Hoe is het productaanbod van Veeam geëvolueerd sinds de oprichting van het bedrijf?

RATMIR TIMASHEV: Toen we Veeam oprichtten, was er nog maar net sprake van virtualisatie. We hadden eerder al een ander bedrijf opgericht dat over meer dan 20 verschillende producten beschikte op het vlak van monitoring, back-up en migratie voor Active Directory, SharePoint, Exchange, kortom alle Microsoft-applicaties. Met Veeam wilden we dezelfde soort activiteiten ontwikkelen, maar dan voor VMware, met beheertools voor configuratie, monitoring, reporting en backup. Back-up was niet ons eerste product: wel FastSCP, dat gratis was en heel populair is geworden. Zo werden we zeer goed bekend bij de bestuurders van VMware. Maar het back-upproduct kende toen zoveel succes, dat we de andere producten hebben laten vallen, behalve dan de tool Veeam One, onze oplossing voor monitoring, reporting en capacity planning. In 2008 namen we ook nworks over, dat een management pack aanbood. Nu hebben we dus twee managementproducten en één back-upproduct.
...

RATMIR TIMASHEV: Toen we Veeam oprichtten, was er nog maar net sprake van virtualisatie. We hadden eerder al een ander bedrijf opgericht dat over meer dan 20 verschillende producten beschikte op het vlak van monitoring, back-up en migratie voor Active Directory, SharePoint, Exchange, kortom alle Microsoft-applicaties. Met Veeam wilden we dezelfde soort activiteiten ontwikkelen, maar dan voor VMware, met beheertools voor configuratie, monitoring, reporting en backup. Back-up was niet ons eerste product: wel FastSCP, dat gratis was en heel populair is geworden. Zo werden we zeer goed bekend bij de bestuurders van VMware. Maar het back-upproduct kende toen zoveel succes, dat we de andere producten hebben laten vallen, behalve dan de tool Veeam One, onze oplossing voor monitoring, reporting en capacity planning. In 2008 namen we ook nworks over, dat een management pack aanbood. Nu hebben we dus twee managementproducten en één back-upproduct. RATMIR TIMASHEV: Wij focussen ons op de gevirtualiseerde omgevingen van Hyper-V en VMware, niet op Citrix, want dat beschouwen we niet als een belangrijke markt. We willen gefocust blijven en volgens ons blijft er nog veel ruimte over voor innovatie op het vlak van VMware en Hyper-V, om nog maar te zwijgen van de cloud. Maar als een andere hypervisor zoals KVM, belangrijker wordt, dan zouden we die ook steunen. We houden de markt voortdurend in het oog en houden rekening met de feedback van onze gebruikers. We zien VMware en Microsoft niet als concurrenten, ook al hebben ze een concurrerend product, omdat dat voor hen geen strategisch product is. De voorbije 12 tot 18 maanden toonde VMware belangstelling voor deze niche, maar zonder veel succes, en je mag niet vergeten dat ze een zeer brede portefeuille hebben. Onze concurrenten zijn eerder traditionele leveranciers van back-upoplossingen, zoals Symantec, IBM, HP, EMC, Dell, CA en CommVault. Gartner rangschikte ons onlangs op de 6de plaats, na Symantec, EMC, IBM, HP en CommVault wat betreft marktaandeel, maar dit jaar zouden we opklimmen naar de 5de plaats. Wat nieuwe klanten betreft, zijn we volgens ons de nummer 1 en misschien de nummer 1 of 2 op het gebied van nieuwe licenties. Dat in tegenstelling tot CommVault, dat zich richt op het bedrijvensegment, terwijl onze doelgroep veel ruimer is. Bovendien tellen we nu meer dan 120.000 klanten en komen er elke maand 4.000 nieuwe klanten bij. Onze concurrenten houden zich bezig met back-up, terwijl wij ons toeleggen op beschikbaarheid, dus het vermogen om gelijk welke service, applicatie of VM op enkele minuten of zelfs seconden tijd te herstellen, en dit met een minimaal verlies van gegevens. Dit komt door het feit dat we ons bezig houden met back-up in near-continuous, wat gegevensverlies beperkt en een rto en een rpo van minder dan 15 minuten biedt. We hebben ook gepatenteerde technologieën voor een snel en eenvoudig herstel, terwijl onze concurrenten een soort legacy-benadering hanteren. Back-up is boring, availability is sexy. Zo hebben we een nieuwe markt gecreëerd. Terwijl onze concurrenten verschillende producten voor verschillende functies hebben en er afzonderlijke tools en agenten moeten worden aangekocht, heeft Veeam bovendien slechts 3 aanbiedingen: Standaard, Enterprise en Enterprise Plus, en alle functies zijn opgenomen in het product. Daarnaast stelt de integratie met NetApp en HP ons in staat om beter door te dringen in grote bedrijven. Onze groei in Hyper-V is bovendien groter dan in VMware. In 2015 zal Hyper-V goed zijn voor 15 % van de omzet, tegenover 11 % dit jaar. RATMIR TIMASHEV: Vóór versie 8 bestond ons aanbod vooral uit Veeam Backup & Replication. Met versie 8 integreren we vooral twee nieuwe features, namelijk Veeam Cloud Connect en de integratie met Net-App. Want dat opent nieuwe mogelijkheden op het gebied van omzet. Zo kunnen we met NetApp nieuwe partners bereiken en groeien in middelgrote en grote bedrijven. Veeam Cloud Connect richt zich tot nieuwe partners, namelijk service providers. In totaal zijn er niet minder dan 75 nieuwe features. RATMIR TIMASHEV: We zijn wel van mening dat het datacenter gevirtualiseerd moet worden, maar er zullen altijd fysieke apparaten zijn, endpoint devices zoals desktops en laptops. Dat is de markt waar Veeam Endpoint Backup zich op richt. Dit is een gratis product dat past in een lange traditie die begon met FastSCP. Het doel is om informatie en feedback te verzamelen, voordat we een specifieke richting inslaan. Momenteel weet ik niet hoe dit product zal evolueren, misschien naar een product voor desktopsystemen en bedrijfslaptops, wat vandaag niet het geval is. Of naar een product voor service providers, of een back-upproduct voor servers. Belangrijk nu is dat we het vertrouwen en de geloofwaardigheid van de it-professionals winnen. Een van onze waarden is 'innovate and iterate', iets wat hier perfect van toepassing is. RATMIR TIMASHEV: Omdat we blijven groeien, is dat niet te veel, vooral als we de kleinere bedrijven willen bereiken. In emea hebben we trouwens 2 keer meer partners dan in de Verenigde Staten, namelijk ongeveer 15.000 channel partners. Want in Europa heeft de klant meer vertrouwen in zijn lokale leverancier, zijn reseller, die over het algemeen een heel pakket aan diensten aanbiedt. En onze Cloud Connect-aanbod zal met name interessant zijn voor service providers, die nieuwe inkomsten kunnen genereren. Gartner voorspelt dat 2/3de van de resellers op termijn zullen verdwijnen en dat 1/3de zal veranderen in service providers, met meer bepaald een cloud-aanbod - Veeam Cloud Provider Program. Momenteel is ons product nog niet goed aangepast aan de cloud, want het ondersteunt geen multitenancy en biedt geen encryptie aan. Dit is niet het geval met Cloud Connect, dat trouwens nieuwe service providers zal aantrekken. RATMIR TIMASHEV: Het bedrijf zal dit jaar een revenu booking van 380 miljoen dollar realiseren, dit is 310 miljoen dollar GAPP, of 40 % groei over 2013. En volgend jaar verwachten we een groei van 35 % tot ongeveer 500 miljoen $, of 400 miljoen $ GAPP. Op dit ogenblik genereren we 45 % van onze verkoop in de emea-regio, tegenover 35 % in de Verenigde Staten en 10 % in de rest van de wereld. We koesteren de ambitie om 1 miljard dollar te boeken tegen 2018. Maar we zijn niet van plan om daar te stoppen. We zouden daarom een overname kunnen doen, en dat is de reden waarom ik net verhuisd ben van Zwitserland naar de Verenigde Staten. We hebben eigenlijk een ander product nodig dat kan worden verspreid via de kanalen waarover we nu al beschikken, en die onze kwaliteitsreputatie kennen. We worden daarbij geholpen door Insight Venture Partners, onze investeerder. De inkomsten zouden trouwens ook moeten stijgen dankzij ons product Cloud Connect, dat bedoeld is voor service providers. Op termijn zullen de klanten niet alleen een licentie kopen om on-premise te draaien, maar ook bij hun cloud provider. Want het is duidelijk dat back-up in cloud zich meer en meer opdringt. En in 2015 zal replicatie in cloud een antwoord bieden op disaster recovery. RATMIR TIMASHEV: Wij streven er niet actief naar om het bedrijf te verkopen, want Veeam is volop aan het groeien en boekt veel winst. Maar als een koper ons enkele miljarden dollars zou aanbieden, dan zullen we dat aanbod in overweging nemen. Maar de prijs is zeer hoog. RATMIR TIMASHEV: We hebben een zeer performant team en de bedrijven staan aan de voorhoede van de it-technologie. Marc Husquinet