Het in Berlijn gebaseerde AVM maakt al van bij de oprichting in 1986 'broadband devices': modems en routers voor thuisgebruik en in kmo's. Het laatste jaar is AVM de focus wel alsmaar meer op 'smart home' gaan leggen: het gebruik van domotica die op de een of andere manier verbonden is met de modem/router-combinatie die dan dienst doet als centrale 'home gateway'. De insteek klinkt ook logisch: een modem/router heb je in huis nu eenmaal toch nodig om internet binnen te krijgen, je kan er dan maar beter meteen extra functies rond bouwen, luidt de redenering.
...

Het in Berlijn gebaseerde AVM maakt al van bij de oprichting in 1986 'broadband devices': modems en routers voor thuisgebruik en in kmo's. Het laatste jaar is AVM de focus wel alsmaar meer op 'smart home' gaan leggen: het gebruik van domotica die op de een of andere manier verbonden is met de modem/router-combinatie die dan dienst doet als centrale 'home gateway'. De insteek klinkt ook logisch: een modem/router heb je in huis nu eenmaal toch nodig om internet binnen te krijgen, je kan er dan maar beter meteen extra functies rond bouwen, luidt de redenering. Maar precies daar wringt het schoentje in ons land. Bij de twee grootste internet- en tv-aanbieders in ons land - Belgacom en Telenet - hang je als klant immers vast aan de apparatuur die de operator bij jou thuis installeert. "Je kan sommige van onze producten immers wel achter die apparatuur plaatsen, maar ideaal is dat niet", vertelt Gerrit Brugman, country manager Belux bij AVM. "We hebben bijvoorbeeld ook kabelmodems met geïntegreerde routers en geavanceerde wireless functies in onze portfolio, maar die kan je in Vlaanderen al nergens plaatsen omdat Telenet zijn eigen kabelmodems installeert en geen andere toelaat op het netwerk", aldus Brugman. "Men spreekt wel van een geliberaliseerde telecommarkt, maar voor het terminatiepunt, de plaats waar het internetsignaal je huis binnenkomt en waar de modemapparatuur geplaatst wordt, geldt dat toch nog steeds niet. Volgens ons drukt dat de innovatie en belemmert het de consument in zijn vrije keuze", vervolgt Brugman. "Al is men op Europees vlak nu wel aan het onderzoeken of een en ander niet via een wet vastgelegd zou moeten worden", aldus nog de country manager. Geen AVM dus voorlopig bij Belgacom of Telenet, maar de fabrikant wist wel al enkele concurrenten te strikken - de zogeheten olo's, oftewel 'other licensed operators' - zoals EDPnet, TV Vlaanderen Digitaal en TéléSAT. AVM ziet wel heel wat potentieel in vectoring. Vectoring is een technologie die via ruisonderdrukking een hoger snelheidsdebiet op het bestaande kopernetwerk toelaat en die door Belgacom momenteel uitgerold wordt. Maar ook de olo's die het Belgacom-netwerk gebruiken, zullen via een 'wholesale'-aanbod vectoring kunnen aanbieden. "Onze producten zijn in ieder geval klaar voor vectoring", zegt Brugman. Ondertussen bouwt AVM naast het isp-segment ook een channel-strategie uit met Copaco als verdeler en onder meer Mediamarkt/Saturn als verkooppunt voor de producten. Om de retail sales te verzorgen werd overigens pas nog Ken Willekens aangetrokken. Een van de stand-alone producten waar AVM veel potentieel voor de retailverkoop in ziet, is de Fritz! Box 6810 LTE: een compacte LTE-router met wifi. "Een ideaal, portable toestel om ergens snel neer te zetten waar je internet nodig hebt, bijvoorbeeld in een tweede verblijf", aldus Willekens. Kristof Van der Stadt