries Van Damme