Datanews nr. 04 | 25 mei 2018

Web weergave

Dit waren de Data News Awards...

Met meer dan 1.100 waren jullie op de 19de editie van de Data News Awards for Excellence, die we dit jaar als The Late Night Show opvatten. Maar wie waren ook al weer de genomineerden en de winnaars? Een overzicht.

DOSSIER

Françoise Chombar, ICT Personality of the Year 2018: 'Je kan maar zeer goed zijn in een paar dingen en daar moet je dan ook excellent in zijn'

De gemiddelde auto bevat vandaag tien sensoren van Melexis. Daarmee is het Belgische chipbedrijf, met hoofdzetel in Tessenderlo, een zeldzaam succesverhaal. 'Niet toevallig', zegt CEO Françoise Chombar en onze nieuwe ICT Personality of the Year: 'In de meeste dingen die we doen, proberen we de nummer één positie te krijgen. Als je niet nummer één kunt worden, dan heeft het geen zin.'

INTERVIEW

Dit zijn de winnaars van de Data News Awards 2018

Uit een longlist van een paar honderd bedrijven selecteerde u als lezer een kleine veertig genomineerden. Met die lijst trok onze vakjury zich terug in het verborgene om al debatterend tot een consensus te geraken. De stemformulieren zijn intussen tot witte rook herleid en wat rest zijn de veertien winnaars van de Data News Awards for Excellence.

DOSSIER

Wat kunnen wij van de Chinese microstijl leren?

Volgens Pascal Coppens kunnen we binnenkort een innovatie-tsunami verwachten van een groot aantal jonge, Chinese bedrijven. "Ze noemen zichzelf globale start-ups en rekenen op AI om de wereld te veroveren. Niet met veel lawaai zoals Alibaba of Huawei, maar met kleine stapjes, markt per markt."

OPINIE

Dell ziet zijn toekomst in AI en IoT

Dell Technologies blaakt van zelfvertrouwen. Bedrijven zijn mee met digitale transformatie, de maatschappij denkt na over robotisering en AI begint in zeer specifieke domeinen aan te slaan. En als het aan Michael Dell ligt, dan draait dat allemaal op zijn hard- en software.

ANALYSE

Cebit herrijst als zomers techfestival

CeBit wil zichzelf heruitvinden. De Duitse technologiebeurs blijft in Hannover, maar verhuist naar de zomer en gooit zijn concept grotendeels om. 'Er zijn maar twee dingen die we niet wilden veranderen, de locatie en de naam.'

ANALYSE

Wie is er baas van de robot?

Een voorstel in het Europese Parlement om robots een rechtspersoonlijkheid te geven, opent de bredere discussie over wat wij van robots verwachten, en hoe ver we daarin willen gaan.

DOSSIER

Vanwaar onze fascinatie voor menselijke robots?

Star Trek's Data, Star Wars' C3PO en, wel ja, West World. De mensheid is al lang gefascineerd door 'androids', humanoïde robots die dan misschien niet exact op ons lijken, maar toch de juiste vormen aan nemen. Waarom willen we robots zo graag menselijk maken? En hoe ver staan we daar al in?

DOSSIER

Videogame 'Detroit: Become Human' laat u in de huid van een androïde kruipen

Volledig als een mens functionerende androïden die ons straatbeeld bevolken: volgens de scenaristen van de videogame Detroit: Become Human is het binnen twintig jaar al een realiteit. De game speelt zich namelijk af in het Detroit van 2038, waarin slimme androïden gewoon een consumentenproduct zijn. Maar dan worden ze ineens té slim.

DOSSIER

BT levert nieuw netwerk Eurocontrol

Voor de luchtvaartsector is het einde van de groei nog niet meteen in zicht. Daarom bouwt BT een nieuwe pan-Europese netwerkdienst voor de Europese luchtvaartdienstverleners. Het contract loopt tien jaar en is vijftig miljoen euro waard.

CASE

Reiskoffers-as-a-Service

Vanuit zijn Europese hoofdkwartier in Oudenaarde lanceert Samsonite een nieuw verkoopkanaal. Het bedrijf bedacht een servicemodel voor luchtvaartmaatschappijen, ondersteund door een digitale oplossing.

CASE

SAS gaat voluit voor AI en machine learning

'In al onze producten bouwen we nu meer artificial intelligence en automatisering in. Daardoor wordt onze software niet alleen gebruiksvriendelijker maar ook en vooral krachtiger en efficiënter', zegt Jim Goodnight, CEO van analytics-marktleider SAS. 'Een absolute noodzaak om de stroom van data te kunnen verwerken die nu op ons afkomt via het Internet of Things.'

ANALYSE

Zeg niet 'service', maar zeg 'experience'

De nieuwe generatie medewerkers verwacht op het werk een uitstekende digitale gebruikerservaring. Meer nog, bedrijven die erin slagen die ervaring aan te bieden, maken in de strijd om het beste talent het verschil. ServiceNow profileert zichzelf als de motor achter de digitale gebruikerservaring.

ANALYSE

Citrix wil het eenvoudiger

Een groot deel van uw bedrijfsinfrastructuur kan perfect gevirtualiseerd worden, maar het aanbod is groot en de concurrentie aanwezig. Citrix wil dat verhelpen met een nieuwe naam voor haar producten.

ANALYSE

Faqbot ontlast het call center

En toch bellen of mailen ze. De antwoorden die ze zoeken zijn vaak te vinden in een simpele FAQ, maar het houdt veel klanten niet tegen om voor alle zekerheid toch contact te zoeken. Dat kost een call center veel tijd, die beter aan complexe vragen kan worden besteed. De Waalse start-up Faqbot biedt een oplossing door de eenvoudigste vragen te automatiseren.

START-UP

'Niet IQ maakt het verschil, maar AQ'

Nog steeds palavert menige professional over het aantal jobs dat van de kaart wordt geveegd door technologie. Hoe we als mens toekomstbestendig blijven? Martin Wezowski, chief designer bij SAP's Innovation Center Networks, vertelt hoe we ons kunnen ontpoppen tot een soort 'supermensen'.

ANALYSE

Stille opslagkracht

We testten vijf desktop-NAS'en voor professioneel en klein-zakelijk gebruik met ruimte voor minstens vier schijven.

TECH TEST

Studenten voor 1 dag CEO van een start-up

Het onderwijs stoomt studenten onvoldoende klaar voor een carrière als ondernemer, hoort u vaak. Niet als het van de Student Entrepreneurs Club van ULB (Université libre de Bruxelles) afhangt. Met 'Entrepreneur For A Day' laat de organisatie haar studenten 1 dag meelopen met een CEO.

CAREERS