Meer dan 500 miljoen dagelijks actieve gebruikers op Facebook. Minstens 340 miljoen berichten per dag op Twitter. Vier miljard dagelijks bekeken video's op YouTube. Elke dag 630.000 nieuwe websites. Meer dan 152 miljoen blogs. Cijfers om bij te duizelen. Cijfers ook die relativeren. Alles volgen is een onbegonnen taak. Gericht volgen daarentegen kan wel. Met de juiste monitoring tools. Misschien is uw organisatie helemaal niet actief op sociale netwerken. Maakt niet uit, want of u dat nu wil of niet, de kans is groot dat ze af en toe opduikt in conversaties op het internet in het algemeen en sociale netwerken in het bijzonder. Luisteren naar die conversaties kan interessant, maar soms ook noodzakelijk zijn. Bijvoorbeeld als er iets fout zit en klanten hun ongenoegen niet tegen u, maar tegen hun sociale netwerk uiten. Of gewoon om trends, suggesties of opportuniteiten op te pikken. Daarvoor dienen monitoringtools voor sociale media, waarvan er letterlijk honderden bestaan (raadpleeg wiki.kenburbary.com). Sommige van die tools zijn (bijna) gratis, andere kosten belachelijk veel geld.
...

Meer dan 500 miljoen dagelijks actieve gebruikers op Facebook. Minstens 340 miljoen berichten per dag op Twitter. Vier miljard dagelijks bekeken video's op YouTube. Elke dag 630.000 nieuwe websites. Meer dan 152 miljoen blogs. Cijfers om bij te duizelen. Cijfers ook die relativeren. Alles volgen is een onbegonnen taak. Gericht volgen daarentegen kan wel. Met de juiste monitoring tools. Misschien is uw organisatie helemaal niet actief op sociale netwerken. Maakt niet uit, want of u dat nu wil of niet, de kans is groot dat ze af en toe opduikt in conversaties op het internet in het algemeen en sociale netwerken in het bijzonder. Luisteren naar die conversaties kan interessant, maar soms ook noodzakelijk zijn. Bijvoorbeeld als er iets fout zit en klanten hun ongenoegen niet tegen u, maar tegen hun sociale netwerk uiten. Of gewoon om trends, suggesties of opportuniteiten op te pikken. Daarvoor dienen monitoringtools voor sociale media, waarvan er letterlijk honderden bestaan (raadpleeg wiki.kenburbary.com). Sommige van die tools zijn (bijna) gratis, andere kosten belachelijk veel geld. Een tip: laat u geen dure tool aansmeren die u niet eerst volledig gratis kunt uitproberen. Dergelijke tools bewijzen hun nut alleen tijdens het effectieve gebruik. Laat u niets ongezien aansmeren door een dure consultant met een blinkende brochure. Verschillende grotere bedrijven die sociale mediatools van duizenden euro verkopen, wilden ons geen demo-account geven. Bij kleinere start-ups was dit allerminst een probleem. We vragen ons af wat die grotere bedrijven, die eigenlijk gespecialiseerd zijn in traditionele marketingtools, te verbergen hebben... Commun.it is een 'community management tool' voor Twitter. Daar zijn er natuurlijk meer van, maar deze tool is sterk gefocust op het creëren van een performant Twitter-netwerk en het vinden van volgers, beïnvloeders en leads. De tool suggereert bijvoorbeeld gebruikers die u best volgt of ontvolgt. De bedoeling is om een zo efficiënt mogelijk Twitter-netwerk te creëren. Dit kan dan weer helpen bij het verkrijgen van een hogere invloedscore op diensten zoals Klout. De basisversie is gratis, kan twee onderwerpen monitoren en netwerkstatistieken voor een week bijhouden. Per week is interactie mogelijk met veertig unieke Twitter-gebruikers. De betalende Pro-versie kost 4,99 dollar per maand en heft alle beperkingen op. U kunt de Pro-versie veertien dagen gratis uitproberen. Commun.it werd in 2011 opgericht door Mike Polischuk, Sharel Omer en Ran Margaliot en heeft momenteel nog geen bekende externe investeerders. Commun.it heeft een eenvoudige interface, met een scherm dat onderverdeeld is in drie kolommen. Links staan de uitvoerbare taken, in het midden de lijst met Twitter-gebruikers die betrekking hebben op de gekozen taak en rechts een detailoverzicht van de geselecteerde Twitter-gebruiker. Taken zijn: relaties uitbouwen, relaties beheren en interactie monitoren. U kunt de lijst vullen met gegevens van de afgelopen drie uur, de afgelopen drie dagen of de volledige periode waarin u abonnee bent op Commun.it. Dit onderdeel zou iets flexibeler mogen zijn; zo zou het handiger zijn dat de gebruiker zelf een periode kan invoeren. De lijst zelf kunt u gelukkig wel sorteren op datum, zodat de recentste items bovenaan verschijnen. De relatietool toont de Twitter-gebruikers waarmee u het vaakst communiceerde ('Engagement'), die u het meest hebben geretweet ('Supporters'), die u zelf het vaakst retweet (uw 'Influencers') en de gebruikers die u zelf belangrijk vindt ('Starred members'). U voegt namen aan die laatste lijst toe door op het sterretje naast hun profiel te klikken. De beheertool bevat lijsten met twitteraars die u kunt overwegen om te volgen of te ontvolgen, een overzicht van nieuwe volgers en van nieuwe ontvolgers. De monitortool ten slotte toont gebruikers die te maken hebben met websites, hashtags of zoekopdrachten die u invult. In de gratis versie kunt u twee websites en twee hashtags cq. zoekopdrachten invoeren. In de Pro-versie is dit onbeperkt. Commun.it toont voor elk item gebruikers die bijvoorbeeld in hun profiel of tweets naar dat item verwijzen. Het is een eenvoudige manier om nieuwe leads te vinden. In het midden wordt per gebruiker een korte samenvatting gegeven, waardoor u in één oogopslag bijvoorbeeld het aantal volgers van betrokkene kunt zien. Wilt u meer details, dan klikt u op de gebruiker, zodat er in de rechterkolom een uitgebreidere fiche verschijnt. Daarin staat het volledige Twitter-profiel van de betrokkene en de eventuele relatie die u met hem hebt (tweets, retweets, mentions). U kunt ook direct zien of u de betrokkene al volgt en of hij of zij u volgt. Ook kunt u iemand volgen of ontvolgen of een dm (privébericht) sturen. In de Advanced-tab kunt u twee soorten rapporten opvragen: Activity en Engagement. Dat kan voor een week (in de gratis versie), voor een maand of voor een onbeperkte periode (in de Pro-versie). Het activiteitsrapport toont in een opslag uw vermeldingen, tweets, retweets, dm's, volgers, ontvolgers, etc. Groene en rode pijltjes tonen stijgingen en dalingen. Het interactierapport toont voor de gekozen periode een detailoverzicht van de items uit het monitortool. Commun.it is vooral erg handig om nieuwe Twitter-volgers en ontvolgers te beheren. U kunt er uw Twitter-netwerk mee optimaliseren, zodat het vooral 'nuttige' gebruikers bevat. Commun.it is verder een snelle manier om nieuwe, interessante Twitter-gebruikers of 'leads' te vinden. PRODUCT: COMMUN.IT PRODUCENT: Commun.it, commun.it, @commun-it PRIJZEN: Twee onderwerpen, 1 week statistieken, 40 unieke interacties: gratis. Onbeperkt gebruik: 4,99 dollar per maand. ONDERSTEUNDE SOCIALE NETWERKEN: Twitter. Crowbooster probeert te helpen bij wat zijn naam impliceert: helpen om uw Facebook- en Twitter-bereik uit te breiden. De gratis versie van dit dashboard voor sociale media ondersteunt één Twitter-abonnement en één Facebook-pagina. Functioneel is er geen verschil met de betalende versies. Die Professional- en Business-abonnementen (respectievelijk 39 en 99 dollar per maand) ondersteunen tien of dertig Twitter-accounts en/of Facebook-pagina's. Crowdbooster analyseert het bereik en de interactie, suggereert de beste tijdstippen om te publiceren en laat toe zelf te twitteren, desgewenst volgens een automatisch schema. Het onderdeel analyses kan de complete geschiedenis terughalen van de meeste Facebook-pagina's. Crowdbooster kan ook tot 3.200 tweets en mentions terughalen vóór het tijdstip waarop u zich inschreef. De groei van uw aantal volgers wordt bijgehouden vanaf de dag dat u zich abonneert. Crowdbooster is een product van het Amerikaanse bedrijf Conversely, Inc., dat in 2010 werd opgericht door drie ex-Stanford studenten (Ricky Yean, Mark Linsey en David Tran). Het kapitaal is bijeengebracht door privé-investeerders en Y Combinator. Crowdbooster heeft een simpele, overzichtelijke interface waarin het Dashboard centraal staat. Eerst voegt u via Settings uw Twitter-account(s) en Facebook-pagina('s) toe. U kunt ook een Bitly-account toevoegen voor het automatisch inkorten van url's in tweets. Optioneel kan het systeem ook een wekelijkse samenvatting e-mailen. Het kan dan enkele uren duren voor de eerste statistieken binnenrollen. Crowdbooster zendt u een e-mail wanneer het systeem klaar is met het verzamelen van uw tweets, mentions en informatie uit Facebook-pagina's. Het mooi vorm gegeven Dashboard toont een overzicht van volgers, tweets, mentions en retweets en biedt vier statistieken: bereik ('impressions'), groei van het aantal volgers, invloedrijke volgers en top retweeters. Die informatie kunt u per dag, week of maand opvragen in overzichtelijke grafieken of tabellen. Werkt u langer met het systeem dan kunt u ook oudere statistieken oproepen via de Custom-optie. Afhankelijk van welke statistiek u oproept, kunt u dieper graven. Zo kunt u onder bereik de tweets bekijken met het meeste bereik of de meeste antwoorden. Bij de top retweeters kunt u het profiel opvragen van de betrokken personen en ook de lijst van de retweets bekijken. U kunt zelf tweeten zonder Crowdbooster te verlaten, waarbij het systeem ook de ideale tijdstippen voor uw tweets suggereert. Tweets kunnen onbeperkt in de toekomst ingepland worden. Crowdbooster is een overzichtelijk, mooi vormgegeven dashboard voor Twitter en Facebook-pagina's waarvan de functies pas echt tot hun recht komen als u het een langere periode gebruikt. De gratis versie is volledig functioneel dus houdt niets u tegen om het te proberen. PRODUCT: CROWDBOOSTER PRODUCENT: Conversely, Inc., crowdbooster.com, @crowdbooster PRIJZEN: 1 Twitter- en 1 Facebook-account: gratis. Tot 10 Twitter- of Facebook-pagina's: $39 per maand. Tot 30 Twitter- of Facebookpagina's: $99 per maand. ONDERSTEUNDE SOCIALE NETWERKEN: Facebook-pagina's, Twitter. UberVU is een tool voor het monitoren van sociale media dat in teamverband kan worden gebruikt. U kunt er niet alleen verschillende sociale media mee bewaken. Met deze tool kunt u ook van gedachten wisselen met gebruikers en klanten ('engagement'), trends analyseren en informatie in pdf-rapporten gieten. U kunt de tool op uw eentje gebruiken, maar ook in teamverband, waarbij sommige aspecten van het beheer en de interactie kunnen worden gedelegeerd. UberVU werd in 2008 opgericht door een stel Roemeense ingenieurs en heeft ondertussen kantoren in de V.S. en in het V.K. Eden Ventures, Seedcamp en andere investeerders hebben samen 658.000 dollar in het bedrijf geïnvesteerd (cijfers CrunchBase). Klanten zijn onder andere Nestlé, PayPal, Thomas Cook en BASF. Wat direct opvalt aan uberVU is de hoge graad van gebruiksvriendelijkheid. We voelden ons direct thuis in de interface, die bedrieglijk eenvoudig oogt. Via een stappenplan worden nieuwe gebruikers ingewijd in de werking van uberVU. Daarnaast kunt u ook de startgids downloaden die u op weg helpt. Ten slotte is er 'live help' via webchat, maar wel volgens Amerikaanse kantooruren. Om te beginnen maakt u 'streams' aan met sleutelwoorden over uw merk, product of rivalen. Een stream is een verzameling van zoektermen en vermeldingen op Twitter, Facebook, rss of YouTube die constant wordt vernieuwd, maar ook voortdurend geanalyseerd. U kunt zowel positieve als negatieve zoektermen en zoekzinnen ingeven ('zoek naar vermeldingen met de termen X en Y, maar zonder de term Z'). U kunt ook filteren op de taal van de vermelding. Een nadeel voor de Belgische situatie is dat u maar op één taal kunt filteren in één stream; het zou bij ons handig zijn om op meerdere talen tegelijk te kunnen filteren. Een algemeen nadeel is dat uberVU het aanmaken van zoek-streams iets te eenvoudig heeft willen maken. Regex-uitdrukkingen of logische operatoren kan men niet gebruiken. Vaak zult u meerdere streams moeten aanmaken om alle vermeldingen over een product of merk op te vangen. Aangezien het standaardabonnement maar vijf streams toelaat, kan dit al gauw een dure affaire worden. Streams kunnen in folders worden bewaard en op die manier kunnen meerdere onderwerpen worden bewaakt. Het standaardabonnement laat vijf streams en 10.000 vermeldingen per dag toe. Dit kan onbeperkt worden uitgebreid, maar goedkoop is het niet. Nadat u een of meerdere streams hebt aangemaakt, kunt u ook Twitter- en Facebook-accounts koppelen aan uberVU. Dit laat u toe om te reageren op vermeldingen, of om nieuwe inhoud op sociale media te plaatsen. Berichten kunnen direct of volgens een schema worden geplaatst en tegelijk op beide media of op een van de twee apart. Uw eigen accounts kunt u ook aan een stream toevoegen, zodat u ook die kunt bewaken en analyseren. Met UberVU kunt u bijvoorbeeld snel reageren op problemen die klanten hebben met uw producten of diensten. Als iemand reageert, kunt u in het Dashboard trouwens direct informatie over de persoon oproepen, met inbegrip van diens Klout-score. U kunt een stream automatisch filteren op negatieve sentimenten (UberVU zal dan kijken naar berichten waarin bijvoorbeeld woorden zoals 'fail' of 'hate' voorkomen). Dat zou natuurlijk niet noodzakelijkerwijze goed werken voor niet-Engelstalige gebruikers. Daarom kunt u ook uw eigen filter voor negatieve berichten aanmaken, waarin u dan berichten kunt filteren op woorden zoals 'werkt niet', 'probleem', 'hatelijk' etc. In de duurdere abonnementen kunnen meerdere gebruikers aan het systeem worden toegevoegd. Iemand kan dan instaan voor het bewaken van de stream(s) en die persoon kan dan in het Dashboard berichten met behulp van pictogrammen markeren (bijvoorbeeld als een 'klacht') en taken toewijzen aan andere personen in het team (bijvoorbeeld 'reageer op deze klacht', of 'onderzoek dit probleem'). Die manager zal ook een melding krijgen wanneer de taak is volbracht. In het Dashboard kunnen streams gefilterd worden op platform, sentiment, geslacht, locatie, bereik en periode. In de analyse-tab kunt u voor elke stream grafieken en statistieken oproepen volgens locatie, aantal views, sentiment, distributie en meest bekeken vermeldingen. UberVU kan ook worden gebruikt om prestatierapporten in pdf-formaat te creëren met statistieken over het aantal vermeldingen, het gemiddelde sentiment, het aantal volgers, de graad van interactie etc. Rapporten creëren lijkt een beetje op het spelen met een legoblokkendoos. Het mooie is dat de rapporten automatisch de nieuwste gegevens gebruiken. Dus eens het rapport op punt staat, kunt u het dagelijks, wekelijks of maandelijks oproepen, printen of e-mailen. Dit laatste kan ook volledig worden geautomatiseerd, zodat bevoegde personen binnen de organisatie op gezette tijden een mooi overzichtrapport over het gebruik van sociale media krijgen. U kunt informatie via csv ook importeren in Excel-rekenbladen voor verdere analyses. UberVU is een krachtige tool voor het bewaken en analyseren van sociale media met een overzichtelijke, eenvoudig te leren interface. Het is wel niet goedkoop en daardoor vooral geschikt voor grotere organisaties. PRODUCT: UBERVUPRODUCENT: Ubervu Inc., www.ubervu.com; @ubervu; www.facebook.com/ubervu PRIJZEN: $499 per maand voor 1 gebruiker, 5 streams en 10K mentions per dag; $999 voor 3 gebruikers, 15 streams en 50K mentions per dag. Enterprise formule voor 100+ gebruikers en ongelimiteerd gebruik eveneens beschikbaar. Probeerversie van 7 dagen beschikbaar. ONDERSTEUNDE SOCIALE NETWERKEN: Blogs, Facebook pagina's, Twitter, rss-feeds, Youtube-kanalen, web-pagina's. Jozef Schildermans