Collega pas papa geworden? Of eindelijk in het huwelijksbootje getreden? Het zijn zo van die momenten waarop in heel wat bedrijven de wenskaart en enveloppe bovengehaald worden waarin ieder zijn bijdrage voor een cadeautje kwijt kan. Met LuxusGifts willen oprichters Stijn Gasthuys en Benjamin De Brabander een volwaardig digitaal alternatief bieden.
...

Collega pas papa geworden? Of eindelijk in het huwelijksbootje getreden? Het zijn zo van die momenten waarop in heel wat bedrijven de wenskaart en enveloppe bovengehaald worden waarin ieder zijn bijdrage voor een cadeautje kwijt kan. Met LuxusGifts willen oprichters Stijn Gasthuys en Benjamin De Brabander een volwaardig digitaal alternatief bieden. Geïnspireerd op de idee van crowdfunding creëert LuxusGifts persoonlijke geschenkpagina's. De management assistant bijvoorbeeld maakt die pagina aan, waarbij collega's via e-mail of desgewenst Facebook uitgenodigd worden om hun bijdrage te storten. Iedereen die bijdraagt kan een persoonlijke boodschap nalaten, eventueel samen met een foto. Zodra het vooropgestelde bedrag is bereikt, wordt een voucher aangemaakt en verstuurd. Maar het platform leent zich uiteraard ook voor vrienden die willen samenleggen om één groot cadeau te kopen, want zoals de naam LuxusGifts al doet vermoeden gaat het eerder om luxueuzere cadeaus. "Momenteel hebben we meer dan 40 handelaars die in ons project gestapt zijn en we willen dat op enkele maanden tot een 100-tal laten toenemen. We willen ons uitdrukkelijk richten tot de 'betere' handelaars", zegt medeoprichter Stijn Gasthuys. Die handelaars zijn onderverdeeld in categorieën als wijn, horloges, reizen of juwelen. Een blik op die lijst met handelaars leert ons dat het inderdaad om prestigieuzere merken gaat als Dolce & Gabbana, Loewe, Boss, Laurent-Perrier en Gucci. "Binnenkort hopen we extra categorieën als kledij en wellness toe te voegen", zegt Gasthuys. Beide heren hebben ondertussen overigens al flink wat ervaring in ict. Stijn Gasthuys is al enige tijd business development manager bij Verizon, terwijl Benjamin De Brabander al een vijftal jaar bij Avanade werkt, de in 2000 opgerichte joint-venture tussen Accenture en Microsoft voor specifieke business it-services. Voor de initiële financiering van het project stonden de heren zelf in. De ontwikkeling en het operationele gedeelte werd uitbesteed. "Daarnaast hebben we ook een onafhankelijke e-marketing expert en contacten uit ons eigen netwerk ingeschakeld", zegt Gasthuys die aangeeft dat het de bedoeling is om binnenkort de bedrijvenmarkt actiever te gaan bespelen - kwestie van het platform in naamsbekendheid te laten groeien. Begin oktober ging de site 'live'. "Sindsdien zien we de interesse en de transacties toenemen. Binnen een jaar hopen we enkele honderden vouchers aan de man te brengen. Binnen enkele jaren zouden dat er toch eerder enkele duizenden moeten zijn", aldus nog Gasthuys.[KVdS]