Novell mikt nu op twee markten: de optimalisering van infrastructuren met IWT en samenwerkingsinstrumenten. Dat was haar boodschap op het recente Brain-share Europe.
...

Novell mikt nu op twee markten: de optimalisering van infrastructuren met IWT en samenwerkingsinstrumenten. Dat was haar boodschap op het recente Brain-share Europe. "IWT is niet zozeer een product of een reeks producten, dan wel een marktopportuniteit om it-infrastructuren te optimaliseren, aangezien de cio een evenwicht nastreeft tussen controle en flexibiliteit", vat Javier Colado, ceo van Novell emea, samen. Een segment waarin Novell zich wil positioneren als leider van een markt... die ze zelf heeft gecreëerd. In de praktijk zal Novell onder het IWT-framework een reeks beheersinstrumenten met drie stacks ontwikkelen of groeperen: de fysieke laag met de servers, (of die fysiek, gevirtualiseerd of in cloud zijn), de laag met het beheer van it-diensten, en de laag met het beheer van business diensten. Tegelijkertijd zal het oplossingen aanbieden voor onder meer toegangscontrole, beveiliging en compliance. Deze 'build, secure, manage and measure' instrumenten worden niet alleen aan de cio's aangeboden, maar ook aan de dienstverleners die hun infrastructuren ter beschikking van de ondernemingen kunnen stellen. In die optiek werden akkoorden afgesloten met Fujitsu, Atos Origin, Elisa, Basis-One en Vodacom. Een van de nieuwe bouwstenen van deze IWT-'puzzle' is de versie 4 van de tool voor identiteitsbeheer Identity Manager, dat zich positioneert als de basis van bedrijfsbeveiliging. Deze nieuwe versie kenmerkt zich door haar geïntegreerde intelligentie (onder meer functies rond smart provisioning, geavanceerde rapportering en change management), haar functie 'cloud ready' (die het beheer van fysieke, virtuele en cloud infrastructuren mogelijk maakt) en haar opties inzake beveiliging en compliance. Bovendien werd bijzondere aandacht besteed aan het gemak weermee ze in de bestaande infrastructuur kan worden geïmplementeerd en geïntegreerd. Maar Novell verwaarloost haar bestaande catalogus evenwel niet. Zo pakte het bedrijf inzake samenwerking uit met Pulse, een nieuw samenwerkingsinstrument in realtime voor de onderneming, als onderdeel van een reeks producten op het vlak van webconference, team workspaces en gegevenssynchronisatie. Pulse bevindt zich momenteel in een preview versie en Novell zal feedback krijgen van de gebruikers vooraleer een alfaversie wordt gelanceerd. Verder werd ook SuSE Linux Enterprise 11 gelanceerd, gekenmerkt door de ondersteuning van de voornaamste hypervisoren van de markt, een flexibeler onderhoud, een verbeterde beschikbaarheid en een uitgebreid programma rond partnerships.JAVIER COLADO: Novell is en blijft een technologische firma. Wij hebben altijd al uitstekende technologieën in huis gehad, maar kampten met een gebrek aan image, zichtbaarheid. Tot 4 jaar geleden verkochten we uitsluitend rechtstreeks, wat problemen gaf voor een firma van onze omvang. Vandaag werken we enkel nog met partners. JAVIER COLADO: Dat is juist, vooral gezien de grootte van ons bedrijf. Anderhalf jaar geleden zijn we bij mijn aankomst, overgegaan van 4 productgerichte afdelingen naar een klantgerichte structuur, met oplossingen voor eindgebruikers, datacenters en Identity & Access Management. Verder werken we aan een rationalisering van onze productcataloog, sommige oplossingen zullen achterwege gelaten worden, met name op het vlak van Desktop User en Storage Management, om ons meer toe te leggen op onze sterproducten. Bovendien zullen we wellicht nieuwe technologieën in handen moeten krijgen. Het gaat om zeer specifieke producten. Ik voeg eraan toe dat Novell over een miljard dollar cash beschikt voor de overname van nichefirma's. Onze slogan is voortaan overigens 'Less means more'. JAVIER COLADO: We pakten onlangs uit met IM4 op het vlak van beveiliging, maar we voorzien nog andere oplossingen voor dit jaar, zoals de Novell Cloud Manager voor het beheer en de optimalisatie van de resources in cloud. In feite moet IWM gezien worden als een framework van oplossingen. Het luik Identity is wellicht het meest geavanceerd in beveiliging, evenals in systeembeheer met Zen-works. Het Business Service Management moet wellicht het meest verrijkt worden, in het kader van de overname van Managed Objects. Dit jaar zouden we zowat 8 producten in IWM moeten lanceren, maar het zal 2 tot 3 jaar tijd in beslag nemen, vooraleer het hele framework compleet is. Waarbij we ons ervan verzekeren de klant de instrumenten aan te bieden, waarmee hij zich kan aanpassen aan de verschillende leveranciers van platformen. JAVIER COLADO: Ik moet eerst preciseren dat we in Europa vorig jaar liefst 2.900 nieuwe klanten hebben binnengehaald, op een bestand van 20.000 accounts, dankzij onze partners. Het dient gezegd dat de helft van de partners van Novell zich in Europa bevindt. Meer specifiek voor België hebben we vorig jaar klanten gewonnen zoals de KU Leuven [zie Data News nr. 11, pagina 6, nvdr] en Eandis (compliance), de VDAB (Identity and Security Management) of Axa en Total (datacenters). In Europa is België bovendien een van de landen waar Novell opnieuw veel belangstelling opwekt. JAVIER COLADO: Onze omvang is tegelijk een voordeel, want we zijn geconcentreerd en worden door de markt gezien als een firma met een nieuwe strategie en een core technologie voor de bedrijven. Maar ook een nadeel, want we moeten partners verleiden die benaderd worden door andere leveranciers. Novell bevindt zich vandaag in een unieke positie omdat ze alle elementen kan aanbieden die een firma nodig heeft in het kader van IWT. In deze nieuwe niche gaan we het hoofd moeten bieden aan de concurrentie van de meeste grote actoren, waaronder IBM, Microsoft, Oracle, Citrix, CA Technologies, VMware, BMC, enz. die zich op deze markt storten. In feite heeft geen enkele van die actoren oplossingen op de drie domeinen, wat wel het geval is bij Novell. JAVIER COLADO: Voorzover ik weet, ja, al hebben de aandeelhouders begin maart een aanbod gekregen [waarbij het bedrijf gewaardeerd werd op 2 miljard dollar, terwijl ze een omzet van zowat 825 miljoen dollar realiseert, nvdr], een aanbod dat geweigerd werd. Maar dat zegt niets over de toekomst over 3 of 6 maanden. Maar voor de klant blijft onze technologie het belangrijkste, en die zal blijven bestaan, ongeacht wat er gebeurt. Marc Husquinet