Het Belgische zapfloor, opgericht in 2015, biedt software aan voor het beheren van flexibele ruimtes. "Het huidige platform is gestart in 2016-2017 en dat was initieel gemaakt voor de coworking-markt", zegt Thomas Celen, oprichter en CEO van zapfloor. "We kijken daarbij naar het volledige management van een coworking-ruimte, hoe je die gaat gebruiken en dynamisch beheren."
...

Het Belgische zapfloor, opgericht in 2015, biedt software aan voor het beheren van flexibele ruimtes. "Het huidige platform is gestart in 2016-2017 en dat was initieel gemaakt voor de coworking-markt", zegt Thomas Celen, oprichter en CEO van zapfloor. "We kijken daarbij naar het volledige management van een coworking-ruimte, hoe je die gaat gebruiken en dynamisch beheren." Met de software, en een beetje hulp van de incubators Start it@KBC en Watt Factory, kon zapfloor groeien in die nichemarkt, tot buiten de grenzen toe. Maar dan kwamen de lockdowns. "Covid-19 was voor ons op korte termijn, zoals bij elk bedrijf, een groot vraagteken," zegt Celen, "maar we hebben daardoor wel onze huidige software, met aanpassingen, in een andere markt gepositioneerd." In het kort is de software uitgebreid naar een 'corporate' markt, grote bedrijven die meer mensen van thuis laten werken en dan ook van de gelegenheid gebruik maken om hun kantoorruimte in te krimpen, of althans anders in te delen. Thuiswerk is een blijver, zo gaat het idee, dus wanneer werknemers maar een paar dagen per week op kantoor komen, zijn er ook minder werkplekken nodig. "Corporate klanten zijn al langer bezig met dat idee om ruimte te beheren en eventueel plaats te besparen, maar de vraag was nog niet prangend genoeg bij veel bedrijven", zegt Celen. "Eigenlijk heeft de pandemie er voor gezorgd dat iedereen daar is wakker geschoten. Voor ons is dat nu in een stroomversnelling gekomen." Een jaar lockdowns leert ons dat heel wat kantoorwerkers best productief zijn, ook van thuis uit, maar dat we de collega's missen. "Een gezonde mix is daar het hybride werken, waarbij ze deels van thuis werken. En als je dan naar kantoor komt is het om te connecteren met je collega's, dan ligt daar de focus meer op", zegt Celen. Zapfloor biedt zijn software aan via een SaaS-model, met begeleiding om die nieuwe kantoorruimte zo goed en dynamisch mogelijk te gebruiken. "Dan gaat dat ook verder naar bijvoorbeeld sensoren, hoe ziet de werkvloer van morgen eruit, gebaseerd op hoe die er vandaag uit ziet", zegt Celen. Het bedrijf heeft zijn sporen verdiend met coworking, is daar eigenlijk nog toekomst in? "Die markt heeft met de pandemie wel klappen gekregen", zegt Celen. "Coworking-ruimtes mochten open blijven het voorbije jaar, waardoor ze geen subsidies kregen. Maar je ziet wel dat veel bedrijven hun contracten daar gaan opzeggen. Die willen geen huur betalen voor een kantoor waar ze toch niet zitten." Maar uit met coworking is het nog niet, denkt Celen. "Op lange termijn zien we wel dat veel grotere bedrijven op zoek zijn naar dynamische satellietkantoren om hun personeel dicht bij huis te laten werken in professionele setting. Zo moet je niet in de file staan, maar heb je geen last van bijvoorbeeld de poetsvrouw of lawaai van de kinderen. Tegen eind dit jaar of volgend jaar verwachten we terug een sterke groei in die markt." Ondertussen werkt het bedrijf verder aan de internationalisering. "We zijn sterk aanwezig in Europa maar zijn ondertussen ook in de Verenigde Staten begonnen met sales", zegt Celen. Hij ziet meteen ook dat bedrijven hun gebouwen weer anders gaan inrichten. Weg met de kubussen en open landschappen. "Nu zie je gebeuren dat die open landschappen eerder collaboratiezones worden. Dat je fysiek samen gaat zitten om te brainstormen, en dat je niet langer gewoon open bureaus en meeting rooms hebt. Veel bedrijven zijn nu die shift aan het maken om die ruimtes anders te gaan bekijken. Ze gaan kijken naar wat mensen echt nodig hebben. Op kantoor wil je samen zitten."