België is een belangrijk land voor Mazda. Liefst 85 procent van de wagens die het Japanse automerk in Europa verkoopt, arriveert op het continent via de havens van Zeebrugge en Antwerpen. De voorbije jaren kende het merk bovendien een forse groei. Het marktaandeel van Mazda verdubbelde daarbij tot 1,6 procent. Drie jaar geleden zette Alex Janssens de stap van finance naar it. Vandaag is hij cio voor Mazda Europe. Hij geeft leiding aan een team van ongeveer 110 medewerkers in Willebroek en Leverkusen.
...

België is een belangrijk land voor Mazda. Liefst 85 procent van de wagens die het Japanse automerk in Europa verkoopt, arriveert op het continent via de havens van Zeebrugge en Antwerpen. De voorbije jaren kende het merk bovendien een forse groei. Het marktaandeel van Mazda verdubbelde daarbij tot 1,6 procent. Drie jaar geleden zette Alex Janssens de stap van finance naar it. Vandaag is hij cio voor Mazda Europe. Hij geeft leiding aan een team van ongeveer 110 medewerkers in Willebroek en Leverkusen. Eén van de eerste uitdagingen voor de nieuwe cio was het herbekijken van het datacenter. "We hadden ons datacenter uitbesteed op een moment dat we daar eigenlijk nog niet helemaal klaar voor waren", zegt Alex Janssens. "Dat maakte het bijzonder moeilijk om dat contract goed te beheren." Het bedrijf trok lessen uit die ervaring en startte samen met Crossroad Consulting een selectieproces. Uit dat traject kwam het voorstel van Fujitsu als beste naar voren. "Voor die selectie hebben we ruim de tijd genomen, niet alleen om de juiste technologische oplossing te kiezen, maar ook om de mensen te leren kennen." Bij een outsourcingproject is een goede transitie onmisbaar. Die zorgt voor de juiste buy-in bij het bedrijf, waardoor er een draagvlak ontstaat dat lange tijd standhoudt. "Met Fujitsu zaten we zo goed als meteen op dezelfde golflengte", zegt Alex Janssens. "We vonden er de bereidheid om te luisteren en om hard te werken aan een gemeenschappelijk doel. Voor Mazda is dat heel belangrijk." Het Japanse hoofdkwartier is gevestigd in Mukainada, een wijk van Hiroshima, nauwelijks een paar kilometer verwijderd van waar in 1945 de atoombom ontplofte. Het bedrijf kwam die tragedie te boven en bleef daarna met overtuiging zijn eigen ding doen. Toen de overheid in de jaren 60 aanstuurde op de overname van Mazda door een grotere autobouwer, zogenaamd om de concurrentie met de Europese en Amerikaanse constructeurs aan te kunnen, hield het bedrijf met succes de boot af. "De 'Mukainada spirit' is een begrip", legt Janssens uit . "Het is de ingesteldheid waarbij je er alles voor doet om te slagen, op een moment dat anderen ervan uitgaan dat je zal falen. Het is die spirit die we ook terugvonden in de samenwerking met Fujitsu." De transitie was echter niet zonder risico. Mazda stapte over van het datacenter van de vorige partner naar een configuratie met twee datacenters. "De nieuwe situatie biedt meer bedrijfszekerheid. De productie plaatsten we in het ene datacenter, alles voor testen en ontwikkeling in het andere. Beide datacenters fungeren daarbij als noodoplossing voor elkaar." De uitvoering van het contract met Fujitsu steunt op twee datacenters van BT in Nederland. "Dat heeft met hun ligging te maken, centraal tussen Duitsland en Engeland, de belangrijkste markten voor Mazda. Maar ook de energieprijs speelt een rol. Die ligt in Nederland merkelijk lager dan in België." De eigenlijke migratie gebeurde in verschillende stappen. Fujitsu kopieerde 130 TB aan data en bracht die onder in de nieuwe opslagomgeving. Na heel wat testen volgde tijdens twee lange weekends de migratie van ongeveer 120 applicaties. Janssens : "Dat was uiteraard heel intens. We moesten alles kopiëren, overzetten, controleren en testen. De bijdrage van onze business- en ict-teams was cruciaal voor het succes van het project. Uiteindelijk bleef de impact van de migratie uiterst beperkt. De eindgebruiker merkte eigenlijk niets, behalve dan dat alles opeens een stuk sneller werkte." Het eindresultaat is een ict-omgeving die meer stabiliteit biedt, maar tegelijk ook flexibel is. "Het change management is grondig aangepakt. Wanneer de business een specifieke behoefte heeft op het vlak van ict, kunnen we daar vlot een antwoord op bieden. Het laat de business toe sneller in te spelen op specifieke uitdagingen." Bovendien realiseert Mazda met zijn nieuwe datacenterconfiguratie een mooie kostenbesparing. Via het contract met Fujitsu betaalt het bedrijf ongeveer een kwart minder dan voorheen. Dries Van Damme