Stylelabs telt multinationals als Microsoft, Procter & Gamble, Bristol-Myers Squibb, General Mills, Viacom, E&J Gallo Wineries en Victoria's Secret tot zijn klanten. We spreken met de twee oprichters, Tim Pashuysen en Tom De Ridder, over hun product Content Marketing Hub en hoe ze zover zijn gekomen.
...

Stylelabs telt multinationals als Microsoft, Procter & Gamble, Bristol-Myers Squibb, General Mills, Viacom, E&J Gallo Wineries en Victoria's Secret tot zijn klanten. We spreken met de twee oprichters, Tim Pashuysen en Tom De Ridder, over hun product Content Marketing Hub en hoe ze zover zijn gekomen. "Meestal is onze klant de marketingafdeling in een groter bedrijf dat bijvoorbeeld al SAP heeft en uiteindelijk zijn content in allerlei kanalen moet krijgen", legt Tim Pashuysen uit, "Wij maken een platform waarop die mensen kunnen werken, waar alle marketingmateriaal verzameld wordt uit verschillende platformen, en van waaruit je kan publiceren naar alle kanalen. We vervangen daarbij niet het erp- of cms-pakket, maar alles wat daartussen zat, wat met spuug en tape aan mekaar hing. Vaak hadden onze klanten voordien een allegaartje van softwaresystemen en heel veel intern development. Wij stroomlijnen dat. Wij zorgen dat je van alles de laatste versie hebt en dat je dat kan doorsturen naar het content management systeem." Bedoeling is dan ook om een 'enkele waarheid' te krijgen, een laatste, goedgekeurde versie van elke tekst, tweet, foto of video, legt Tom De Ridder uit : "Wat je ziet is dat mensen in het cms (het content management systeem) nieuwe teksten gingen schrijven en die dan in de winkel wilden krijgen, of gedrukt in een folder. En dat lukte niet. Daarom hebben wij een stap teruggezet en een generisch marketingplatform gemaakt waarin alles samenkomt." Aan de technische kant gebruikt Stylelabs daarvoor het json-formaat, een open Javascript-standaard die als opvolger voor xml wordt gezien. "Alles wat binnenkomt wordt in json gemapt en geïndexeerd in een zoekmachine waarbij relaties tussen verschillende materialen in acht worden genomen. Zo kan je makkelijk content vinden die bij je verhaal past", legt Tom De Ridder uit, "Het is belangrijk dat mensen die marketing doen continu heel dat informatiemodel zien. Als ze dan over een bepaalde wijn tweeten, weten ze dat die boer vorig jaar een prijs heeft gewonnen en kunnen ze dat vermelden. In de database kan je productbeschrijvingen stoppen, recepten, productlabels, wat dan ook." Als Belgisch bedrijf voelt Stylelabs in deze wereld aan als een buitenbeentje, niet het minst omdat het geen klassieke start-up is. "We zijn al sinds 2001 bezig als systeemintegratoren", zegt Tom De Ridder daarover, "We merkten dat we vaak hetzelfde moesten doen. De derde keer dachten we : 'Het is toch te gek om alles weer aan elkaar te gaan hangen, we kunnen daar beter een product van maken.' Onze reflex was dus luiheid. Daarnaast stonden onze diensten ook stevig onder druk vanuit Polen en India. Ik weet niet of we als integrator nog hadden bestaan." In 2014 werd de hele boel omgegooid naar software. "We hebben een jaar of twee hard gewerkt aan het programma, om in een positie te komen om licenties te verkopen," legt Tim Pashuysen uit. En dat blijkt wel te draaien. "Het is nu het tweede jaar dat we in omzet verdubbelen. Ook het aantal mensen die voor ons werken is uitgebreid. We hebben nu vijf kantoren, met de hoofdzetel in Brussel, een saleskantoor in New York, en drie technische kantoren voor ondersteuning in Philadelphia, Krakow en India. Tachtig procent van onze klanten zit in de US, dus een van de eerste dingen die we deden was zorgen dat we daar mensen hadden," zegt Tim. Content Marketing Hub wordt verkocht als software, al biedt Stylelabs het ook aan Software-as-a-Service. "Op dit moment draait de software bij 25 procent van onze klanten in het eigen datacenter. Alle nieuwe klanten, op Victoria's Secret na, zitten bij Azure (Microsoft's cloutplatform)," zegt Tom De Ridder. "Volgende stap is om te gaan naar een echte public cloud waar we ook wat kleinere klanten kunnen bedienen," voegt Tim Pashuysen eraan toe. "De software draait vaak op verschillende locaties, het is moeilijk om dat met je eigen datacenter te doen," voegt Tom eraan toe : "Wij kunnen dat aan een fractie van de kost. Het is een goed programma om cloud tot zijn recht te laten komen." Els BellensWe vervangen niet het erp- of cms-pakket, maar alles wat daartussen zat, wat met spuug en tape aan mekaar hing. Tom De Ridder