Daar zijn de gamestreamingdiensten weer

15/11/18 om 22:00 - Bijgewerkt om 13:40
Uit Datanews van 16/11/18

Videogames consumeren in een Netflix-achtige streamingdienst: ondanks de vele échecs uit het verleden blijft het een natte droom van heel wat gamebedrijven. Waarom toch? En wordt de consument daar eigenlijk wel beter van?

De videogameconsole, het kastje van vierhonderd euro dat gamers om de vijf jaar kopen om er iedere keer betere videogames in te floepen vanop een schijfje? Het is ermee afgelopen. Dat is inmiddels al een dik decennium de stellige belofte van een groep bedrijven die de almacht van Sony's PlayStation, Microsofts Xbox en Nintendo's consoles wil breken door middel van een streamingdienst. De winnende formule van OnLive, Gaikai en andere gamestreamingdiensten die zo rond 2008-2009 op de markt kwamen was bijzonder helder: de games zouden worden 'gerenderd' op een server, hun beeld werd via uw internetverbinding gestuurd naar uw tv-scherm, uw controllerimpulsen gingen in de tegenovergestelde richting, en die cyclus werd binnen enkele snedige nanoseconden constant herhaald. "We bieden de speler onafhankelijkheid van dure hardware, die ook nog eens een korte levensduur heeft", zei OnLive-oprichter Steve Perlman toen hij de dienst aankondigde. Met andere woorden: weg met de gameconsoles.
...

Verder lezen?

Lees gratis alle artikelen van Datanews

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd

Onze partners